Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Er det noen her som har hatt svangerskapsdiabetes i tidligere svangerskap?
Vet dere i så fall litt om hvordan oppfølgingen blir i dette svangerskapet? Må man ta ny test?

Jeg jeg var i fare sonen og måte føle med på mitt fasten blodsukker. Ikke mer enn det men regner at jeg må ta den tillig men har starta og følge med på det nå
Ja når jeg står opp for det var den som var problemet sist

Vet dere hva som er risikofaktorer? Jeg har aldri tatt glukosebelastningstest, men lurte faktisk litt på om jeg hadde svangerskapsdiabetes sist gang... la på meg omtrent 30 kg og fikk en baby på over 4500 gr. Ganske voldsomt da jeg til vanlig ligger på 55 kg.. De testet hans blodsukker etter fødsel og det var helt fint.
Hva slags symptomer får man?

Opplevde ingen symptom, men målte høyt fastende blodsukker den dagen jeg skulle ta glukosebelastning.
https://www.helsedirektoratet.no/re...seindeks-og-hendelser-i-tidligere-svangerskap
Lurer på om man har fått en baby som er over 4500 så tester de for svangerskapsdiabetes? Eller misforstår jeg linken? Er jo ikke nødvendigvis en komplikasjon med høy fødselsvekt?![]()
Jeg tolker det sånn ja. Det er vel fordi at høy fødselsvekt er et symptom på svangerskapsdiabetes.
Min sønn veide 4,6kg når han ble født, men jeg hadde ikke svangerskapsdiabetes.

Mhm, er nok derfor!
Min sønn veide 3,8 kg, så fikk til å regulere det veldig fint med kosten
Men da skal du måle glukosebelastning dette svangerskapet også da?![]()
Hjalp ikke at han var stjernekikker heller. Så bra! Anbefaler ikke å føde en stor babyHjalp ikke at han var stjernekikker heller.
Det vet jeg ikke, jeg må spørre legen. Ingen av de andre kriteriene stemmer, så vil tro jeg egentlig ikke skal.

Sniker fra August her..
Jeg hadde sv.dia i første svangerskap. Endte med insulin i uke 32 ca. Da jeg ble gravid med nr 2 ba jeg tidlig om henvisning til diabetespoliklinikken på sykehuset. For jeg visste jo jeg kom til å få det på nytt. Var der rett etter uke 12. og fikk spm om jeg bare ville begynne å måle blodsukkeret eller om jeg ville ta glukosebelastningen. Jeg svarte selvsagt gi meg det blodsukkerapparatet!!
Og ja, fant fort ut at blodsukkeret ikke var bra. Måtte begynne med insulin fra rundt uke 16 tror jeg det var.
Nå i 3. svangerskap var det enda værre.
Vet ikke om du måtte ha insulin i første svangerskap?
Synes det er ekstra vanskelig når ingen rundt meg vet at jeg er gravid enda, så jeg har på en måte ingen forklaring til hvorfor jeg ikke kan spise den kaka, lys pasta osv. Så lenge en av kriteriene passer bør man ta testenSå bra! Anbefaler ikke å føde en stor babyHjalp ikke at han var stjernekikker heller.
Det vet jeg ikke, jeg må spørre legen. Ingen av de andre kriteriene stemmer, så vil tro jeg egentlig ikke skal.