Svangerskapsdiabetes

MrsBono84

Andre møte med forumet
Når jeg var på første svangerskapskontroll for et par uker siden, måtte jeg ta en blodsukkertest/diabetestest..fastlegen min (som er veldig real egentlig) sa at dette var nye retningslinjer som alle gravide MÅTTE ta nå...Da jeg var gravid med mine andre to (6 og 8 år gamle) var ikke denne testen obligatorisk for alle.

Det jeg hittil har klart å finne ut av er at denne testen KUN tas på de kvinnene som tilhører en risikogruppe (bmi etc).....stemmer dette, eller har dere også måttet ta denne testen?

Jeg har bare hørt om at dem som har et risikosvangerskap skal ta testen. Høy bmi, flerlinger, vanskelige tidligere svangerskap osv. Er også vanlig å måtte ta testen hvis de finner sukker i urinen tror jeg :) Har ikke hørt noe om at alle må ta testen hvertfall... og har heller ikke hørt om noen som må ta den med en gang, de fleste tror jeg får vite det en stund i forveien. Tar jo tross alt to timer, så er jo greit å legge det til et tidspunkt det passer... o_O

Jaja, nå er du hvertfall ferdig med det :) har du fått svar?

Jm sa at den må taes på de med bmi over ett visst tall. Jeg slapp siden jeg går som undervektig på bmi.
Å den testen taes i starten å en gang til ila svangerskapet på de som er i gruppen.

Høy BMI, har tatt testen. Jm ville at denne skulle taes så tidlig som mulig. Må sikkert ta den flere ganger i løpet av svangerskapet også. Er helt på grensen til sv.diabetes. :/

Jeg har tatt testen pga begynnende svangerskapdiabetes i slutten av forje svangerskap, ikke i noen risikogruppe ellers. Lav BMI, ingen diabetes i familie.

Nurket; helt i orden å skulle ta testen :) Reagerte bare på antydningen til at det var noe "alle" skulle ta :) Jeg har høy muskelmasse (og noen få kg for mye på mage/lår), pga den store muskelmassen min vil jeg nok "aldri" komme ned i lav nok BMI :o

Tok testen og den var helt fin den!! :)
Din da?

Jeg har bare hørt om at dem som har et risikosvangerskap skal ta testen. Høy bmi, flerlinger, vanskelige tidligere svangerskap osv. Er også vanlig å måtte ta testen hvis de finner sukker i urinen tror jeg :) Har ikke hørt noe om at alle må ta testen hvertfall... og har heller ikke hørt om noen som må ta den med en gang, de fleste tror jeg får vite det en stund i forveien. Tar jo tross alt to timer, så er jo greit å legge det til et tidspunkt det passer... o_O

Jaja, nå er du hvertfall ferdig med det :) har du fått svar?

Nurket; helt i orden å skulle ta testen :) Reagerte bare på antydningen til at det var noe "alle" skulle ta :) Jeg har høy muskelmasse (og noen få kg for mye på mage/lår), pga den store muskelmassen min vil jeg nok "aldri" komme ned i lav nok BMI :eek:

Din da?

Nurket; helt i orden å skulle ta testen :) Reagerte bare på antydningen til at det var noe "alle" skulle ta :) Jeg har høy muskelmasse (og noen få kg for mye på mage/lår), pga den store muskelmassen min vil jeg nok "aldri" komme ned i lav nok BMI :eek:

Din da?
Åja, så bra at du synes det var greit å ta testen :) jeg har bare hørt historier om hvor fælt det er, så jeg gruer meg litt :p skal ta testen i uke 24, så ca to måneder til ennå. Godt å høre at testen din så fin ut! :)

Jeg har ikke måttet ta den.. Tar bp jevnlig pga stoffskiftet, så legen jeg har fått på hormonklinikken på sykehuset så at jeg ikke hadde tegn til svskapsdiabetes :)

jeg har måtte ta testen pga at jeg er overvektig, har ei venninne som fødte nå i mars og hun måtte ikke ta den :)

Ikke alle må ta den, nei. Kun de som er i risikogruppen, BMI over 27, diabetes i familien, stort barn ved tidligere svangerskap, sukker i urinen, etnisitet fra en liste av land i asia og afrika....kommer ikke på om det er flere risikogrupper i farta.... Men det viser seg at det er mange som har det tiltross for at de ikke er i risikogruppen etter en studie utført i Groruddalen, så mulig rutinene blir revidert, men har foreløpig ikke sett noen revidert prosedyre.

Men så bra at testen var fin, MrsBono84! :)

Regner med at det er snakk om glukosebelastingstesten her.
Jeg spurte jordmor og hun sa at siden jeg ikke hadde utviklet svangerskapsdiabetes i mine tidligere svangerskap og det ellers ikke var noen mistanke om at jeg hadde det nå så holdt det å gjøre denne testen i uke 24-26 ca. Jeg har en utgangs bmi som tilsier overvektig.

Jeg er godt over BMI og jeg har ikke verken hørt snakk om denne testen eller tatt testen. Kun urinprøve til hver kontroll, ca hver 14 dag siden 2 risiko svangerskap fra før.

Back
Topp