Svangerskapskontroll, "del 1"

Når på året var dette?
Hun sa at pga ferietid så ville de ikke ta meg inn nå, men jeg har jo vært til legen så det var null problem. Fikk time til neste helsekontroll.

Men den jordmora du er til under graviditeten. Kommer hun til å være der under fødsel eller er det egne på sykehuset?
Det var høsten. Men var ikke så mange jordmødre på helsestasjonen min, og først fikk Eg ikke komme til pga jeg tilhørte en som var mye lengre borte. Tror Eg fikk komme til i uke 22. Er andre jordmødre på sykehuset :)

Var hos legen i uke 5 for og ta test og blir beroliget. Haha var veldig stressa :P Fikk time hos legen igjen i uke 13 til ultralyd og blodprøver ihvertfall. Vet noen om det blir gynekologisk undersøkelse? Har aldri vært med på det før..

Ellers har jeg også time til UL i uke 11 på privat klinikk for og få bilder og sånn. Legen sa de ikke gjorde det hos dem så om vi ville ha bilder måtte vi ordne UL privat :)

Har første kontroll til tirsdag - da er jeg 7+2! Gleder meg!! Håper jeg kan få time hos jordmor en gang før uke 12 da jeg er så utålmodig :p Alle timer hjelper på ventingen - blir som små milepæler :p

Var hos legen i uke 5 for og ta test og blir beroliget. Haha var veldig stressa :P Fikk time hos legen igjen i uke 13 til ultralyd og blodprøver ihvertfall. Vet noen om det blir gynekologisk undersøkelse? Har aldri vært med på det før..

Ellers har jeg også time til UL i uke 11 på privat klinikk for og få bilder og sånn. Legen sa de ikke gjorde det hos dem så om vi ville ha bilder måtte vi ordne UL privat :)

Jordmor sa til meg at det ikke var vanlig med gyn. undersøkelse med mindre det var spesielle omstendigheter :)

Har første kontroll til tirsdag - da er jeg 7+2! Gleder meg!! Håper jeg kan få time hos jordmor en gang før uke 12 da jeg er så utålmodig :p Alle timer hjelper på ventingen - blir som små milepæler :p

Godt det er flere som er utålmodige, hehe :p Jeg har også lagt opp til flere små milepæler fram til uke 12 :p

Jeg har kun vært til gynekolog, ikke bestillt legetime enda. Tenkte å gjøre d etter ul i neste uke, for å forsikre meg om at det er liv først. Har gått privat til gynekolog for å få en raskere utredning på habituell abort. Er altfor utolmodig for helsevesnet:p

Hei! Jeg er førstegangs gravid- hva gjør man på første jordmorkontroll? er det lurt å ha med samboeren?:)

Hei! Jeg er førstegangs gravid- hva gjør man på første jordmorkontroll? er det lurt å ha med samboeren?:)

Snakket mye om noen punkter jordmor hadde, vi spurte spørsmål og hun tok noen målinger. Jeg hadde med min mann på første jordmorkontroll og er veldig glad for det - det er mye info :) Fikk også ordnet helsekortet og fikk en del brosjyrer.

Viktig å ha med urinprøve (morgenurin) på hver kontroll - det fikk jeg beskjed om :)

Hvorfor kan man ikke ta blodprøver før i uke 12? Jeg skal jo til legen i uke 9, og de nevnte ingenting om at det var for tidlig.

Noen av virusprøvene kan ikke analyseres godt nok før etter uke 12 så derfor må en vente med blodprøvene..

Har ikke tenkt på å ta kontakt med lege heller jeg.... Burde kanskje gjøre det snart nå da, er 8+3. Kan jeg bare gå til jordmor eller må jeg innom lege uansett? Er mitt tredje svangerskap og har vært frisk i de 2 første.

Jeg var nå på mandag på 1. Kontroll. 9+0 da. Tok alt av blodprøver og slikt. Fikk også et ark der d sto " ul uke 18, jordmor uke 24". Jeg ringte helsestasjonen der jordmor er og fikk time 29aug, da er jeg 15 uker..

Jeg tror jeg har missforstått, jeg trodde jeg skulle på ul hos jordmor der? Eller er d på sykehuset jeg egentlig skal?

Var veldig rart at hun jeg snakket med ikke sa noe om at jeg ikke skulle til jordmora så tidlig ?

Sååå.. Hvem hva hvor ringer jeg om d egentlig var sykehus ul de mente på arket?

Jeg var nå på mandag på 1. Kontroll. 9+0 da. Tok alt av blodprøver og slikt. Fikk også et ark der d sto " ul uke 18, jordmor uke 24". Jeg ringte helsestasjonen der jordmor er og fikk time 29aug, da er jeg 15 uker..

Jeg tror jeg har missforstått, jeg trodde jeg skulle på ul hos jordmor der? Eller er d på sykehuset jeg egentlig skal?

Var veldig rart at hun jeg snakket med ikke sa noe om at jeg ikke skulle til jordmora så tidlig ?

Sååå.. Hvem hva hvor ringer jeg om d egentlig var sykehus ul de mente på arket?

Ul uke 18 er nok oul, og den tas på sykehuset slik jeg har fortstått det :) Så der får du henvisning i posten. Jordmor er det mer urinprøve, samtale og informasjon det går i :)

Ul uke 18 er nok oul, og den tas på sykehuset slik jeg har fortstått det :) Så der får du henvisning i posten. Jordmor er det mer urinprøve, samtale og informasjon det går i :)
Aaha.. Så da må jeg vel ringe å avlyse timen som jeg har da? Blir jo aaalt for tidlig å dra tid i uke 15, hvis man egentlig skal være der uke 24..

Aaha.. Så da må jeg vel ringe å avlyse timen som jeg har da? Blir jo aaalt for tidlig å dra tid i uke 15, hvis man egentlig skal være der uke 24..

Antar du kan beholde den timen om du ønsker, men du blir nok satt opp på en ny time der i uke 24 :)

Er du førstegangsfødende? For når man er gravid med første barnet får man tilbud om time hos jordmor i uke 15-16. Har man barn fra før er første kontroll hos jordmor i uke 24 :)

Er du førstegangsfødende? For når man er gravid med første barnet får man tilbud om time hos jordmor i uke 15-16. Har man barn fra før er første kontroll hos jordmor i uke 24 :)
Ja er første gangsfødende :) ja da beholder jeg bare den timen da.. Hva gjør man så tidlig hos jm? Bare prater? Kan jeg spørr om å få høre:)?

Last edited:
Ja er første gangsfødende :) ja da beholder jeg bare den timen da.. Hva gjør man så tidlig hos jm? Bare prater? Kan jeg spørr om å få høre:)?
Mye prat hos jordmor. Hun har mye bedre tid enn legen! Mye informasjon og så kartlegger hun litt. Jeg hadde med samboer sist og syns det var fint. Hun sjekket også hjertelyden og kjente litt på magen. Lettest å komme med spørsmål til jordmor :)

Back
Topp