Svangerskapsdiabetes

Ademil

Betatt av forumet
Andre her med svangerskapsdiabetes? Eller andre som har hatt det tidligere og skal testes i dette svangerskapet også?

Hvordan har dere det, og hvilke tiltak gjør dere (kosthold, medisiner?)? Og hvilken oppfølging får dere?

Hadde vært fint å snakke med andre i samme situasjon :)
 
Jeg tok en sånn glukosetest sist jeg var gravid, har ikke fått beskjed om å ta en denne gang. Heldigvis!
 
Jeg tok en sånn glukosetest sist jeg var gravid, har ikke fått beskjed om å ta en denne gang. Heldigvis!

Så bra hvis du slipper unna :) Jeg fikk det påvist på slutten i forrige svangerskap, og sjansen for å få det igjen er derfor stor. Så her var jeg veldig forberedt på å ta testen tidlig.
 
Har ikkje fått påvist, skal ta glukosebelastningen når jeg er litt lengre på vei Pga er klassifisert som overvektig. Har til nå ingen tegn på å ha det.
 
Jeg hadde det i forrige svangerskap og må derfor ta det nå så tidlig i svangerskapet. Men er fortsatt kvalm så venter til kvalmen er borte.
 
Har tatt og verdien min var så vidt over 7,8 :( så nå er det blodsukkermåling og å passe på kostholdet som gjelder her :)
 
Jeg hadde det i forrige svangerskap og må derfor ta det nå så tidlig i svangerskapet. Men er fortsatt kvalm så venter til kvalmen er borte.


Hvorfor må du ta det tidlig? Jeg fikk svangerskapsdiabetes i mine to første svangerskap. Ikke i mitt tredje. Jeg tok testen i uke 14 da jeg skulle ha nr 2. Fikk beskjed fra sykehuset at det var altfor tidlig. Det skal taes mellom uke 24 og 28.
 
Hvorfor må du ta det tidlig? Jeg fikk svangerskapsdiabetes i mine to første svangerskap. Ikke i mitt tredje. Jeg tok testen i uke 14 da jeg skulle ha nr 2. Fikk beskjed fra sykehuset at det var altfor tidlig. Det skal taes mellom uke 24 og 28.

Hvis man har hatt det tidligere, så er sannsynligheten for å få det igjen ganske høy. Da skal man ta testen tidlig. Dersom man ikke får for høye verdier, skal man ta testen igjen senere. For ja, mange utvikler ikke svangerskapsdiabetes før senere i svangerskapet. MEN, det er også mange som får det påvist allerede i uke 12. Det er veldig mange uker fra 12 til 24/28 å gå med ubehandlet svangerskapsdiabetes. Hvis man skal ta glukosebelastningen som en rutinekontroll fordi man er i risikogruppen men ikke har hatt det tidligere, så tar man det vanligvis fra uke 24-28.

Jeg fikk det påvist nå i uke 18. Sist fikk jeg det ikke påvist før i uke 34. Nå har jeg veldig høye verdier, og tenker med grøss på hvordan det hadde gått om jeg skulle vært ubehandlet i 10 uker til. Hadde verdiene mine vært fine ved testen i uke 18, måtte jeg tatt ny om et par uker.
 
Hvorfor må du ta det tidlig? Jeg fikk svangerskapsdiabetes i mine to første svangerskap. Ikke i mitt tredje. Jeg tok testen i uke 14 da jeg skulle ha nr 2. Fikk beskjed fra sykehuset at det var altfor tidlig. Det skal taes mellom uke 24 og 28.

Det er fastlegen som insisterer at alt skal være på plass. Det er greit å være obs på kostholdet hvis man har det mener legen. Nå er jeg i uke 17 or fortsatt veldig kvalm særlig på morgenen. Så venter til den tar av.
 
Nye retningslinjer sa de til meg, så nå testes det så tidlig som mulig i svangerskapet.
 
