Svangerskap diabetes

Rupia

Forelsket i forumet
Hei!

Flere med termin i desember som har fått dette?

jeg har risikosvangerskap fra før pga tidligere Preeklampsi og HELLP. Så hadde tett oppfølging før dette, men nå går jeg altså på insulin pga svangerskap diabetes. Blir nok satt i gang i uke 38 på grunn av dette, om han ikke kommer før på grunn av andre grunner (som jeg har en følelse på).

Andre med insulinkrevende diabetes?
 
Jepp. Brukt insulin i over 14 dager nå. I følge dia spl får jeg ikke gå lenger enn 36+0-37+0 før igangsettelse. Om hun da ikke kommer før slik storebror
 
Har type 1 diabetes og bruker insulinpumpe :happy:
Har hatt diabetes siden 2008. Kommer også til å bli satt i gang.
 
Hvor høye blodsukker hadde dere som ble satt på insulin?
 
Hei!

Flere med termin i desember som har fått dette?

jeg har risikosvangerskap fra før pga tidligere Preeklampsi og HELLP. Så hadde tett oppfølging før dette, men nå går jeg altså på insulin pga svangerskap diabetes. Blir nok satt i gang i uke 38 på grunn av dette, om han ikke kommer før på grunn av andre grunner (som jeg har en følelse på).

Andre med insulinkrevende diabetes?
Jeg har også fått svangerskapsdiabetes, og begynte på insulin for noen dager siden.
 
Hvor høye blodsukker hadde dere som ble satt på insulin?
Jeg hadde mellom 5,4 og 6,4 på fastende om morgenen og derfor måtte jeg begynne på insulin (langdtidsvirkende). Har OK målinger etter måltider, men sliter enda litt med å finne ut hva jeg kan spise og ikke:happy: Håper jeg klarer å knekke koden med måltider så jeg slipper hurtigvirkende også:happy:
 
Hvor høye blodsukker hadde dere som ble satt på insulin?
Opp mot 15 etter måltid og på glukosebelastning. Over 6 fastende. Begynte direkte på både langtidsvirkende og hurtigvirkende
 
Jeg hadde mellom 5,4 og 6,4 på fastende om morgenen og derfor måtte jeg begynne på insulin (langdtidsvirkende). Har OK målinger etter måltider, men sliter enda litt med å finne ut hva jeg kan spise og ikke:happy: Håper jeg klarer å knekke koden med måltider så jeg slipper hurtigvirkende også:happy:
Dersom du vil unngå hurtigvirkende insulin så må du unngå karbohydrater :happy:
 
Dersom du vil unngå hurtigvirkende insulin så må du unngå karbohydrater :happy:
Ja, da kan jeg bare glemme at jeg kan unngå hurtigvirkende for lavkarbo funker veldig dårlig for meg:sorry:

Kan heldigvis fortsatt spise grovt brød eller knekkebrød og ha fine målinger to timer etter, men selv om jeg har økt til 4 enheter med langstidsvirkende på kveld så våkner jeg med målinger over 6 (kan være under 6 før jeg legger meg, men våkner med høyere om morgenen).

Prøvd insulin i snart en uke nå, men føler ikke at det har hjulpet. Har du noen tips?:happy:
 
Ja, da kan jeg bare glemme at jeg kan unngå hurtigvirkende for lavkarbo funker veldig dårlig for meg:sorry:

Kan heldigvis fortsatt spise grovt brød eller knekkebrød og ha fine målinger to timer etter, men selv om jeg har økt til 4 enheter med langstidsvirkende på kveld så våkner jeg med målinger over 6 (kan være under 6 før jeg legger meg, men våkner med høyere om morgenen).

Prøvd insulin i snart en uke nå, men føler ikke at det har hjulpet. Har du noen tips?:happy:

Jeg skal være forsiktig med å gi tips, for dosering av insulin osv er slikt du bør diskutere med diabeteslege/sykepleier :happy: En uke er kort tid, så du trenger nok lengre tid for å finne riktig dose for deg,
men det kan jo høres ut som om du trenger å øke litt mer på kveldsdosen ;)
Insulinbehovet emdrer seg også utover i svangerskapet så du vil sikkert oppleve å måtte justere etterhvert.

Jeg har gått fra å ha 30 enheter daglig før jeg ble gravid, til over 60 enheter nå, og behovet øker fortsatt :eek:

Eller så er det beste tipset jeg har å spise grovt og grønt :) og OM man har noen målinger avogtil som ikke er "innafor" så tar ikke babyen skade av det, så det skal man ikke ha dårlig samvittighet for :Heartred Det er høye blodsukker over tid som fører til økt fødselsvekt og andre komplikasjoner :happy8

Dere er flinke :Heartred det er ikke bare bare å være rugekasse og samtidig må omstille seg med å få en sykdom som må taes hensyn tkl 24/7 i tilegg :Heartred
 
Jepp. Brukt insulin i over 14 dager nå. I følge dia spl får jeg ikke gå lenger enn 36+0-37+0 før igangsettelse. Om hun da ikke kommer før slik storebror

Hvordan er tilveksten hos deg? Min var først + 4, + 6, så + 10%, for å så være på null 2 uker senere. Er spent på meste ukes målinger. Har ikke kontroll på blodsukkeret, henger bak på insulindosen hele veien føler jeg. Tar kun langtidsvirkende morgen og kveld.
 
