Svangerskaps plager ?

Jeg var 100% sykemeldt fra uke 9-13 pga kvalme, deretter har jeg vært 20% sykemeldt frem til uke 20 pga trøtthet. Nå er jeg 50% sykemeldt pga tretthet, bekken og ryggplager, halsbrann og hodepine hver dag.
Fungerer ikke etter jobb, bruker meg rett og slett opp der. Jobber i barnehage som pedagogisk leder, så det krever jo at jeg faktisk er "på" når jeg er på jobb. Er jo små uskyldige mennesker det går utover dersom jeg ikke fungerer.
Håper derfor at det hjelper å jobbe 50% nå! :)

Det er den hersens trøttheten, da! Har hatt den i 13 uker! Mildt sagt lei. :( Ellers har jeg hatt kvalme fra uke 6 til ca uke 13(?).

Sinnsykt trøtt her også.. Men går fortsatt på postafen så de gjør meg nok trøttere også.. Vært kvalm fra uke 5 til 16 ca.. Så nå er jeg bare glad for å ikke være så kvalm.. Så lenge jeg spiser ofte så holder jeg kvalmen unna:D

Trøtt og elendig matlyst.. Har blitt bedre siden 1trie. Men ikke så veldig..

Sykemeldt siden uke 12 pga kvalme, tretthet og migrene. I uke 20 nå, å har fått konstatert sv.skapsdiabetes.. Ser ikke ut som det blir mer jobb på meg før permisjonen er over, selv ønsker jeg og jobbe!

Last edited:
Var veldig kvalm de første 16 ukene. Ennå veldig trøtt og mye vondt i hodet, og sliter med bekkenlåsninger. Jobber 40%, sykemeldt 60.

Ja enig! Vanskeligt når alle andre rundt forteller at de spøy i mellom slaga og samtidig jobba 100%! selv har jeg vært sykemeldt 50% siden uke 8 pga kvalme, oppkast og utmattelse, føler meg litt som en taper i forhold til dem!! :( men vi må bare huske på at alle er forskjellige og hva man takler! Jeg orka ikke å ofre meg slik for en jobb, da føler jeg at min helse og bebis kommer i første rekke og velger dermed å ta det med ro ! Så får de si og tenke hva de vil, det får jeg ikke gjort noe med uansett :) god bedring!!!
Helt enig, det er vanskelig. Hadde en samtale med sjefen på jobb i dag og fikk inntrykk av at hun egentlig synes at jeg kanskje burde "ta meg litt sammen" nå og klare å jobbe 100%. Litt slitsomt å føle det presset for jeg føler virkelig ikke at jeg er i stand til det. Og så får jeg jo litt dårlig samvittighet overfor jobben når jeg ikke jobber 100% også... Ikke enkelt.

Jeg var veldig kvalm i i uke 10 til 12, og var 100% sykmeldt da. Tilbake noen uker på jobb og da slo bekkenet seg fullstendig vrang. Bekkenløsnivg er vondt! Har vært sykmeldt 40% de siste tre ukene, og det har hjulpet masse. Har fortsatt gode og dårlige dager. Skal få mer tilrettelegging på jobben, men målet med det er å holde meg i 60% jobb fremover. Er pedagogisk leder i barnehage, og det er en tøff jobb både stressmessig og fysisk. Det er begrenset hvor mye man kan tilrettelegge og belaste de andre også. Håper på å få henvisning til fysio av jordmor denne uka. :)

Jeg var veldig kvalm i i uke 10 til 12, og var 100% sykmeldt da. Tilbake noen uker på jobb og da slo bekkenet seg fullstendig vrang. Bekkenløsnivg er vondt! Har vært sykmeldt 40% de siste tre ukene, og det har hjulpet masse. Har fortsatt gode og dårlige dager. Skal få mer tilrettelegging på jobben, men målet med det er å holde meg i 60% jobb fremover. Er pedagogisk leder i barnehage, og det er en tøff jobb både stressmessig og fysisk. Det er begrenset hvor mye man kan tilrettelegge og belaste de andre også. Håper på å få henvisning til fysio av jordmor denne uka. :)

Jordmor kan ikke henvise! Hvos dere har en fysioterapeut som er manuellterapeut i kommunen (med drifttilskudd - se liste på kommunens hjemmeside) trenger du ikke henvisning siden de kan skrive det selv. MTer er dessuten ofte flinkere på bekkenlåsning en vanlige fysio.. ellers må du til lege.. ikke vent!

