Svangerskapsdiabetes

Mina

Gift med forumet
♡Junigull 2016♡
Sommerfuglene
Påskekyllingene 2020
I går på sykehuset fikk jeg vite at jeg var i øvre normal når det kom til fostervann. Skal visst egentlig ha drukket en eller annen sukkerlake på et tidspunkt for å sjekke svangerskapsdiabetes. Visstnok noe man bør gjøre når man er over 35 år. Dette var ikke meg bekjent, og er ikke noe jeg har blitt tilbudt verken hos lege eller jordmor. Så skal bestille time for det nå, men har jo passert uke 37 så det er vel uansett litt sent. Men mitt spørsmål til dere som har svangerskapsdiabetes er: Finnes det ikke noen symptomer jeg da burde ha lagt merke til, eller kan man ha det uten å vite?

Kunne ikke akkurat svare nei når hun spurte "Du spiser vel ikke sukker eller karbohydrater", og "du holder deg vel mye i aktivitet"... Bekkenløsning begrenser aktiviteten betraktelig, selv om hun mente at jeg måtte bevege meg masse allikevel. Og jeg har en del karbohydrater i kostholdet, og skal heller ikke skryte på meg at jeg unngår alt av sukker. Trodde de urintestene vi leverer sa noe om dette, men tydeligvis ikke.

Ingen symptomer på det, eneste er at man kan finne utslag av glukose i urinen, men det er ikke alltid. Jeg hadde det sist men hadde aldri utslag på urin. Derfor tester man også de som er i risikogruppene (som blant annet er bmi over 27, over 35 år, hatt det i tidligere svangerskap, nær familie med diabetes).

Man får ikke gjort så mye om d påvises nå, men uansett greit å vite fordi de da følger ekstra med babyens blodsukker etter fødsel.

Lykke til med glukosebelastningen, er jo ikke sikkert du får utslag :)

Den glukosebelastningen de vil at du skal ta, er blitt en rutine etter en viss alder (tror det er 35). I følge min jm
måtte jeg ta denne i uke 18-23. Dette pga alder, ikke pga BMI eller kosthold.

Blitt veldig mye fokus på BMI og kosthold...

Sukker i urin blir sjekket ved hver kontroll, gjentar det seg ved flere kontroller, må man ta glukosebelastning. Har man tatt en tidligere, må man ta en ny test og nye blodprøver.

Ingen symptomer på det, eneste er at man kan finne utslag av glukose i urinen, men det er ikke alltid. Jeg hadde det sist men hadde aldri utslag på urin. Derfor tester man også de som er i risikogruppene (som blant annet er bmi over 27, over 35 år, hatt det i tidligere svangerskap, nær familie med diabetes).

Man får ikke gjort så mye om d påvises nå, men uansett greit å vite fordi de da følger ekstra med babyens blodsukker etter fødsel.

Lykke til med glukosebelastningen, er jo ikke sikkert du får utslag :)
Takk. Får prøve å være litt flinkere de siste ukene, men litt kjedelig å vite at dette er noe jeg burde ha testet meg for på et tidligere tidspunkt... Betyr det da større sjanse for at babyen skal få diabetes? Liker ikke den tanken.

Jeg hadde ingen symptomer, og lå litt over på testen i uke 28 :)

Den glukosebelastningen de vil at du skal ta, er blitt en rutine etter en viss alder (tror det er 35). I følge min jm
måtte jeg ta denne i uke 18-23. Dette pga alder, ikke pga BMI eller kosthold.

Blitt veldig mye fokus på BMI og kosthold...

Sukker i urin blir sjekket ved hver kontroll, gjentar det seg ved flere kontroller, må man ta glukosebelastning. Har man tatt en tidligere, må man ta en ny test og nye blodprøver.
Ha passert 35 år, men ingen som har nevnt dette for meg. Min BMI er innenfor normalen, men som sagt har jeg jo ikke latt være å spise ting som inneholder sukker eller karbohydrater..

Takk. Får prøve å være litt flinkere de siste ukene, men litt kjedelig å vite at dette er noe jeg burde ha testet meg for på et tidligere tidspunkt... Betyr det da større sjanse for at babyen skal få diabetes? Liker ikke den tanken.
Nei, men det kan føre til høy fødselsvekt hos babyen slik jeg har skjønt det, og da kan de få lavt blodsukker etter fødsel. Tenker du ikke trenger å ta sorgene på forskudd, langt fra sikkert at du har svangerskapsdia :) virker som alle jm vet at man skal testes ved høy bmi, men ikke de andre risikofaktorene, og det er jo synd.

Ha passert 35 år, men ingen som har nevnt dette for meg. Min BMI er innenfor normalen, men som sagt har jeg jo ikke latt være å spise ting som inneholder sukker eller karbohydrater..

Passert 39 jeg, og fikk klar beskjed fra jm om at jeg måtte ta glukosebelastning. BMI er normal og ikke noe diabetes i familie.
Har hatt litt sukker i urin, og ikke levd på diett, men spist både karbohydrater og sukker. :p
Har vært på tilvekstkontroll og poden i magen er helt normal i vekst.

Skjønner at du blir bekymret, men tror ikke du trenger å være bekymret for om babyen i magen din skal ha diabetes, eller høyt blodsukker. :)

Lykke til! :)

Tok glukosebelastningstest grunnet stor baby som visstnok også kunne være et tegn. Hadde ikke sukker i urin eller andre indikasjoner.
Hadde 8 uker til termin men det skal kartlegges i forbindelse med om de må tenke på noe ekstra i fødsel

Nei, men det kan føre til høy fødselsvekt hos babyen slik jeg har skjønt det, og da kan de få lavt blodsukker etter fødsel. Tenker du ikke trenger å ta sorgene på forskudd, langt fra sikkert at du har svangerskapsdia :) virker som alle jm vet at man skal testes ved høy bmi, men ikke de andre risikofaktorene, og det er jo synd.
Ah, skjønner. I mitt tilfelle blir jeg ikke overrasket om jeg blir satt i gang på et tidspunkt, for er nå på ukentlig oppfølging fordi hun ikke legger på seg nok rundt magen. Kan være tegn på at morkaken har begynt å svikte litt. Så tror ikke høy fødselsvekt blir et problem. Og ja, dumt at man ikke sjekkes når jeg visstnok har en alder som tilsier at jeg burde sjekkes. Men det går vel bra :-) Har bare tenkt at sånne ting hadde noen symptomer jeg kunne merke.

Tok glukosebelastningstest grunnet stor baby som visstnok også kunne være et tegn. Hadde ikke sukker i urin eller andre indikasjoner.
Hadde 8 uker til termin men det skal kartlegges i forbindelse med om de må tenke på noe ekstra i fødsel
Greit å vite. Får bestille test hos lege, sånn i tilfelle :-)

Back
Topp