Hvordan er tilveksten hos deg? Min var først + 4, + 6, så + 10%, for å så være på null 2 uker senere. Er spent på meste ukes målinger. Har ikke kontroll på blodsukkeret, henger bak på insulindosen hele veien føler jeg. Tar kun langtidsvirkende morgen og kveld.
Hun ligger 1 uke foran på alle målinger. Jeg tar langtidsvirkende morgen og kveld, hurtigvirkende før frokost, lunch og middag (middag hos oss er mellom 6 og 7). Noen dager har jeg behov for snack mellom lunch og middag, men skal helst ikke spise utenom måltider sier diasykepleieren (vet mange får beskjed om å spise med ikke mer enn 3 timers avstand)
 
Hun ligger 1 uke foran på alle målinger. Jeg tar langtidsvirkende morgen og kveld, hurtigvirkende før frokost, lunch og middag (middag hos oss er mellom 6 og 7). Noen dager har jeg behov for snack mellom lunch og middag, men skal helst ikke spise utenom måltider sier diasykepleieren (vet mange får beskjed om å spise med ikke mer enn 3 timers avstand)
At de sier man ikke skal spise utenom måltider sånn syns jeg er tull.
Man kan spise hva man vil og når man vil så lenge man doserer insulin ut i fra det :happy:
 
At de sier man ikke skal spise utenom måltider sånn syns jeg er tull.
Man kan spise hva man vil og når man vil så lenge man doserer insulin ut i fra det :happy:
Ja, det funker om man har en plan for det :p men det får jeg ikke siden det er påvist i svangerskapet. Da blir det de strikte planene de har.
 
Ja, det funker om man har en plan for det :p men det får jeg ikke siden det er påvist i svangerskapet. Da blir det de strikte planene de har.
Så kjipt :(
Så når dere får svangerskapsdiabetes så får dere ikke opplæring på karbotelling og dosering i fht det? Det er veldig synd :(
 
Så kjipt :(
Så når dere får svangerskapsdiabetes så får dere ikke opplæring på karbotelling og dosering i fht det? Det er veldig synd :(
Ikke I Tyskland ihvertfall, siden det er forventet å være midlertidig. Får se dersom den blir værende om jeg får noe mer. Men imorges kastet jeg ett blikk på frokosten og sendte den i retur, og når neste kom (som var hakket bedre) satte jeg ekstra insulin :p fortsatt var det veldig høyt etter frokost, så jeg tør ikke tenke på hva det hadde vært om jeg hadde spist første (fine rundstykker med syltetøy) og satt vanlig dose.

Men jeg skal høre med diaspl om jeg kan sette litt ekstra til helgen når jeg har bursdag så jeg kan spise litt kake :p
 
Så kjipt :(
Så når dere får svangerskapsdiabetes så får dere ikke opplæring på karbotelling og dosering i fht det? Det er veldig synd :(
Idag har jeg faktisk satt ekstra utfra verdier og sett mer på det jeg skulle spise. Funket fint til middag, kunne satt enda mer til frokost. Og kveldsmaten var ett kapittel for seg, og blodsukkeret er fortsatt opp mot 10 flere timer etterpå. Men planen sa at med 3.8 før mat skulle jeg ikke sette noe. Men jeg satte likevel det jeg skulle satt om det var 3.9 siden det var så liten forskjell. Men det steg likevel til 10 etter 1 time, og var 9.noe etter 3 timer :eek:
 
Så kjipt :(
Så når dere får svangerskapsdiabetes så får dere ikke opplæring på karbotelling og dosering i fht det? Det er veldig synd :(
Fikk ny insulinplan idag (etter å ha sagt til legen at jeg trengte hjelp med justeringen siden sukkeret var så høyt), så får vi se om økt mengde hurtigvirkende hjelper. Skal egentlig til min egen diabetes spl imorgen, men har flyttet den timen siden jeg fikk ny plan idag, og fortsatt er på sykehuset
 
Idag har jeg faktisk satt ekstra utfra verdier og sett mer på det jeg skulle spise. Funket fint til middag, kunne satt enda mer til frokost. Og kveldsmaten var ett kapittel for seg, og blodsukkeret er fortsatt opp mot 10 flere timer etterpå. Men planen sa at med 3.8 før mat skulle jeg ikke sette noe. Men jeg satte likevel det jeg skulle satt om det var 3.9 siden det var så liten forskjell. Men det steg likevel til 10 etter 1 time, og var 9.noe etter 3 timer :eek:
Ja, det kommer jo ann på antall karbohydrater man spiser :happy: Når man ligger såpass lavt før mat kan man avvente med å ta insulinet til etter man er ferdig å spise for å unngå å bli for lav enest, men insulin må man ha etter mengde karbs uansett. Det er synd det ikke gis bedre opplæring til dere, men det er jo som du skrev tidligere en midlertidig tilstand.
Fikk ny insulinplan idag (etter å ha sagt til legen at jeg trengte hjelp med justeringen siden sukkeret var så høyt), så får vi se om økt mengde hurtigvirkende hjelper. Skal egentlig til min egen diabetes spl imorgen, men har flyttet den timen siden jeg fikk ny plan idag, og fortsatt er på sykehuset
Får håpe den virker bedre for deg :)
Sliter med blodsukkeret selv i dag.. ingenting som funker :meh:
 
Back
Topp