Svangerskap diabetes

Fikk ny insulinplan idag (etter å ha sagt til legen at jeg trengte hjelp med justeringen siden sukkeret var så høyt), så får vi se om økt mengde hurtigvirkende hjelper. Skal egentlig til min egen diabetes spl imorgen, men har flyttet den timen siden jeg fikk ny plan idag, og fortsatt er på sykehuset

Blir du også satt i gang i uke 38? Er det like retningslinjer som her i Norge? Diabetes kost på lokalsykehuset her var tragisk. Jeg tåler ikke karbo, ikke fullkorn en gang, så jeg spiser lavkarbobrød hjemme. Det funker, da kan jeg faktisk ha brunost på 1 skive. :)
 
Spent på hva jordmor sier i morgen ang. målingene mine.
Har i en liten mnd nå målt blodsukkeret mitt før frokost, og etter frokost og middag fordi kroppen min ikke spiller på lag med en glukosebelastning (kaster opp om jeg drikker noe på tom mage).
Den høyeste før frokostmålinga er 4,8, og etter frokost er 6,3 det høyeste jeg har målt. Og det er jo fine målinger.
Men så har jeg målt litt for høyt etter noen middager, 4 målinger er litt for høye de siste 2 ukene (7,1-6,7-6,8-6,8). De er jo ikke alvorlig høye, bare i grenseland siden de bør være under 6,7.
Så ja, spent på hva jordmor sier i morgen :)
 
Blir du også satt i gang i uke 38? Er det like retningslinjer som her i Norge? Diabetes kost på lokalsykehuset her var tragisk. Jeg tåler ikke karbo, ikke fullkorn en gang, så jeg spiser lavkarbobrød hjemme. Det funker, da kan jeg faktisk ha brunost på 1 skive. :)
Diaspl snakket om mellom 36+0 og 37+6, men må høre med sykehuset.
Dessverre har målingene vært dårlige også etter hjemkomst, så vi ringer imorgen for å få endret insulinet
 
Heisann damer :) hvor velger dere å sette insulin? Har selv fått påvist sv.diabetes og har nettopp begynt med små doser insulin til måltid. Har til nå forbudet meste satt i låret, men er litt nysgjerrig på hva dere andre gjør? :)
 
Heisann damer :) hvor velger dere å sette insulin? Har selv fått påvist sv.diabetes og har nettopp begynt med små doser insulin til måltid. Har til nå forbudet meste satt i låret, men er litt nysgjerrig på hva dere andre gjør? :)
Langtidsvirkende I låret og hurtigvirkende i magen
 
Langtidsvirkende I låret og hurtigvirkende i magen

jeg bruker blandingsinsulin og har fått beskjed om at det kan settes både i lår, mage og overarm, men jeg synes det er en liten barriere å skulle stikke seg i magen som står på spreng.. :) - selv om det nok bare er i hodet mitt…
 
jeg bruker blandingsinsulin og har fått beskjed om at det kan settes både i lår, mage og overarm, men jeg synes det er en liten barriere å skulle stikke seg i magen som står på spreng.. :) - selv om det nok bare er i hodet mitt…
Blandingsinsulin er langtidsvirkende. Jeg setter det morgen og kveld i låret, og hurtigvirkende i magen før måltid. Det var en barriere å sette i magen første gangene, men det gikk seg til. Har 4mm nål, så går jo ikke noe særlig inn
 
Har dere vært på vekstkontroller? :)
Jeg var på torsdag som var og lille ble målt til 28% over snittet :sorry: Hvis ikke veksten hans stagnerer så må de ta han tidligere enn i uke 38 fikk jeg beskjed om.
Samtidig er det ikke noe jeg kan gjøre fra eller til for blodsukleret er der det må være og da må jeg ha den mengden insulin som jeg tar.. insulin er jo et veksthormon så det påvirker veksten på babyen det og, ikke bare at man han førhøyet blodsukker. :meh:
 
Har dere vært på vekstkontroller? :)
Jeg var på torsdag som var og lille ble målt til 28% over snittet :sorry: Hvis ikke veksten hans stagnerer så må de ta han tidligere enn i uke 38 fikk jeg beskjed om.
Samtidig er det ikke noe jeg kan gjøre fra eller til for blodsukleret er der det må være og da må jeg ha den mengden insulin som jeg tar.. insulin er jo et veksthormon så det påvirker veksten på babyen det og, ikke bare at man han førhøyet blodsukker. :meh:
Ja, flere. Diaspl her snakker om 36+0-37+6 som maksimalt for meg. Skal til sykehuset torsdag og får høre hva de tenker da
 
Ja, flere. Diaspl her snakker om 36+0-37+6 som maksimalt for meg. Skal til sykehuset torsdag og får høre hva de tenker da
Hvordan har veksten vært på ditt gull? :)
 
Veksten hos meg har avtatt siste 4 ukene. Gikk fra +10% til -2%.

Trodde det kanskje var på grunn av insulinet, men kan jo være begynnende preeklampsi eller HELLP som tidligere da. Jeg følges opp to ganger i uken.
 
Hvordan har veksten vært på ditt gull? :)
Lå 5 dager foran i uke 12, 8 dager i uke 20, og ca det samme uke 24 og 28. Er spent nå på den i uke 32. Tilsvarende 80 percentile så jeg i papirene.
Uke 30( 29+5) veide hun 1710 g, 300 g mer enn 2 uker tidligere.
 
Så kjipt :(
Så når dere får svangerskapsdiabetes så får dere ikke opplæring på karbotelling og dosering i fht det? Det er veldig synd :(
Ikke noen god opplæring her heller. Fått «kostholdsveiledning» to ganger. Den ene var da jordmor fortalte at man kunne spise et eple om man tar noen mandler ved siden av, og den andre var da en annen jordmor delte ut en brosjyre om svangerskapsdiabetes:eek::hilarious:

Da jeg var hos legen fikk jeg bare informasjon om insulin, så selv om mange skryter at man får så god oppfølging ved svangerskapsdiabetes så er jeg egentlig litt uenig i det:happy:

Har i tillegg fått beskjed om at det ser ut til at jeg har type 1 under utvikling, da blodprøvene viser at jeg har antistoffer mot insulinproduserende celler. Foreløpig er insulinproduksjonen god, men jeg må følge med etter fødsel. Håper i såfall opplæringen blir bedre om det skulle skje:happy:
 
Back
Topp