Svangerskapsdiabetes

Hvorfor jeg postet dette innlegget står jo helt øverst i innlegget der jeg skrev først. Men som noen her sier så setter vi en strek over diskusjonen. Beklager for at jeg postet dette i det hele tatt. Men jeg var rett og slett usikker på om jeg hadde det eller ikke. Blodsukker apparatet er blitt henta på apoteket.. og en lege time er blitt ordnet med for sikkerhet skyld. Jeg vil ikke ha det på meg at jeg gjør noe vondt for den lille i magen min. Jeg har vertfall tatt den glukosebelastningstesten og den har gitt svar som er vist innafor det som ikke gir meg påvist svangerskapsdiabetes. Spurte de på legekontoret og jordmor før jeg tok den testen og de er oppdatert med dagens målinger/verdier av blodsukkeret. Og det var de.
Jeg har et sunt kosthold, og ble ferdig utdannet kokk for 5 år siden. Så jeg vet hva jeg kan og ikke kan spise i svangerskapet.
 
Fikk du da diagnosen på grunn av fastende på 5,3 på testen eller fordi du får for høye målinger etter middag hjemme? Kan jeg også spørre om hvor høye de har vært?:) helt greit om du ikke vil svare:)
 
Fikk du da diagnosen på grunn av fastende på 5,3 på testen eller fordi du får for høye målinger etter middag hjemme? Kan jeg også spørre om hvor høye de har vært?:) helt greit om du ikke vil svare:)
Var spørsmålet til meg? Skrev feil i forrige innlegg forresten, mente 5,5 (rettet nå):smiley-ashamed005 Fikk diagnosen basert på den fastende på glukosebelastningstesten. Målingene som har vært forhøyet etter middag har vært på 7,0 og 7,3
 
Jøss ser ut som de fleste har hatt over 7 på andre blodprøven ? (Men alt under 9 er normalt, vet)
Min nr 2 var bare 5,6 ..
 
Googlet meg frem til en oppdatert tråd på temaet og kom meg hit! Jeg har fått diagnosen og venter på time hos dia.spl v/fødested for oppfølging. Hadde 5,4 fastende og hele 11,1 2 timer etter jeg hadde drukket det skvipet. Så her har kroppen hatt store problemer med å produsere nok til å få ned nivåer selv. Dagen etter jeg fikk svarene ringte jeg fastlegen og fikk resept på måleutstyr. Har levd ekstremt restriktivt etter dette og har et tilnærmet karbofritt og totalt sukkeravholdende kosthold. Kjenner det er ganske slitsomt, men har på denne måten klart å få ned verdier under det som er behandlingsmål, nemlig <5,3 fastende og <6,7 to timer etter måltidet. Problemet mitt er å finne riktig balanse mellom å ha et stabilt lavt blodsukker og ikke å havne i ketose. Har allerede +2 i ketoner på u-stix. Så en hårfin balanse mellom nok karbo og innenfor akseptable b.s-målinger.
 
Sniker frå november gruppa.

Var å skulle ta glukosebelastning på fredag og på fastande, låg målingane rett i på grensa, noko som førte til tre stikk i fingeren for å få eit gjennomsnitt. Målingane viste frå 4,9 til 5,4.
Fikk då ikkje gjennomført glukosebelastning og vart sendt direkte til lege.

Legen (vakthavende, ikkje min fastlege) meinar eg har svangerskapsdiabetes, fordi eg er så "tjukk og feit", som han så fint sa det. Så han skreiv ut resept på måleutstyr og eg må no måle 3x dagleg i to veker, så skal eg inn på kontroll, heldigvis hos min fastlege.
Målingane har låge på 5,2 og 5,3 fastande på morgonen, og normalt låge på mellom 4,6 - 6,0 to timar etter måltid. Til tross for småspising innimellom i dei to timane frå måltid til måling.
Kun i dag, etter middag, låg målinga på heile 7,3. Hadde dog ete ris, så mistenker at den er syndaren. For ved ny måling før leggetid, var eg nede i 4,8 sjølv om eg hadde ete litt is med peanøtter.

Er spent på legetimen i neste veke, for til no har eg ete akkurat som normalt og alle målingar 2t etter måltid (utom middag i dag då), har låge godt under 6,7.
Så eg lever enn så lenge i fornektelse på at eg faktisk har svangerskapsdiabetes :smiley-ashamed004
 
Sniker frå november gruppa.

Var å skulle ta glukosebelastning på fredag og på fastande, låg målingane rett i på grensa, noko som førte til tre stikk i fingeren for å få eit gjennomsnitt. Målingane viste frå 4,9 til 5,4.
Fikk då ikkje gjennomført glukosebelastning og vart sendt direkte til lege.

Legen (vakthavende, ikkje min fastlege) meinar eg har svangerskapsdiabetes, fordi eg er så "tjukk og feit", som han så fint sa det. Så han skreiv ut resept på måleutstyr og eg må no måle 3x dagleg i to veker, så skal eg inn på kontroll, heldigvis hos min fastlege.
Målingane har låge på 5,2 og 5,3 fastande på morgonen, og normalt låge på mellom 4,6 - 6,0 to timar etter måltid. Til tross for småspising innimellom i dei to timane frå måltid til måling.
Kun i dag, etter middag, låg målinga på heile 7,3. Hadde dog ete ris, så mistenker at den er syndaren. For ved ny måling før leggetid, var eg nede i 4,8 sjølv om eg hadde ete litt is med peanøtter.

Er spent på legetimen i neste veke, for til no har eg ete akkurat som normalt og alle målingar 2t etter måltid (utom middag i dag då), har låge godt under 6,7.
Så eg lever enn så lenge i fornektelse på at eg faktisk har svangerskapsdiabetes :smiley-ashamed004
For det første - for en helt forferdelig måte å bli møtt av et helsepersonell! "Tjukk og feit"? Hva feiler det folk..!
Min målinger to dager på rad har ligget på 5,2 fastende og jeg er veldig spent på neste uken om den holder seg der, eller om den øker over 5,3. Vil for all del forsøke å unngå medisinering. Jeg syns allikevel det er tungt med kostholdsregimet jeg kjører. Er dritlei salat og egg og sitter å ser på reel etter reel på Instagram om kakedekorasjoner og bakevideoer :hilarious: Det blir noen lange måneder frem til fødsel i dette tempoet.
Har hatt èn måling på 6,9 og da var også ris syndebukken! Så holder meg stort sett unna karbohydrater, men kan spise en halv potet og allikevel ligge under 6,7 to timer etter. Ser ut som om kroppen din regulerer ganske bra da med tanke på 4-6 to timer etter måltid! Har fått henvisning til endokrinologisk avdeling på fødested neste onsdag og er superspent!
 
Var til legen igår, en som hadde god peiling på svangerskap diabetes. Pga MINE mål, så fikk jeg beskjed om at det ikke var noe til bekymring og trenger ikke noe oppfølging. Og vi satt en strek der.
 
Back
Topp