Sunn mat - tips?

Førstegangsmor91

Flørter med forumet
Veide meg hos legen i går, og vekta hadde bikka 100 kilo… jeg har aldri tenkt på meg selv som at jeg veier veldig mye, tror ikke folk nødvendigvis tenker det når de ser meg heller. Men det betyr altså høy BMI, og jeg tar gjerne imot tips til mat/oppskrifter osv. som er sunne. Føler egentlig jeg spiser ganske vanlig mat, men kunne nok helt sikkert spist mer grønnsaker. Jeg begynner også å mislike mat mer enn jeg gjorde før graviditeten - så nå skjer det oftere at jeg tar én bit og så vil jeg absolutt ikke ha mer. Jeg prøver meg likevel på å høre om noen har noen gode oppskrifter - og, kanskje særlig, oppskrifter på snacks (som nok er min mest usunne vane). Tenkte vi kan bruke denne tråden til å dele tips og oppskrifter

Jeg liker veldig godt å låne oppskriftsbøker med "sunnere mat" på biblioteket og prøve nye oppskrifter. Det kan være en gøy måte å prøve sunnere retter om du liker å lage mat. :)

Hva om å erstatte snacks med te eller kaffe?

Det har også mye å si om du ammer eller ikke. Jeg klarer ikke å miste en eneste kilo uansett hva jeg gjør denne gangen, ammer mye fortsatt. :hungover:

Til frokost liker jeg å spise grove brødskiver (baker selv med Marksets brødmix) med sunt pålegg, f.eks egg og tomat eller ost og skinke. En stund spiste jeg også 2 speilegg og en halv avokado til frokost. Begge deler holder meg mett i mange timer, og jeg er ikke sulten på noen mellommåltider før lunsj. Jeg spiser litt forskjellig til lunsj, og til middag så tenkte jeg å foreslå tunfisksalat i pitabrød.

Jeg tar en boks hermetisk tunfisk i vann, heller av vannet før jeg blander den i en bolle med 1/4 tube med lettmajones. Så hakker jeg opp grønnsaker (typisk 1/3 stang med stangselleri, et halvt eple, noen cm med agurk, 3 cherrytomater) som jeg også blander inn. Jeg varmer opp pitabrød, deler hvert pitabrød i to og tar en skive med gulost oppi hver. Fyll pitabrødene med tunfisksalat og spis varme :).

Jeg spiser sjelden snacks, men apropos pitabrød syns jeg det er godt å spise pitabrød som jeg dypper i hummus (hjemmelaget, av og til kjøpt på butikken). Grønnsaker i dipp av naturell yoghurt eller lettrømme er også godt. Til slutt liker jeg å lage hjemmelaget guacamole av avokado, tomat og tacokrydder. Den kan jeg også bruke som dipp til oppskårne grønnsaker. Med oppskårne grønnsaker tenker jeg på gulrøtter, minimais, agurk, paprika, blomkål og brokkoli.

Veide meg hos legen i går, og vekta hadde bikka 100 kilo… jeg har aldri tenkt på meg selv som at jeg veier veldig mye, tror ikke folk nødvendigvis tenker det når de ser meg heller. Men det betyr altså høy BMI, og jeg tar gjerne imot tips til mat/oppskrifter osv. som er sunne. Føler egentlig jeg spiser ganske vanlig mat, men kunne nok helt sikkert spist mer grønnsaker. Jeg begynner også å mislike mat mer enn jeg gjorde før graviditeten - så nå skjer det oftere at jeg tar én bit og så vil jeg absolutt ikke ha mer. Jeg prøver meg likevel på å høre om noen har noen gode oppskrifter - og, kanskje særlig, oppskrifter på snacks (som nok er min mest usunne vane). Tenkte vi kan bruke denne tråden til å dele tips og oppskrifter
Hva er typiske ting du spiser i løpet av en uke da? Jobber du og hvordan er f.eks. frokost og lunsj, når spiser du snacks og hva spiser du? Drikker du drikke med kalorier, som brus, juice osv?

Back
Topp