Sum på gaver

Oktoberjenta

Elsker forumet
Hvor mye bruker dere på gaver til foreldre, besteforeldre, nevøer/nieser osv?

Gir dere for samme sum til bursdag som til jul?

Foreldre : 800-1000

Nieser: 300

Besteforeldre : 400

Søsken: 300

Sånn ca. Er så vanvittig mange i familien, så har kuttet på budsjettet. Likt bursdag som jul

Foreldre ca 1000
Besteforeldre har vi ikke lenger:(
Tantunger 500

Det er bare tantunger som får bursdagsgaver og de får samme sum da:)

Har pleid å gi for 500kr til mannens søstre og brødre(han har 6 søsken!), 1000 til foreldre og 500kr til tantebarn. Mamma får for 1500kr og søsteren min får for 1000kr( jeg har bare de her hjemme i Norge). Nå som vi har kjøpt oss hus har vi gitt beskjed om at vi kutter prisen på gavene.

Vi har kuttet veldig de siste årene. Jeg har 7 søsken med familie alle sammen, og mannen har vært student. Nå som han begynte i jobb igjen, havna jeg i en evig helsekø, så går midlertidig på aap. Så vi har ikke råd til de store summene.
Søsken ca 300.
Tantebarn (har over 20 stk) får for 2-300. De slutter å få når de fyller 18.

Foreldre får for ca 500, hvis ikke vi går sammen med søsken og spleiser på dyrere ting.

Alle besteforeldre er døde.

Gidder ikke gjøre oss til fant, man får mye fint for de summene, bare man planlegger litt. :) er jammen dyrt nok!

Gubben :1000
Foreldre :500 pr par
Søsken 250 Max pr par
Nieser/nevøer under 18: 200 Max
Mini :?? Ho kommer i nov:)

Har ikke noen bestemte summer. Kjøper det vi syns passer der og da, evnt noe de ønsker seg. Men til nieser/nevøer prøver jeg å kjøpe for sånn ca lik sum. Mannen kan få svindyr gave viss jeg har råd, eller gave til ett par hundre. Barna varierer også. Foreldrene mine vil ikke ha dyre gaver, så blir som regel noe barna lager og en eske med kaffe eller noe lignende. Søsken får ikke bursdagsgaver :)

Nieser/nevøer under 18: 300
Foreldrene våre: 500-1000
Ingen av oss har gjenlevende besteforeldre.
Nevøer og nieser over 18 får ikke gaver lenger annet enn til runde tall. Blir så utrolig mange å kjøpe til da:-)

Jeg er litt der at jeg ønsker å prioritere barna. At vi søsken dropper å gi til hverandre, men at barna får gaver. Det blir jo bare fler og fler barn, så blir mye etterhvert. Gavedelen av julen tenker jeg er absolutt mest stas for barna. Og vi voksne har stort sett mulighet til å kjøpe det vi vil ellers uansett.
Mine foreldre har alltid sagt at de ikke vil ha noe dyre gaver, så jeg prøver heller å finne ting som har mer sentimental verdi. Særlig nå som vi har fått barn, da er det litt enklere. Det samme tenker jeg til svigers og besteforeldre.
Ang. pris så tar jeg det litt ettersom hva jeg finner.

Er det bare jeg som er fattiglus, eller har alle andre veldig god råd inne her..? :-P Jeg har absolutt ikke råd til å kjøpe gaver til 1000,- og oppover til min mor f.eks! Hun ønsker seg aldri dyre gaver heller... Pleier som regel å kjøpe et klesplagg e.l., samt parfymen hun bruker (White musk fra The Body Shop, den ligger vel på rundt 200,-). Søsken får noe så enkelt som lys og servietter, te, konfekt, nye "hverdagsglass" osv.. Tantebarna får som regel noe som er likt i sum, og som de trenger (strømpebukser, joggebukser, en genser etc).. Gubben får litt dyrere gave, men sjelden han får for mer enn 1000,- han og... Har alltid lært at det er tanken som teller jeg, så her i huset går vi for den filosofien i stedet for svindyre gaver! ;)