Hei(snik frå anna forum). Eg har hatt svangerskapsdiabetes, som vart oppdaga i veke 12 pga sukker i urinen. Eg fekk sjokk, og blei redd. Men etter å ha googla masse, roa eg meg ned. Eg hadde 10,0 etter glukosebelastninga, og vart fulgt opp annan kvar veke hjå fastlege(blodtrykk og urinprøve) og annan kvar veke hjå diabetessjukepleier og ultralyd etter veke 21. Eg greidde å regulere det med kosten fram til veke 28, då måtte eg over på hurtigvirkende insulin før middag. I veke 35, hadde eg plutseleg heilt normalt blodsukker, tre dagar seinare fødte eg ei nydeleg jente på 3120 gram og 48cm. Ho hadde litt lågt blodsukker og gulsott, så me blei verande i 8 dagar. Det er tøft i starten, men etter kvart vert ein så vandt med å passe på karbohydrater og sukker, at det gjeng lett :) Legane er usikre på om eg fødte prematurt pga svangerskapsdiabetes(som kan skje) eller pga hyppige kynnerar frå veke 16. Eg var sjukemeldt frå veke 26 :) bare spør om det er noko :)
 
Hei(snik frå anna forum). Eg har hatt svangerskapsdiabetes, som vart oppdaga i veke 12 pga sukker i urinen. Eg fekk sjokk, og blei redd. Men etter å ha googla masse, roa eg meg ned. Eg hadde 10,0 etter glukosebelastninga, og vart fulgt opp annan kvar veke hjå fastlege(blodtrykk og urinprøve) og annan kvar veke hjå diabetessjukepleier og ultralyd etter veke 21. Eg greidde å regulere det med kosten fram til veke 28, då måtte eg over på hurtigvirkende insulin før middag. I veke 35, hadde eg plutseleg heilt normalt blodsukker, tre dagar seinare fødte eg ei nydeleg jente på 3120 gram og 48cm. Ho hadde litt lågt blodsukker og gulsott, så me blei verande i 8 dagar. Det er tøft i starten, men etter kvart vert ein så vandt med å passe på karbohydrater og sukker, at det gjeng lett :) Legane er usikre på om eg fødte prematurt pga svangerskapsdiabetes(som kan skje) eller pga hyppige kynnerar frå veke 16. Eg var sjukemeldt frå veke 26 :) bare spør om det er noko :)
Var du flink å gjøre endringer i kosthold og mosjon? Eller kunne du vert flinkere? :p bare tenker på om man kan slippe unna at det eskalerer dersom man kjører en streng linje eller om det kan eskalere uavhengig av det..? Mitt blodsukker var 8,1, 2 timer etter belastningen. Hba1c på 5 :)

Oooog må du ta ny belastning 3 mnd etter fødselen? Eller er det nok å ta hba1c? :)
 
Ja, det var eg absolutt. Eg hadde fine målingar heile vegen, mn til slutt kunne eg ikkje eta meg mett, og måtte da over på insulin før middag. Eg hadde aldri langtidsblodsukker over 5,4. Sleit mykje med kynnerar, så kunne nok trena litt meir, mn gjorde det eg orka :) Eg fekk beskjed om å ta glukosebelastning 6 mnd etter (mange får beskjed om 3), og det viser seg at eg mest sannsynleg har diabetes 1,5 (lada), så ventar på time hjå spesialist.
 
Hvis man har hatt det tidligere, så er sannsynligheten for å få det igjen ganske høy. Da skal man ta testen tidlig. Dersom man ikke får for høye verdier, skal man ta testen igjen senere. For ja, mange utvikler ikke svangerskapsdiabetes før senere i svangerskapet. MEN, det er også mange som får det påvist allerede i uke 12. Det er veldig mange uker fra 12 til 24/28 å gå med ubehandlet svangerskapsdiabetes. Hvis man skal ta glukosebelastningen som en rutinekontroll fordi man er i risikogruppen men ikke har hatt det tidligere, så tar man det vanligvis fra uke 24-28.

Jeg fikk det påvist nå i uke 18. Sist fikk jeg det ikke påvist før i uke 34. Nå har jeg veldig høye verdier, og tenker med grøss på hvordan det hadde gått om jeg skulle vært ubehandlet i 10 uker til. Hadde verdiene mine vært fine ved testen i uke 18, måtte jeg tatt ny om et par uker.

Jeg fikk ikke lov å ta det tidlig jeg i svangerskap to selv om jeg hadde det i svangerskap 2. Fikk ikke ta det tidlig i svangerskap 3 heller. Og ikke denne gangen heller!
 
Hvorfor ikke det da?
St Olav sier at det er for tidlig. Jeg tok den i uke 14 med nr to. Fikk forhøyede verdier. Ble henvist til St Olav og svaret tilbake at jeg måtte vente til uke 24.
 
Back
Topp