Vanillatwin
Elsker forumet
Har flere familiemedlem som har hatt dette. Er overvektig og redd jeg skal få det [emoji85][emoji20] flere som har sett/tenkt på risikoen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
En glukosebelastningstest er mer enn en måling i fingeren [emoji6] Jeg møtte fastende for en blodprøve, drakk en viss mengde sukkerlake, ventet i 2 timer (måtte sitte i ro) og tok en blodprøve til. Da får de målt hvordan kroppen reagerer på sukkeretEr ikkje glukose måling ein tar i fingen ein indikasjon på om ein treng meir? Enig i at kan jo ha heilt grei insulinproduksjon fordi om bmi er høg så det blir feil at ein må det.
Jeg tror det vil være vanskelig å kunne bestemme om vi trenger mer oppfølging bare fra et eneste stikk i fingeren. Blodsukkeret kan være helt fint på enkeltmålinger selv om en har diabetes. Ved å teste før og etter inntak av en gitt mengde sukker på fastende mage kan en måle kroppens reaksjon på sukker.Ja eg veit kva det er, når eg skreiv "treng meir" var det den testen eg sikta til. Litt utydelig skrive, men altså det virke rart å måtte ta den kun pga vekt.
Jeg tror grunnen er at når man har høy bmi er man i høyere risiko for å utvikle svangerskapsdiabetes. Derfor de er ekstra forsiktige og tester alle som er i risiko. Kan jo være farlig for baby om man går med uoppdaget svangerskapsdiabetes.Er ikkje glukose måling ein tar i fingen ein indikasjon på om ein treng meir? Enig i at kan jo ha heilt grei insulinproduksjon fordi om bmi er høg så det blir feil at ein må det.
I utgangspunktet burde kanskje alle ta en slik test, for det hender jo at kvinnfolk som er normalvektige går med uoppdaga svangerskapsdiabetes. Men den kostnaden har de funnet ut at ikke er vits i å ta antar jeg...
Så bra [emoji4]Nå er nye retningslinjer for svangerskapsomsorgen ute på høring, og her tar de sikte på å anbefale glukosebelastningstest for en betydelig større andel kvinner-så jo, den kostnaden er de nok villige til å ta [emoji5]
Sniker fra juli [emoji4] jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes i uke 13 ca. Fikk også innkallinger på sykehuset, først fikk jeg opplæring og utdelt måleapperat og resept på utstyr! Også hadde jeg time hos ernæringsfysiolog hvor jeg lærte litt om hvordan legge om kostholdet, og hva som gir utslag på blodsukkeret og ikke [emoji4] var også veldig bekymret som deg, men det har gått veldig bra. Og jeg har sluppet insulin heldigvis. Er nå 32+3 [emoji4] har ikke måttet ta flere tester [emoji6]Jeg var inne for litt over ei uke siden og tok testen og fikk påvist svangerskapsdiabetes. Å har nå fått 3 forskjellige inkallelser til sykehuset [emoji27][emoji27]
Kjenner stress nivået mitt økte kraftig. Er bekymret nok fra før av , og den positive testen der gjorde det bare verre.
Er en plass mellom 16 & 18 uker.
Er glad de tok testen såpass tidlig å fant det ut tidlig , men hva kan jeg forvente meg videre nå ? Og må jeg ta flere sånne tester ??