Svangerskapsdiabetes

Så rart. Det er ett tips som Diabetesforbundet ofte bruker. Men klart det er individuelt!
Faller dere raskt også? Er det melka som gjør det?
Et glass melk pleier ikke for meg å gjøre utslag. To grovbrødskiver m/leverpostei sammen med et glass melk til frokost gir mye lavere blodsukker enn havregryn med tilsvarende melkemengde. Måler aldri før 2 timer etter frokost, så vet ikke hvor kjapt det faller.

Et glass melk pleier ikke for meg å gjøre utslag. To grovbrødskiver m/leverpostei sammen med et glass melk til frokost gir mye lavere blodsukker enn havregryn med tilsvarende melkemengde. Måler aldri før 2 timer etter frokost, så vet ikke hvor kjapt det faller.

Så rart.. Jeg har lært, og dermed trodd at havregryn er bra for diabetikere.

Det spiller ingen rolle kva melk du drikk, h-melk/ekstra lett, fordi det er fettinnhaldet som er forskjellen og ikkje sukkeret [emoji4] For min del fungerer ikkje melk i det heile, med eller utan havregryn eller anna mat... Men om du et treige karbohydrater vil virkningen av dei raske bli litt dempa [emoji4] Igjen; det er forskjellig frå person til person kor mykje ein reagerer på forskjellige ting, det har mykje med mengder å gjere, samt kva du et ting saman med. Kvit saus (laga på mjøl og melk) i ein middag gjer ikkje noko særleg stigning hos meg, sett at eg et det saman med grønnsaker og kjøtt [emoji4]
Det kan og ha noko å sei kor langt du er på veg, då det ofte forverrar seg etter kvart. Sist kostregulerte eg fram til rundt veke 35, men då kunne eg ikkje ete noko som helst utan stigning lenger, og måtte over på insulin [emoji4]

Så interessant at det er så forskjellig fra person til person egentlig!
Skal teste havregrøt i morgen tenkte jeg, drikker litt melk men det har ikke gitt noe utslag som jeg har merket.
Middagen i dag med svinekjøtt, poteter, salat og bernaisesaus kom rett opp igjen. Blodsukkeret etter to timer var på 5,4. Spiste 1,5 skive grovbrød med smør og skinke og nå nesten 3 timer etter det (5 timer etter middag) er blodsukkeret på 9,1 og vil ikke ned.. første gang jeg har målt så høyt hjemme og jeg er helt elendig [emoji17] kanskje bare en dårlig dag?
Blodsukkeret var fint i dag morges, 4,2..
og da har jeg også fått testa teorien om at når jeg føler meg sånn dårlig så er blodsukkeret høyt..

Så interessant at det er så forskjellig fra person til person egentlig!
Skal teste havregrøt i morgen tenkte jeg, drikker litt melk men det har ikke gitt noe utslag som jeg har merket.
Middagen i dag med svinekjøtt, poteter, salat og bernaisesaus kom rett opp igjen. Blodsukkeret etter to timer var på 5,4. Spiste 1,5 skive grovbrød med smør og skinke og nå nesten 3 timer etter det (5 timer etter middag) er blodsukkeret på 9,1 og vil ikke ned.. første gang jeg har målt så høyt hjemme og jeg er helt elendig [emoji17] kanskje bare en dårlig dag?
Blodsukkeret var fint i dag morges, 4,2..
og da har jeg også fått testa teorien om at når jeg føler meg sånn dårlig så er blodsukkeret høyt..

Blodsukkeret mitt tåler ikkje brød av noko slag, så eg har kutta det ut, og et kun knekkebrød [emoji4] Godt alternativ til kveldsmat er omelett (då kan du fylle med skinke, ost osv) eller yoplait sin dobbel 0% yoghurt med ein fiberrik frokostblanding [emoji4]

Ja det er veldig rart at vi er så forskjellige [emoji849] Litt irriterande at det ikkje er eit fasitsvar på alt liksom [emoji12]

Blodsukkeret mitt tåler ikkje brød av noko slag, så eg har kutta det ut, og et kun knekkebrød [emoji4] Godt alternativ til kveldsmat er omelett (då kan du fylle med skinke, ost osv) eller yoplait sin dobbel 0% yoghurt med ein fiberrik frokostblanding [emoji4]

Ja det er veldig rart at vi er så forskjellige [emoji849] Litt irriterande at det ikkje er eit fasitsvar på alt liksom [emoji12]

Merker du med en gang på blodsukkeret om det er noe du ikke tåler? Og sitter det i en stund?

Målingene var høye i dag morges også (i forhold til hva de har vært), 7,2 fastende..
Men jeg spiste brødskive til lunsj igjen, var kun det jeg hadde og minstemor i huset er slått ut av influensa så jeg fikk ikke handla før i ettermiddag (det kom skikkelig brått på denne gang [emoji27]) og når jeg målte to timer etterpå var blodsukkeret 5,1.. og 4,9 etter kyllingsalat til middag..
så jeg skjønner ingenting [emoji28] er det normalt at det svinger sånn?

Har handla knekkebrød og egg nå da, så tester jeg det i morgen [emoji5]

Merker du med en gang på blodsukkeret om det er noe du ikke tåler? Og sitter det i en stund?

Målingene var høye i dag morges også (i forhold til hva de har vært), 7,2 fastende..
Men jeg spiste brødskive til lunsj igjen, var kun det jeg hadde og minstemor i huset er slått ut av influensa så jeg fikk ikke handla før i ettermiddag (det kom skikkelig brått på denne gang [emoji27]) og når jeg målte to timer etterpå var blodsukkeret 5,1.. og 4,9 etter kyllingsalat til middag..
så jeg skjønner ingenting [emoji28] er det normalt at det svinger sånn?

Har handla knekkebrød og egg nå da, så tester jeg det i morgen [emoji5]

Ser det berre på målingane etter 2t [emoji4] Og då går det jo litt lenger tid før bs kjem ned igjen...

Fastande bs er dessverre ikkje så lett å gjere noko med sjølv, eg har starta på langtidsvirkande insulin no pga det [emoji4]

Det kjem jo an på mengder ein et, og kva samansetning. Jo færre karbohydrater og jo meir protein og fett, jo saktare og mindre stigning [emoji106] Ofte stig bs meir etter frokost (av ein eller annan grunn [emoji849]) enn til andre måltid [emoji4]
Den nye Skyr luftig yoghurten var knallgod, anbefalast på det varmaste! [emoji1]

Følger denne her, har selv fått påvist sv.sk.diabetes. Men synes det er så vanskelig, har fastende målinger på alt fra 5.1-5.7. Venter på henvising til diabeteslege. Men har aldri helt fått klarhet i hva det helst ikke skal over?! En lege sa ikke over 7, en annen sa ikke over 9.. hva er deres erfaringer?? Blir helt koko av dette styret

Følger denne her, har selv fått påvist sv.sk.diabetes. Men synes det er så vanskelig, har fastende målinger på alt fra 5.1-5.7. Venter på henvising til diabeteslege. Men har aldri helt fått klarhet i hva det helst ikke skal over?! En lege sa ikke over 7, en annen sa ikke over 9.. hva er deres erfaringer?? Blir helt koko av dette styret

Fastende under 5.3 og to timer etter måltid ikke over 6.7.

Sjekk svangerskapsdiabetesgruppen på Facebook også, masse god info og mange damer som kan mye om dette :) noen er gravide og har sd nå, andre har født og hatt sd når de var gravide :) søk på svangerskapsdiabetes så kommer den opp :)

Back
Topp