Svangerskapsdiabetes

Mynja

Forelsket i forumet
Mailykke 2018
Som flere sikkert har fått med seg så fikk jeg påvist svangerskapsdiabetes for rett over en uke siden.
Jeg har målt blodsukker tre ganger til dagen siden da, kun en måling har vært over (7,8) etter en middag ellers er målingene fine. Og det er jo bra!
Jeg har slitt med maten hele dette svangerskapet, får i meg alt for lite - både fordi det ikke smaker godt og jeg blir mett ekstremt fort og fordi jeg kaster opp fortsatt. Så jeg har ikke justert noe særlig enda, og det virker som om det jeg spiser til nå funker bra.
I dag viste det 3,8 på fastende blodsukker, 4,4 etter frokost.. ligger vanligvis på 4,4 fastende og rundt 5,5 etter måltid. det er altså det laveste jeg har hatt til nå, men når er det for lavt? Er det fare for at det kan bli for lavt også? Eller er det helst for høyt blodsukker når en har svangerskapsdiabetes?
Jeg kan ingenting om dette, og det frustrerer meg veldig! Håper noen kan litt og gjerne vil forklare meg litt [emoji4]

Titter innom fra juli :)
Jeg var hos dia legen senest i dag og fikk beskjed at lå jeg under 4 så måtte jeg spise for da lå jeg på grenseland til begynnende føling som heller ikke er bra.

Idielt vil de ha meg på 4,8-5 fastende og 5,4-6 2 timer etter mat

Når måler du blodsukkeret etter frokost? Og hvor lenge fastet du før du målte?

Under 4 pleier å begynne å bli ubehagelig [emoji4] Eg har hatt 3,2 utan å merke noe, men passa på å få i meg mat veldig kjapt.
Verdiane ein skal være innafor er under 5,3 på fastande/før mat, og under 6,7 2t etter mat [emoji4]

Under 4 pleier å begynne å bli ubehagelig [emoji4] Eg har hatt 3,2 utan å merke noe, men passa på å få i meg mat veldig kjapt.
Verdiane ein skal være innafor er under 5,3 på fastande/før mat, og under 6,7 2t etter mat [emoji4]

Jeg blir dårlig og kvalm når jeg kommer ned til 4,3 .

Takk for mange og gode svar! Da var det litt lavt i dag da, får passe på det også [emoji4]
Jeg spiste kvelds ca halv 12 i går kveld, og målte 08.30 i dag morges..
måler alltid når jeg står opp (mellom 07.30 og 08.30) og to timer etter jeg starta å spise frokost/middag [emoji4]
Flere som blir dårlige etter mat da? Svimmel, kvalm? Jeg har en teori om at det er når blodsukkeret er på det høyeste, før kroppen klarer å hente det inn, at jeg blir svimmel og kvalm.. mellom en halvtime-time etter måltidet.. kan det stemme? [emoji848]

Takk for mange og gode svar! Da var det litt lavt i dag da, får passe på det også [emoji4]
måler alltid når jeg står opp (mellom 07.30 og 08.30) og to timer etter jeg starta å spise frokost/middag [emoji4]
Flere som blir dårlige etter mat da? Svimmel, kvalm? Jeg har en teori om at det er når blodsukkeret er på det høyeste, før kroppen klarer å hente det inn, at jeg blir svimmel og kvalm.. mellom en halvtime-time etter måltidet.. kan det stemme? [emoji848]

Jeg blir dårlig om blodsukkeret blir høyt, svimmel, uvel. Hjertebank og så føles det ut som all energi og styrke i kroppen blir slått rett ut av meg

Jeg blir dårlig om blodsukkeret blir høyt, svimmel, uvel. Hjertebank og så føles det ut som all energi og styrke i kroppen blir slått rett ut av meg

Ja, det er akkurat sånn jeg blir også! Men når jeg sjekker blodsukkeret etter to timer, så er det som regel på 5,5 ca og det er jo ikke for høyt [emoji848] og da er jeg som regel bedre igjen også..