Jordmor kan ikke henvise! Hvos dere har en fysioterapeut som er manuellterapeut i kommunen (med drifttilskudd - se liste på kommunens hjemmeside) trenger du ikke henvisning siden de kan skrive det selv. MTer er dessuten ofte flinkere på bekkenlåsning en vanlige fysio.. ellers må du til lege.. ikke vent!

Jeg forstod det sånn at jordmødre her i kommunen kan det på hun jeg pratet med på telefon. Så får se hva hun sier på torsdag. Må uansett ha tak i legen min på slutten av uka for å forlenge sykmeldingen.

Jeg forstod det sånn at jordmødre her i kommunen kan det på hun jeg pratet med på telefon. Så får se hva hun sier på torsdag. Må uansett ha tak i legen min på slutten av uka for å forlenge sykmeldingen.

Hm.. de blir i alle fall ikke gjeldende i forhold til helfo da.. men kanskje til kommunal fysioterapeut hvis de har en avtale med hverandre..

Hm.. de blir i alle fall ikke gjeldende i forhold til helfo da.. men kanskje til kommunal fysioterapeut hvis de har en avtale med hverandre..

Vet det er noen kommunale avtaler, men får oppdatere her når jeg faktisk vet 100% sikkert hva opplegget er. Håper uansett på bedre råd og støtte hos jordmor enn han som er vikar for fastlegen min. Han er udugelig når det kommer til graviditet og ikke minst plager som følge av det. Ble bedt om å google råd angående bekkenløsning og han nevnte ikke fysio en gang som mulighet når jeg spurte om råd og tips.

Jeg har vært grusomt trøtt frem til ca 2 uker siden, nå sovner jeg ikke på sofaen hver kveld lenger :) Vært i 100% jobb i barnehage til nå. Jeg begynner å merke det veldig godt i korsryggen og halebeinet for ca 2 uker siden, og i går ble jeg sm. 40%. Håper det kan hjelpe på så jeg holder meg i jobb lenger. Ikke noe kjekt å ikke klare å leke med min egen sønn etter jobb og barnehage :s Nå er jeg i uke 20+3

Okay, her kommer klaginga! ;-) elendig søvn- sovner sent og våkner tidlig pluss tissepauser flere ganger om natten. Vært forkjøla i FEM uker og blir ikke bra! Hoster så jeg brekker meg hver morgen. Brekker meg generelt veldig mye lettere nå, ikle god kombinasjon. Kynnere har dukket opp, har vel 10-15 i løpet av en dag. Magesyreproblemer om jeg ikke er veldig strikt på kostholdet, kjempelett når matlysten er så som så og jeg bare har lyst på ting jeg ikke tåler. Legg på litt svangerskapskvalme på toppen så har du mine dager. Og ja, dagen etter jeg har vært på jobb ligger jeg hele dagen pga utmattelse- aldri opplevd større fatigue før. Og siste punkt- blir andpusten av å stå og kommunisere samtidig, så bare gjett hvordan jeg høres ut når jeg må gå en stund eller opp en trapp!

(Beklager at mitt lengste innlegg her på forumet ble et klageinnlegg, og det er vel kanskje obvious at jeg ikke synes det er noe særlig festlig å gå gravid....)

Okay, her kommer klaginga! ;-) elendig søvn- sovner sent og våkner tidlig pluss tissepauser flere ganger om natten. Vært forkjøla i FEM uker og blir ikke bra! Hoster så jeg brekker meg hver morgen. Brekker meg generelt veldig mye lettere nå, ikle god kombinasjon. Kynnere har dukket opp, har vel 10-15 i løpet av en dag. Magesyreproblemer om jeg ikke er veldig strikt på kostholdet, kjempelett når matlysten er så som så og jeg bare har lyst på ting jeg ikke tåler. Legg på litt svangerskapskvalme på toppen så har du mine dager. Og ja, dagen etter jeg har vært på jobb ligger jeg hele dagen pga utmattelse- aldri opplevd større fatigue før. Og siste punkt- blir andpusten av å stå og kommunisere samtidig, så bare gjett hvordan jeg høres ut når jeg må gå en stund eller opp en trapp!

(Beklager at mitt lengste innlegg her på forumet ble et klageinnlegg, og det er vel kanskje obvious at jeg ikke synes det er noe særlig festlig å gå gravid....)
Det høres ut som du beskriver meg her.. Ha ha- godt å vite at det er flere som sliter!

Haha, jeg kjenner meg veldig igjen! (bortsett fra at jeg får sove om natten) og jeg er ikke spesielt glad i å gå gravid jeg heller ass.... ler av gravidappen som sier at denne perioden oppleves som den beste i svangerskapet!!

Back
Topp