Sushi..

Klart jeg gjør! :happy119 Elsker sushi! Men rører ikke de bitene som er frarådet å spise. Har spist mest tempura maki etter jeg ble gravid, og er kritisk til hvor jeg spiser sushien min. Men man kan spise det meste av sushi faktisk, så lenge det er ordentlig tilberedt. Ligger en liste på matportalen over hva gravide kan og ikke kan spise. Blant annet tunfiskbitene skal man ikke spise.
 
Nei, spiser det aldri så :p


Storebror født 08.06.12 ❤
Lillebror venter vi på 06.11.13❤
 
Klart jeg gjør! :happy119 Elsker sushi! Men rører ikke de bitene som er frarådet å spise. Har spist mest tempura maki etter jeg ble gravid, og er kritisk til hvor jeg spiser sushien min. Men man kan spise det meste av sushi faktisk, så lenge det er ordentlig tilberedt. Ligger en liste på matportalen over hva gravide kan og ikke kan spise. Blant annet tunfiskbitene skal man ikke spise.
Åh:D så det er greit å spise det (untatt de som er frarådet) altså:D elsker sushi, men ikke turt å spise det i svangerskapet.. Savner det sånn! Nammis!:)


Venter en liten prins 9 November ❤
 
Tempura maki spiser jeg med god samvittighet :)
 
Utklipp fra matportalen, angående hvilken type fisk/sjømat du ikke kan spise:

DETTE BØR DU UNNGÅ:

  • Rakfisk (bakterier).
  • Selkjøtt (fremmedstoffer).
  • Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer).
  • Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer).
  • Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer).
  • Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel Svolværpostei og Lofotpostei (fremmedstoffer).
  • Brunmat i krabbe og hummer, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell (fremmedstoffer).
Så vanlig sushi med f.eks laksebiter er trygt, og hvis du fremdeles er nervøs så spis tempura ;)

Sushi er jo faktisk en flott måte å få i deg omega 3, som vi trenger mye av nå ^_^
 
Utklipp fra matportalen, angående hvilken type fisk/sjømat du ikke kan spise:

DETTE BØR DU UNNGÅ:

  • Rakfisk (bakterier).
  • Selkjøtt (fremmedstoffer).
  • Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer).
  • Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer).
  • Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer).
  • Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel Svolværpostei og Lofotpostei (fremmedstoffer).
  • Brunmat i krabbe og hummer, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell (fremmedstoffer).
Så vanlig sushi med f.eks laksebiter er trygt, og hvis du fremdeles er nervøs så spis tempura ;)

Sushi er jo faktisk en flott måte å få i deg omega 3, som vi trenger mye av nå ^_^
Takk:D ja det er sant:D tempura er godt!:D


Venter en liten prins 9 November ❤
 
Ja du kan spise sushi. Jeg spiser sushi. Men siden jeg ikke kan vite om diverse sushi steder overholder reglene på hvordan fisk skal behandles først, så velher jeg å lage hjemme.

Hva som blir sagt om spising av sushi hos gravide:
Her har gravide ingenting å frykte, bare de styrer unna bitene med tunfisk og følger de samme retningslinjene som befolkningen for øvrig: All fisk som skal spises rå, bør fryses ved -20°C i minst 24 timer for å ta knekken på eventuelle parasitter.

Eneste unntaket fra denne regelen om at det må fryses først er helt fersk norsk oppdrettslaks som Salma. Det står på Salma sine egne sider at dette skal være trygt for gravide. Da de garanterer at det ikke skal være mulighet for listeria Siden det er så raskt pakket, og kort holdbarhetsdato. Jeg har uansett for å være på den sikre siden(da du ikke vet om butikken er "snill" med fisken, valgt å kjøpe de som fremdeles har lengst tid til de går ut.
 
Spiser Sushi og koser meg :D spiser rå laks og maki med laks eller tempura. Det er så godt! :) Men unngår tunfisk ;)

Sent from my GT-I9300
 
Jeg er veldig glad i sushi, men spiser bare scampi som gravid. Man kan også spise laks, men den bør være fryst først. Derfor safer jeg bare og tar scampi i stedet. Tempura maki er da favoritten.
 
Back
Topp