Svangerskapsdiabetes

Bondemamma

Forelsket i forumet
Februarlykke 2015
Da fikk jeg påvist svangerskapsdiabetes i dag etter glukosebelastning.

Andre som har tatt/skak ta glukosebelastning snart?

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Tenkte jeg skulle spørre når jeg skal til jordmor på tirsdag. om jeg trenger eller ikke.
Pappa har jo diabets. og jeg er veldig glad i litt små godis da og da+ coca cola.

Stemmer det som mamma sier. At vis man får svangerskap diabets. så har man det for resten av livet?

De fleste som får svangerskapsdiabetes blir kvitt det etter graviditeten, så det stemmer overhodet ikke! Kan jeg spørre TS her hvorfor du tok glukosebelastningstest i utgangspunktet? Noen tegn på svangerskapsdiabetes? Annet?

Sent from my iPhone using BV Forum

Tenkte jeg skulle spørre når jeg skal til jordmor på tirsdag. om jeg trenger eller ikke.
Pappa har jo diabets. og jeg er veldig glad i litt små godis da og da+ coca cola.

Stemmer det som mamma sier. At vis man får svangerskap diabets. så har man det for resten av livet?
Nope. Man er mer utsatt for det men som oftest går en tilbake til normalt etter svangerskapet.

Du kan hilse din mor og si hun tar fullstendig feil. Det er svært få som ikke blir kvitt det etter svangerskapet. Hilsen sykepleier ;)

De fleste som får svangerskapsdiabetes blir kvitt det etter graviditeten, så det stemmer overhodet ikke! Kan jeg spørre TS her hvorfor du tok glukosebelastningstest i utgangspunktet? Noen tegn på svangerskapsdiabetes? Annet?

Jeg hadde det sist, derfor de tok glukosebelastningen så tidlig.
Om en har en eller flere av de følgende: alder over 35år, bmi over 27, røyker, nær familie med diabetes 1 eller 2, skal det følges nøye med og/eller om det er spor av sukker i urinen i 2 påfølgende tester skal man ta glukosebelastning.

Last edited:
Jeg ble tilbudt det sist grunnet BMI på grensen, men jeg valgte å la være.

Jeg må vel snart gjøre det. Hadde dog et veldig bra langtidsblodsukker

Det har jeg og alltid hatt. Både gjennom sist svangerskap og før dette og nå :)

Prøver bare å gi meg en god grunn til å ikke ta det hehe

Jeg skal ta glukosebelastning test i neste uken...er 13, 3 dager på vei

Sent from my GT-N7105 using BV Forum mobile app

Skal ta det i uke 28, og tenker allerede med gru på det. Ligger på grensen når det kommer til bmi, men hun brydde seg ikke før det kom fram at mamma hadde hatt svangerskapsdiabetes. Håper bare kvalmen gir seg til da, har hitill i svangerskapet ikke fungert uten mat:p

Skal ta det i uke 28, og tenker allerede med gru på det. Ligger på grensen når det kommer til bmi, men hun brydde seg ikke før det kom fram at mamma hadde hatt svangerskapsdiabetes. Håper bare kvalmen gir seg til da, har hitill i svangerskapet ikke fungert uten mat:p
Detver ilke så gale det å faste. Få time så tidlig så mulig og kjør rett til legen når du står opp. Drikken inneholder så mye energi/karbohydrater at du blir ikke sulten på den tiden du venter. Ha med matpakke du kan spise rett etter blodprøven ;)

Detver ilke så gale det å faste. Få time så tidlig så mulig og kjør rett til legen når du står opp. Drikken inneholder så mye energi/karbohydrater at du blir ikke sulten på den tiden du venter. Ha med matpakke du kan spise rett etter blodprøven ;)

Tror jeg må ha med matpakke til etterpå iallfall. Og så satser jeg på at formen har blitt mye bedre innen den tid. Må da være måte på hvor lenge en kan være kvalm og spy (har bestemt meg for å ikke høre når folk snakker om at de spydde fram til fødsel)

Hmm, rart legen ikke sa noenting om det til meg, jeg har diabetes i veldig nær familie...hmm. Må man kanskje matche på flere av punktene?

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Hmm, rart legen ikke sa noenting om det til meg, jeg har diabetes i veldig nær familie...hmm. Må man kanskje matche på flere av punktene?

Nope. Ikke alle leger tar svangerskapsdiabetes alvorlig nok. Be om at de følger nøye med deg. Min bror har diabetes og det er eneste som sette meg i "faregruppen"

Nope. Ikke alle leger tar svangerskapsdiabetes alvorlig nok. Be om at de følger nøye med deg. Min bror har diabetes og det er eneste som sette meg i "faregruppen"

Da skal jeg gi beskjed neste gang. Min far har diabetes og min farmor hadde også. Det er oppført som arvelig sykdom på helsekortet! Takk for svar!! :)

Back
Topp