Svangerskapsdiabetes

TSM97.25

Forelsket i forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberskattene 2023
Gresskarfrøene2023
Prøvde å lete etter et innlegg som var her fra før men, fant ikke. Kan jeg spørre om hva deres målinger var når dere fikk påvist svangerskapsdiabetes?

Jeg hadde fastende 5,3
2 timer 7,3

Og fikk beskjed om det var normale verdier (ikke svangerskapsdiabetes).
 
Jeg tok ikke glukosebelastningstest i dette svangerskapet, men fikk diagnosen pga for høyt fastende over flere dager. Alt fra 5,3-5,9.
 
Jeg hadde 5,5 på fastende og 7,5 etter 2 timer på glukosebelastningstesten.
Så jeg har sv.dia, men er foreløpig kostholdsregulert bare, og må måle blodsukkeret hjemme 2 dager i uka
 
Jeg hadde 4,2 på fastende og 9,0 etter 2 timer. Har svangerskapsdiabetes, men regulerer det fint med kosthold :)
 
4.5 fastende og 8,2 etter 2 timer og fikk beskjed om at det er normalt. Svangerskaps dia er vel hvis man har fastende på 5,3 og høyere og/eller 2 timers verdi mellom 9 og 11.
 
Takk for svar dere. Blir bare så utrolig lei av å få det slengt i trynet at jeg har svangerskapsdiabetes... når 3stk opp på legekontoret sier at jeg ikke har det :hilarious: ei på sosiale medier som absolutt skulle diskutere det med meg. Selv når jeg viste frem dette..
 

Vedlegg

  • Screenshot_20230709-230108~2.png
    Screenshot_20230709-230108~2.png
    860,6 KB · Visninger: 107
Takk for svar dere. Blir bare så utrolig lei av å få det slengt i trynet at jeg har svangerskapsdiabetes... når 3stk opp på legekontoret sier at jeg ikke har det :hilarious: ei på sosiale medier som absolutt skulle diskutere det med meg. Selv når jeg viste frem dette..
Man kan få diagnosen bare basert på fastende, og 5,3 er helt på grensa, så du burde i så fall følge med på hvordan det fastende er framover :shy:
 
Man kan få diagnosen bare basert på fastende, og 5,3 er helt på grensa, så du burde i så fall følge med på hvordan det fastende er framover :shy:
Hvis det har vært noe bekymring så har vel jordmor og legene sagt noe. Jeg trenger ingen videre oppfølging. Ferdig diskutert..
 
Her også står det at jeg ikke har det. Og det er heller ikke påvist sukker i urinen.
 

Vedlegg

  • Screenshot_20230710-113318.png
    Screenshot_20230710-113318.png
    264,4 KB · Visninger: 45
Her også står det at jeg ikke har det. Og det er heller ikke påvist sukker i urinen.

Ut fra denne står det jo egentlig at du er akkurat innenfor kriteriene for svangerskapsdiabetes da. Det står at man får diagnosen hvis man har 5,3 eller mer. Det står også at man IKKE får diagnosen hvis verdien er under 5,3. Så du er per definisjon akkurat over grensa for diagnosen. Så jeg er enig med tulips, ville undersøkt dette nærmere.

Og det er jo ingen skam å eventuelt få diagnosen svangerskapsdiabetes, du har jo på ingen måte gjort noe galt. Men for babyen sin skyld kan det være veldig lurt å få det avdekket, og da få fulgt litt med på blodsukkeret slik at ikke baby blir påvirket på noen negativ måte :Heartred

Ikke alltid at selv helsepersonell er helt oppdatert, og disse retningslinjene er relativt nye så kan hende legen og de andre bare ikke helt har fått det med seg.

Er selvfølgelig helt opp til deg hva du gjør ut av det, men selv hadde jeg ikke slått meg til ro med det og etterspurt det litt nærmere.
 
I skrivet du fikk fra legen står det også <5,3. Det betyr jo under 5,3, altså opp til og med 5,2. Hadde det stått < med strek under hadde det betydd 5,3 eller mindre, men her står det altså kun mindre enn.

Så litt rart at legen din konkluderte som han/hun gjorde, siden det avviker fra papiret de gir ut.
 
Nå har jeg isåfall bestilt time hos fastlegen min. Han hadde ikke ledig time før da. Så får se da om hva som sjer..
 

Vedlegg

  • Snapchat-1095477422.jpg
    Snapchat-1095477422.jpg
    106,9 KB · Visninger: 33
Fastlegen jeg hadde da jeg gikk gravid med nr 1 og 2 var ikke oppdatert på svangerskapsdiabetes. Hun visste ikke at det var forskjell på svangerskapsdiabetes og vanlig diabetes. Så jeg gikk med «uoppdaget» svangerskapsdiabetes i de svangerskapene.
 