Kan være blodsukkeret stiger fort. Mål når du føle deg slik å se hva det er da? Som regel til meg er det på rundt 8++

Da var ikke min teori gjeldende :) Spiser du matvarer som gir en jevn og fin stigning av blodsukkeret? Eksempel på noe som holder bl.s på et fint nivå gjennom natta kan være havregryn med melk :) Eventuelt havregrøt med syltetøy uten sukker (for smakens skyld). :)

Da var ikke min teori gjeldende :) Spiser du matvarer som gir en jevn og fin stigning av blodsukkeret? Eksempel på noe som holder bl.s på et fint nivå gjennom natta kan være havregryn med melk :) Eventuelt havregrøt med syltetøy uten sukker (for smakens skyld). :)

Litt usikker [emoji848] jeg spiser grovt brød (veldig grovt, siden det er det jeg liker best) og vanlig middag.. redusert poteter og bytta til fullkornspasta hvis vi har pasta, men ellers vanlig mat som fisk/kjøtt og grønnsaker.. testa med pizza for å se om det utgjorde noen forskjell i helgen, men blodsukkeret var likt og formen ble ikke verre enn når jeg spiser «vanlig» mat.. men jeg spiser ganske små porsjoner, så det kan hende det har noe å si også..

Litt usikker [emoji848] jeg spiser grovt brød (veldig grovt, siden det er det jeg liker best) og vanlig middag.. redusert poteter og bytta til fullkornspasta hvis vi har pasta, men ellers vanlig mat som fisk/kjøtt og grønnsaker.. testa med pizza for å se om det utgjorde noen forskjell i helgen, men blodsukkeret var likt og formen ble ikke verre enn når jeg spiser «vanlig» mat.. men jeg spiser ganske små porsjoner, så det kan hende det har noe å si også..

Maten du spiser ser ganske bra ut. Det man må huske på ved diabetes er å prøve å unngå de raske karbohydratene. De vil gi et raskt hopp i blodsukkeret, men til gjengjeld vil kroppen «skyte ut» en høy mengde insulin for å kvitte seg med sukkeret (karbs) som kroppen har fått. Så blodsukkeret stiger raskt ved inntak av raske karbohydrater, men det synker også i raskt tempo. Da vil man kunne føle seg uvel.
Poteter er et eksempel på raske karbohydrater, fordi det inneholder mye stivelse. Et annet eksempel er hvit ris/hvit pasta. Finnes mye mer, f.eks banan.
Anbefaler deg å lese om raske/langsomme karbohydrater :) Er man flink å spise langsomme karbohydrater, kan man oppleve at blodsukkeret holder seg veldig fint.

Eg får kjempestigning av havregryn med melk, så det er veldig forskjellig [emoji12] Ein må prøve seg litt fram [emoji4]

Havregryn gir meg også høy blodsukker. Så er nok som Kooki sier å prøve seg frem og se hva som går fint for deg..

Eg får kjempestigning av havregryn med melk, så det er veldig forskjellig [emoji12] Ein må prøve seg litt fram [emoji4]

Havregryn gir meg også høy blodsukker. Så er nok som Kooki sier å prøve seg frem og se hva som går fint for deg..

Så rart. Det er ett tips som Diabetesforbundet ofte bruker. Men klart det er individuelt!
Faller dere raskt også? Er det melka som gjør det?

Får også høyt bs av havregryn.

Dialegen her sa at hvis jeg går ned til 3,5 så er det lurt å drikke bittelitt juice (maks et halvt glass), men alltid måle først om en føler seg dårlig. Hun sier mer lavkarbokost er bra, mens diasykepleier sier nei-så en må vel bare prøve seg frem tenker jeg.

Noe av det som funker for meg av mat, er rugsprø, kjøtt/fiskepålegg, ost, lavkarbo-ish brød som Fiber og frø, avokado, egg, grønnsaker, cottage cheese/Skyr med blåbær, fisk og kjøtt, 86% sjokolade (et par biter om kvelden har ikke påvirket bs i det hele tatt), grønnsakspasta (men ikke i store mengder), etc.

Melk i kaffen gir meg litt stigning, men har fått beskjed om at det er ok så lenge det bare er bittelitt, og ekstra lett melk. Drikker to kopper om dagen med bare litt melk i. Har kanel på, det skal visst regulere bs men vet ikke om det funker :)

Skal prøve meg frem med ulike typer plantemelk og laktosefri for å se om det utgjør noen forskjell.

Så rart. Det er ett tips som Diabetesforbundet ofte bruker. Men klart det er individuelt!
Faller dere raskt også? Er det melka som gjør det?

Melka kan ha mye å di. Et glass melk til maten her så sliter jeg som en helt med å få det ned igjen, og det er med insulin før måltidet

Back
Topp