Svangerskapsdiabetes

Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes forrige gang.. Men selv ved sjekk av blodsukkeret mitt hver dag, hadde jeg aldri forhøyet blodsukker annet enn ved glukosebelastningen.. Fastlegen mente jeg kunne regulere det selv ved kostholdet.. Mens jordmor var forferdet når hun forsto at jeg ikke hadde fått ekstra oppfølging med diabetessykepleier, ernæringsfysiolog og hyppige ultralyder. Heldigvis gikk det bra og jeg fikk en frisk og sunn gutt som var helt normalvektig. Jeg må nok gjennom glukosebelastningen denne gangen også.. Men nå brukes jeg Metformin, så sjansen for svangerskapsdiabetes er heldigvis en god del redusert :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jepp, valgte å ikke blande den ut for da ble det så mye...

TuMmY LoVe

Jeg fikk beskjed om at det var viktig å blande ut med riktig mengde vann. Andre gangen hadde de bare poser som var ferdig blandet fra produsenten.

*27.08.2013*
*14.04.2015*

De fleste får regulert det med kostholdet. Jeg fikk måler fra sykehuset og sjekket blodsukkeret før hvert måltid og to timer etter. Dersom kostholdregulering ikke er nok, må man ta sprøyter for å regulere.
Fikk også oppfølging med ultralyd annenhver uke for å sjekke om fosteret vokste som det skulle. Ved diabetes er det fare for å få store barn. Regner med at man blir satt i gang dersom det er tilfellet. Jeg skulle settes i gang senest to dager etter termin, men han kom heldigvis av seg selv.

*27.08.2013*
*14.04.2015*

Fikk du stort barn?? Jeg var på ul i uke 37 pga symfusemålet var hoppet så veldig, og d samme skjedde med nr 1, og var over 4 kg ved fødsel. Men, d "skumle" er at de målte helt feil, og mente at han var heeelt normal, kom til å være under 4 kg til termin som de sa, men 3 uker etter, 2 dager før termin kom det ut en 4700 gram.. Derfror får jeg heldigvis oppfølging denne gangen, selv om d ikke slo noe ut på glukosetesten sist.

Blir slik glukosebelastnibg på meg i uke 20... BMI på 31(!!!!!!). Jeg er da pokkern meg ikke så stor;(:( liker ikke det BMI tallet...

De sa også at de hadde fått en ny type, en slags energidrikk;)

<3 Gutt feb.12 <3
<3 nr.2 ventes 08.04.15 <3

Fikk du stort barn?? Jeg var på ul i uke 37 pga symfusemålet var hoppet så veldig, og d samme skjedde med nr 1, og var over 4 kg ved fødsel. Men, d "skumle" er at de målte helt feil, og mente at han var heeelt normal, kom til å være under 4 kg til termin som de sa, men 3 uker etter, 2 dager før termin kom det ut en 4700 gram.. Derfror får jeg heldigvis oppfølging denne gangen, selv om d ikke slo noe ut på glukosetesten sist.

Fikk ikke noe spesielt stort barn nei, 3600g tre dager før termin.

*27.08.2013*
*14.04.2015*

Jeg bør vel kanskje kutte ned på sukkeret allerede nå siden jeg er i "faresonegruppen"...
Jeg er avhengig...

<3 Gutt feb.12 <3
<3 nr.2 ventes 08.04.15 <3

Hvordan funker det med bmi på
27, er det før man blir gravid ? Eller etter man har lagt på seg i svangerskapet de regner ?
Har en bmi på 26,ettelleraent! Men regner med den stiger til 27 snart :/

Sent from my iPhone using BV Forum

De fleste får regulert det med kostholdet. Jeg fikk måler fra sykehuset og sjekket blodsukkeret før hvert måltid og to timer etter. Dersom kostholdregulering ikke er nok, må man ta sprøyter for å regulere.
Fikk også oppfølging med ultralyd annenhver uke for å sjekke om fosteret vokste som det skulle. Ved diabetes er det fare for å få store barn. Regner med at man blir satt i gang dersom det er tilfellet. Jeg skulle settes i gang senest to dager etter termin, men han kom heldigvis av seg selv.

*27.08.2013*
*14.04.2015*
Jeg hadde også sv.diabetes sist og fikk samme behandling.
Frøkna kom 13 dager før termin og veide 2960 g, så stor var hun ikke (men større enn storebror som kom på termin og var 2735 g)

Sent from my iPad using BV Forum

Hvordan funker det med bmi på
27, er det før man blir gravid ? Eller etter man har lagt på seg i svangerskapet de regner ?
Har en bmi på 26,ettelleraent! Men regner med den stiger til 27 snart :/

Sent from my iPhone using BV Forum

Det er bmi før svangerskapet som gjelder.

*27.08.2013*
*14.04.2015*

Jeg fikk beskjed om at det var viktig å blande ut med riktig mengde vann. Andre gangen hadde de bare poser som var ferdig blandet fra produsenten.

*27.08.2013*
*14.04.2015*
Oi, godt med forskjellig beskjeder ;)

TuMmY LoVe

Back
Topp