Nå har jeg isåfall bestilt time hos fastlegen min. Han hadde ikke ledig time før da. Så får se da om hva som sjer..
Sniker fra oktober. I mitt første svangerskap hadde jeg 5,5 og 7,6 på glukosebelastningen. Hadde ikke svangerskapsdiabetes. Ble forklart at det var fordi at uansett om fastende var rett over grensa så var den etter to timar så lav at det viste at kroppen produserte nok insulin og brøt ned sukkeret mer enn godt nok. Pga høyt blodtrykk og senere svangerskapsforgiftning, ble disse verdiene sjekket mange ganger av både jordmødre og gynokologer og ingen reagerte. Har blitt skrevet litt om dette på skjult på oktobergruppa på glukosebelastning i morgentråden. Hadde ikke vært så bekymret var jeg deg. :happy:
 
Sniker fra oktober. I mitt første svangerskap hadde jeg 5,5 og 7,6 på glukosebelastningen. Hadde ikke svangerskapsdiabetes. Ble forklart at det var fordi at uansett om fastende var rett over grensa så var den etter to timar så lav at det viste at kroppen produserte nok insulin og brøt ned sukkeret mer enn godt nok. Pga høyt blodtrykk og senere svangerskapsforgiftning, ble disse verdiene sjekket mange ganger av både jordmødre og gynokologer og ingen reagerte. Har blitt skrevet litt om dette på skjult på oktobergruppa på glukosebelastning i morgentråden. Hadde ikke vært så bekymret var jeg deg. :happy:
Er ikke så bekymret, men blir jo helt tullete når folk sier at jeg har det og når legene sier at jeg ikke har det. Det har vært 3stk på legekontoret som har fulgt meg opp, og ikke noe tegn på diabetes i urinen eller på blodprøvene. Jeg går til det legene sier.
 
Fastlegen jeg hadde da jeg gikk gravid med nr 1 og 2 var ikke oppdatert på svangerskapsdiabetes. Hun visste ikke at det var forskjell på svangerskapsdiabetes og vanlig diabetes. Så jeg gikk med «uoppdaget» svangerskapsdiabetes i de svangerskapene.
Selv om det var slik hos deg, trenger det ikke å bety at det samme har skjedd hos meg. Har blitt fulgt opp av 3 stk på legekontoret og ingen tegn til diabetes her.
 
Selv om det var slik hos deg, trenger det ikke å bety at det samme har skjedd hos meg. Har blitt fulgt opp av 3 stk på legekontoret og ingen tegn til diabetes her.
Nei, det har jeg ikke sagt heller :) Var mer et svar til Fionnu, som en bekreftelse på at helsepersonell ikke alltid er oppdatert dessverre.

Men du er så tydelig hårsår at jeg ikke orker å skrive mer her inne. At du lagde denne tråden i utgangspunktet skjønner jeg ikke, når du ikke tåler å høre ting fra flere sider. For første gang i livet mitt har jeg bidratt til dårlig stemning på et forum. Beklager, og takk for meg i denne tråden.
 
Jeg tenker det settes en strek over denne diskusjonen og håper trådstarter fikk svarene hun var ute etter. Hvordan enkeltpersoner reagerer på ting som kan bli sagt er forskjellig fra person til person, så det er ingen grunn for å kalle trådstarter for hårsår. Vi alle sammen har hormoner flyvende og lunta er kort, men jeg håper dere kan holde dere saklig og heller bidra til å løfte hverandre i septembergruppa opp istedenfor ned. Dette er på ingen måte trivelig for verken vi på sidelinjen eller for dere kan jeg tenke meg. Håper dere forstår, og videre kan bidra positivt slik at alle har det bra den siste tiden før våre små er her❤️
 
Dette er egentlig ikke svar til trådstarter men har kikka etter en tråd om svangerskapsdiabetes selv. Jeg fikk prøvesvar som legen reagerte på (etter jeg masa på svar) hvor fastende var 5,3 og etter to timer 8,8. Måler nå blodsukker 3 ganger om dagen i to uker. Jeg er på dag 13 nå og har hatt 4 målinger over grensa på 6,7 to timer etter måltid. Jeg har ikke fått legetime før 24 juli som jeg syns er veldig dårlig da jeg er bekymret og kan svært lite om det her (er også mitt første svangerskap). Høyeste målinga jeg har hatt hjemme er 7,8, men fastende har alltid vært innafor. Jeg leser så mye rart på nettet og vet ikke om jeg har sv. diabetes eller ikke, noen som har noen kloke ord å komme med? Jeg følger lavkarbo diett hvertfall til jeg får svar fra legen men kjenner hele greia gjør meg veldig stressa..
 
Legen min er egentlig litt skeptisk til all den testingen, og brydde seg egentlig ikke så mye at jeg lå på 5,5 på fastende. Men vi gjennomførte likevel de rutinene man skal (legen lot ikke sine personlige meninger avgjøre det), ved at jeg måtte måle hjemme tre ganger daglig i 2 uker. Målingen etter 2 timer på glukosebelastningstesten var jo innafor, men det er målingene 2 timer etter middag hjemme jeg har hatt et målinger over, aldri over 5,2 på fastende hjemme :p
 
Last edited:
Back
Topp