Svangerskapskontroll, "del 1"

Jeg jobber på helsestasjonen og jordmora der sier veilederen de følger sier de ikke trenger å ta inn før uke 24, men de har ofte første konsultasjon i uke 15-16 hvis de gravide tar kontakt i god nok tid. Hun anbefaler lege først for blodprøver, hvis noen bruker medisiner må kanskje doser forandres, kuttes ut etc og det er en legejobb. Så jordmor rundt uke 15, ordinær ul i uke 18-19 og så jordmor uke 24 og hver måned resten av svangerskapet til det intensiveres på slutten. Noen følges opp mer på sykehus for ulike årsaker.

Ja er første gangsfødende :) ja da beholder jeg bare den timen da.. Hva gjør man så tidlig hos jm? Bare prater? Kan jeg spørr om å få høre:)?

Det gjør du rett i. Jeg hadde bare positive opplevelser hos jordmor da jeg var der ❤ du leverer urinprøve som hun sjekker, hun sjekker vekten din og blodtrykket og med meg kjente hun litt på magen, lyttet etter hjertelyd (og fant den), snakket med meg om alt jeg måtte lure på og kom med masse informasjon. Følte meg veldig godt ivaretatt og er nesten litt trist for at jeg ikke skal dit før i uke 24 :p haha

Det gjør du rett i. Jeg hadde bare positive opplevelser hos jordmor da jeg var der ❤ du leverer urinprøve som hun sjekker, hun sjekker vekten din og blodtrykket og med meg kjente hun litt på magen, lyttet etter hjertelyd (og fant den), snakket med meg om alt jeg måtte lure på og kom med masse informasjon. Følte meg veldig godt ivaretatt og er nesten litt trist for at jeg ikke skal dit før i uke 24 :p haha
Ah så bra :) håper jeg få høre:D gleder meg:)

Jeg var hos lege i uke 5, fikk da beskjed om å ha jordmortime i uke 12, men dette passet ikke for jordmor, pga ferieavvikling! Fikk derfor time i uke 8, det var forrige uke! :-) Fikk ny time igjen i uke 13, for videre oppfølgning! Synes det er betryggende :-)

Fikk dere tilsendt svarene på blodprøvene i posten, eller ringte legen dere om resultatet?

De som tok blodprøvene sa at d skulle komme i posten, men 2 uker senere så er de enda ikke kommet!!

Åja, det er spesielt med gravide da?
De sa ingenting om det på legekontoret og jeg har brukt å få varsel på sms tidligere.
De sa bare på legekontoret at jeg ville få svarene i posten. Er ikke i noe risiko gruppe..

Kanskje d bare praktiseres her?

Fikk dere tilsendt svarene på blodprøvene i posten, eller ringte legen dere om resultatet?

De som tok blodprøvene sa at d skulle komme i posten, men 2 uker senere så er de enda ikke kommet!!
Jeg fikk beskjed av legen om at vi skulle gå gjennom svaret på blodprøvene ved neste legetime, kanskje det gjelder for deg også?
Og der kom jeg på at jeg helt har glemt å levere urinprøve :banghead:

Jeg har fått mine blodprøvsvar per post fra min lege, med en kort beskjed til meg om blodtypen min som vi hadde snakket om på timen. I tillegg sto det selvfølgelig flere legeord nederst, med negativ og positiv bak, som jeg bare måtte Google ;) Lærer mange nye ord og forkortelser i denne perioden, gitt...

Neste helseundersøkelse skal jeg til jordmor, så skal vel ikke til legen før jeg er uke 26 da.

Kan jo spørre dem neste gang jeg er i nærheten av legekontoret.

Back
Topp