Svangerskapskontroll betaling

Jeg måtte betale for første gangen hos legen. Dvs for selve graviditetstesten.
Jeg måtte ikke betale da jeg var der samme dag som jeg fikk positiv test. Selv om jeg egentlig var der for noe annet:angelic: Gjorde ingenting svangerskapsrelatert annet enn å snakke litt den gangen. På første svangerskapskontroll sjekket jeg ikke engang, men har ikke fått noen regning foreløpig i alle fall.
 
Man skal ikke betale for noe som er graviditet relatert. På min første kontroll med eldste så tok de betalt. Jeg betalte men helfo så feilen og betalte tilbake til meg.
 
Jeg har ikke betalt for noen ting hos min lege. Ikke en gang når jeg kom inn for sykemelding, fordi jeg ikke ville trengt sykemeldingen om jeg ikke var gravid ☺️ Har ikke fått regningen fra legevakten etter kontroll av SA. Var så sent på kvelden at betalingen var steng, så jeg skulle få regning i posten. Det var i september, så antar at den ikke kommer da..
 
Skal vel ikke betale hvis den er positiv?
Jeg har ikke betalt for hcg testen for å fastsette sv.skapet :)
Jeg ble litt overrasket... Sure 170 kr når jeg nettopp hadde vært på apoteket og kjøpt test og visste jo at den var positiv.
 
På mitt legekontor henger det lapp på utgangsdøren " husk å sjekke betalingsautomaten, det kan være noe å betale selv for de under 16år, de med frikort og de gravide"
 
Jeg ble litt overrasket... Sure 170 kr når jeg nettopp hadde vært på apoteket og kjøpt test og visste jo at den var positiv.
Jeg ville krevd de tilbakebetalt. Du skal ikke betale for svangerskapskontroll og bekreftelse på svangerskap er å definere som svangerskapskontroll. Mange legekontor som tar betalt for ting de ikke har lov til
 
På mitt legekontor henger det lapp på utgangsdøren " husk å sjekke betalingsautomaten, det kan være noe å betale selv for de under 16år, de med frikort og de gravide"
Gravide må betale for som ikke er svanherskapsrelatert. Mange tror alt er gratis bare for de er gravide så sikkert derfor det ståe slik.
 
Jeg ville krevd de tilbakebetalt. Du skal ikke betale for svangerskapskontroll og bekreftelse på svangerskap er å definere som svangerskapskontroll. Mange legekontor som tar betalt for ting de ikke har lov til
Jeg kan spørre legekontoret. Men jeg har alltid betalt for glukosebelastningstestene også...
 
Jeg kan spørre legekontoret. Men jeg har alltid betalt for glukosebelastningstestene også...
De er det litt variasjon på, men det er en frivillig test som ikke er en del av vanlig svangerskapskontroll så der kommer legen lettere unna. Men vanlig kontroll skal være gratis for det dekkes av staten. Om leger tar betalt så vil det i verste fall føre til at mange dropper viktige kontroller i svangerskapet pga dårlig økonomi.
 
Man må alltid betale for utstyr (sånn som selve sukkerdrikken ved glukosebelastningen), men ellers skal svangerskapsrelaterte kontroller/ekstra kontroller være gratis. Hvis du kommer for noe annet i svangerskapet må man betale. Jeg hadde f.eks. en øyeinfeksjon sist svangerskap og da betalte jeg for det som en "vanlig" pasient (og summen teller mot frikort som vanlig). Hvis man trenger medisiner som jerntilskudd eller annet legen anbefaler må man betale det selv (som ellers). Et tips til alle er å huske pasientreiser. Det blir jo en del reising til lege, jordmor og sykehus og for mange av oss ganske lange avstander, så ikke glem at reise dekkes gjennom egenandelstak 1 og husk å søke (på helsenorge.no), det er veldig enkelt.
 
Var på legekontoret i går og tok blodprøver (etter henvisning fra jordmor)
I dag dumpet d ned faktura for dette i min inbox 170,-
Jeg var av den forståelse at dette var gratis...? Tar jeg feil?
Jeg betalte ingen ting i dag tok blodprøve .
 
Var på kontroll.. for tok blodprøver og slikt fikk beskjed om at det var gratis i svangerskap
 
Back
Topp