Svangerskapsdiabetes

hoppedusa

Gift med forumet
VIP
Aprilbarna`15
Jeg lasted en app for å registrere symfysemål etter uke 24, måtte bare sjekke hva det var for noe. Der fikk jeg, din BMI er over 27 og du burde derfor sjekkes for svangerskapsdiabetes etter uke 26-27.

Noen som vet noe om dette?

<3 Gutt feb.12 <3
<3 nr.2 ventes 08.04.15 <3

Har man høy bmi kan man være ekstra utsatt for svangerskapsdiabetes. Dette kan sjekkes med blodprøve hos legen. Glylosenivået i blodet øker når man er gravid og er det høyt fra før kan man få såkalt svangerskapsdiabetes. Jeg tok en slik blodprøve sist jeg var gravid. Kommer til å be om det samme nå, bare for å utelukke siden jeg er noe overvektig :)

❤ alle gode ting er tre ❤

Kvinner med høy bmi får tilbud om gyklosebelastningstest for å sjekke for sv.diabetes.
Å som jeg gleder meg. NOT

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Alle gravide med bmi over 27 eller 29 (husker ikke helt) blir sjekket for diabetes. Jeg ble sjekket sist :)

♡august 2010♡
♡juli 2013♡
♡april/mai 2015♡

Jeg sjekket sist gang. Hadde bra test i uke 24 (?), men fikk påvist glukose i urinen og tok ny test i uke 32 og da hadde jeg utviklet svangerskapsdiabetes. Heldigvis kunne jeg regulere med kostholdet. Holdt meg stort sett til grønnsaker de siste ukene.

Det der sa de til meg begge de 2 første svangerskapene, tok testene og ingen diabetes.

Sent from my iPhone using BV Forum

Hadde svangerskapsdiabetes forrige gang. Og jeg har bmi på 19 tallet.
Glukosebelastning er pyton.. :(

Har Tatt den prøven. Ekkelt! Men ingen sv.diabetes

Den er forferdelig! Gruer meg til å ta den...

♡august 2010♡
♡juli 2013♡
♡april/mai 2015♡
Jeg hadde sukker i urinen sist og måtte ta den, seigtflytende melis smakte det som. Også hu legedama måtte se at jeg drakk opp alt!! Og titta på klokka fordi den måtte tas raskt..

TuMmY LoVe

Jeg hadde sukker i urinen sist og måtte ta den, seigtflytende melis smakte det som. Også hu legedama måtte se at jeg drakk opp alt!! Og titta på klokka fordi den måtte tas raskt..

TuMmY LoVe

Jeg måtte ta den pga BMI sist gang. Selv om det var en liten flaske, så føltes det ut som den største flaska med slim som fantes, æsj altså..

♡august 2010♡
♡juli 2013♡
♡april/mai 2015♡

Er desverre ikke alle som blir sjekket ordentlig selv om de er i risikogruppen! Jeg var helidgvis til en fantastisk gyn på volvat som sendte brev til fastlege om at jeg skal følges veeldig nøye med etter sv.diabetes.. Grunnet høy vektoppgang og stoore barn, så var d d første hun tenkte på. For den kan også være sjult, og ikke slå ordetlig ut på prøver!

jeg fikk beskjed om at jeg må ta en sånn i uke 26... :(
måtte ikke sist... gruer meg..
jeg har alltid vært kraftig, selv når jeg har vært supersunn og trent mye.
men det siste året har jeg gått opp mye, etter jeg prøvde en diett ifjor sommer, var som om det skrudde på en bryter og begynte legge på meg :(

ble veldig tankefull etter jeg fikk vite jeg må ta sånn og har lest masse om diabetes...
synes levmeddiabetes.no var fin og informativ.
tenker at jeg kanskje må kutte ut å spise brød o.l.. det omdannes jo til sukker i kroppen..

jeg skal ta første test i uke 12. så i uke 26 og 36..... :)

Er det noe spesielt man må gjøre hvis man får påvist sv.diabetes? Er det farlig?

<3 Gutt feb.12 <3

Er det noe spesielt man må gjøre hvis man får påvist sv.diabetes? Er det farlig?

<3 Gutt feb.12 <3

De fleste får regulert det med kostholdet. Jeg fikk måler fra sykehuset og sjekket blodsukkeret før hvert måltid og to timer etter. Dersom kostholdregulering ikke er nok, må man ta sprøyter for å regulere.
Fikk også oppfølging med ultralyd annenhver uke for å sjekke om fosteret vokste som det skulle. Ved diabetes er det fare for å få store barn. Regner med at man blir satt i gang dersom det er tilfellet. Jeg skulle settes i gang senest to dager etter termin, men han kom heldigvis av seg selv.

*27.08.2013*
*14.04.2015*

Den drikken er ikke god nei. Sist gang drakk jeg så fort at jeg ikke kjente smaken før jeg var ferdig. Anbefales! Sykepleieren hadde aldri sett noen helle den i seg så fort!

*27.08.2013*
*14.04.2015*

Den drikken er ikke god nei. Sist gang drakk jeg så fort at jeg ikke kjente smaken før jeg var ferdig. Anbefales! Sykepleieren hadde aldri sett noen helle den i seg så fort!

*27.08.2013*
*14.04.2015*
Klarte nesten ikke å få den ut av glasset jeg ;)

TuMmY LoVe

Back
Topp