Svangerskapsdiabetes

HeidiG

Elsker forumet
Er det noen her som har hatt svangerskapsdiabetes i tidligere svangerskap? :shy:

Vet dere i så fall litt om hvordan oppfølgingen blir i dette svangerskapet? Må man ta ny test?

Er det noen her som har hatt svangerskapsdiabetes i tidligere svangerskap? :shy:

Vet dere i så fall litt om hvordan oppfølgingen blir i dette svangerskapet? Må man ta ny test?

Har ikke selv hatt det, men vil tro det blir glukosebelastning noe tidligere enn vanlig. Blir sikkert litt tettere fulgt opp :shy:

Jeg jeg var i fare sonen og måte føle med på mitt fasten blodsukker. Ikke mer enn det men regner at jeg må ta den tillig men har starta og følge med på det nå

Vet dere hva som er risikofaktorer? Jeg har aldri tatt glukosebelastningstest, men lurte faktisk litt på om jeg hadde svangerskapsdiabetes sist gang... la på meg omtrent 30 kg og fikk en baby på over 4500 gr. Ganske voldsomt da jeg til vanlig ligger på 55 kg.. De testet hans blodsukker etter fødsel og det var helt fint.
Hva slags symptomer får man?

Vet dere hva som er risikofaktorer? Jeg har aldri tatt glukosebelastningstest, men lurte faktisk litt på om jeg hadde svangerskapsdiabetes sist gang... la på meg omtrent 30 kg og fikk en baby på over 4500 gr. Ganske voldsomt da jeg til vanlig ligger på 55 kg.. De testet hans blodsukker etter fødsel og det var helt fint.
Hva slags symptomer får man?

Opplevde ingen symptom, men målte høyt fastende blodsukker den dagen jeg skulle ta glukosebelastning.

https://www.helsedirektoratet.no/re...seindeks-og-hendelser-i-tidligere-svangerskap

Lurer på om man har fått en baby som er over 4500 så tester de for svangerskapsdiabetes? Eller misforstår jeg linken? Er jo ikke nødvendigvis en komplikasjon med høy fødselsvekt? :shy:

Opplevde ingen symptom, men målte høyt fastende blodsukker den dagen jeg skulle ta glukosebelastning.

https://www.helsedirektoratet.no/re...seindeks-og-hendelser-i-tidligere-svangerskap

Lurer på om man har fått en baby som er over 4500 så tester de for svangerskapsdiabetes? Eller misforstår jeg linken? Er jo ikke nødvendigvis en komplikasjon med høy fødselsvekt? :shy:

Jeg tolker det sånn ja. Det er vel fordi at høy fødselsvekt er et symptom på svangerskapsdiabetes.
Min sønn veide 4,6kg når han ble født, men jeg hadde ikke svangerskapsdiabetes.

Jeg tolker det sånn ja. Det er vel fordi at høy fødselsvekt er et symptom på svangerskapsdiabetes.
Min sønn veide 4,6kg når han ble født, men jeg hadde ikke svangerskapsdiabetes.

Mhm, er nok derfor!

Min sønn veide 3,8 kg, så fikk til å regulere det veldig fint med kosten :shy:

Men da skal du måle glukosebelastning dette svangerskapet også da? :happy:

Mhm, er nok derfor!

Min sønn veide 3,8 kg, så fikk til å regulere det veldig fint med kosten :shy:

Men da skal du måle glukosebelastning dette svangerskapet også da? :happy:

Så bra! Anbefaler ikke å føde en stor baby :hilarious: Hjalp ikke at han var stjernekikker heller.

Det vet jeg ikke, jeg må spørre legen. Ingen av de andre kriteriene stemmer, så vil tro jeg egentlig ikke skal.

Jeg forstår det også sånn at hvis du får barn over 4500g så tester de deg for diabetes i neste svangerskap. Husker jeg fikk beskjed på sykehuset at det var rutine å sjekke babyens blodsukker dersom vekten var over 4500 fordi det kunne bety at mor hadde hatt svangerskapsdiabetes.

Så bra! Anbefaler ikke å føde en stor baby :hilarious: Hjalp ikke at han var stjernekikker heller.

Det vet jeg ikke, jeg må spørre legen. Ingen av de andre kriteriene stemmer, så vil tro jeg egentlig ikke skal.

Oy, ja da kan det ha blitt litt utfordrende ja :shy:

Opplevde at det var stor forskjell mtp behandling o.l. av svangerskapsdiabetes fra plass til plass, så sikkert lurt å høre med din lege ja, og bare forholde deg til det hen sier :rolleyes:

Sniker fra August her..
Jeg hadde sv.dia i første svangerskap. Endte med insulin i uke 32 ca. Da jeg ble gravid med nr 2 ba jeg tidlig om henvisning til diabetespoliklinikken på sykehuset. For jeg visste jo jeg kom til å få det på nytt. Var der rett etter uke 12. og fikk spm om jeg bare ville begynne å måle blodsukkeret eller om jeg ville ta glukosebelastningen. Jeg svarte selvsagt gi meg det blodsukkerapparatet!! :hilarious:
Og ja, fant fort ut at blodsukkeret ikke var bra. Måtte begynne med insulin fra rundt uke 16 tror jeg det var.
Nå i 3. svangerskap var det enda værre.
Vet ikke om du måtte ha insulin i første svangerskap?

Sniker fra August her..
Jeg hadde sv.dia i første svangerskap. Endte med insulin i uke 32 ca. Da jeg ble gravid med nr 2 ba jeg tidlig om henvisning til diabetespoliklinikken på sykehuset. For jeg visste jo jeg kom til å få det på nytt. Var der rett etter uke 12. og fikk spm om jeg bare ville begynne å måle blodsukkeret eller om jeg ville ta glukosebelastningen. Jeg svarte selvsagt gi meg det blodsukkerapparatet!! :hilarious:
Og ja, fant fort ut at blodsukkeret ikke var bra. Måtte begynne med insulin fra rundt uke 16 tror jeg det var.
Nå i 3. svangerskap var det enda værre.
Vet ikke om du måtte ha insulin i første svangerskap?

Hei, takk for svar :happy:

Jeg trengte ikke insulin i første svangerskap, det holdt å regulere det med kosthold. Så det lureste er vel å legge om til svd-kosthold nå, men kjenner det er litt tungt :wideyed: Synes det er ekstra vanskelig når ingen rundt meg vet at jeg er gravid enda, så jeg har på en måte ingen forklaring til hvorfor jeg ikke kan spise den kaka, lys pasta osv. :oops:

Så lenge en av kriteriene passer bør man ta testen :rolleyes:

Back
Topp