Jeg er litt der at jeg ønsker å prioritere barna. At vi søsken dropper å gi til hverandre, men at barna får gaver. Det blir jo bare fler og fler barn, så blir mye etterhvert. Gavedelen av julen tenker jeg er absolutt mest stas for barna. Og vi voksne har stort sett mulighet til å kjøpe det vi vil ellers uansett.
Mine foreldre har alltid sagt at de ikke vil ha noe dyre gaver, så jeg prøver heller å finne ting som har mer sentimental verdi. Særlig nå som vi har fått barn, da er det litt enklere. Det samme tenker jeg til svigers og besteforeldre.
Ang. pris så tar jeg det litt ettersom hva jeg finner.
På min side er det å slik at vi ikke gir til søskna men siden jeg ikke har hatt barn så har jeg fått av mine søsken og de av meg:)
Å så gir vi ikke til de over 18 på min side.
På gubbens side er det noe helt annet, der må vi gi til søskna hans og barn over 18 for de skjønner ikke den filosofien. Å de skal helst ha dyre gaver, så er ikke morro å sitte der på julaften, når de aldri er fornøyd med det de får.

Har egentlig ikke noen faste summer, men bruker sjeldent mye mer enn 500 per person. Har ikke så mange å kjøpe gaver til, men vi har heller ikke så veldig romslig økonomi :-)

Mannen får mest, som regel 20000-3000 kr :/
foreldre : 1000 kr.
Søsken, onkler/tanter og jesteforeldre : 500 kr.
Søskenbarn og venner: 200-300 kr.

Gir mer til jul enn bursdager

Er det bare jeg som er fattiglus, eller har alle andre veldig god råd inne her..? :p Jeg har absolutt ikke råd til å kjøpe gaver til 1000,- og oppover til min mor f.eks! Hun ønsker seg aldri dyre gaver heller... Pleier som regel å kjøpe et klesplagg e.l., samt parfymen hun bruker (White musk fra The Body Shop, den ligger vel på rundt 200,-). Søsken får noe så enkelt som lys og servietter, te, konfekt, nye "hverdagsglass" osv.. Tantebarna får som regel noe som er likt i sum, og som de trenger (strømpebukser, joggebukser, en genser etc).. Gubben får litt dyrere gave, men sjelden han får for mer enn 1000,- han og... Har alltid lært at det er tanken som teller jeg, så her i huset går vi for den filosofien i stedet for svindyre gaver! ;)
Skulle ønske vår familie hadde det sånn, men hos oss er det gavebonanza og det blir liksom forventet at man skal bruke masse penger på gaver, både til barn og voksne :-( syns absolutt det er tanken som teller

Skulle ønske vår familie hadde det sånn, men hos oss er det gavebonanza og det blir liksom forventet at man skal bruke masse penger på gaver, både til barn og voksne :-( syns absolutt det er tanken som teller
Huff, det høres slitsomt ut:confused: Blir ikke det veldig til kjøpepress da..? Jeg blir jo overlykkelig om jeg får et nytt laken til jul, liksom! :-P Synes det er fint å få nyttige ting :-)

På min side er det å slik at vi ikke gir til søskna men siden jeg ikke har hatt barn så har jeg fått av mine søsken og de av meg:)
Å så gir vi ikke til de over 18 på min side.
På gubbens side er det noe helt annet, der må vi gi til søskna hans og barn over 18 for de skjønner ikke den filosofien. Å de skal helst ha dyre gaver, så er ikke morro å sitte der på julaften, når de aldri er fornøyd med det de får.
Så utrolig merkelig oppførsel av dem!:o jeg skal iallfall lære barna mine å være takknemlig for alle gaver de får!! Har ikke snakket ordentlig med søsken enda, men tenker at det bør være greit. Og de som ikke har barn får selvsagt gave fra oss, men vi vil ikke ha av de, heller at barna får da:)

Foreldre: 1000
Besteforeldre: 500-1000
Søsken: 500
Vi har liten familie; min mor og stefar, mine to søstre og samboers søster+hennes samboer og samboers besteforeldre. Også kjøper vi noe dem trenger eller ønsker seg, tenker ikke så mye på pris, men holder oss under summen vi har satt

Det kommer helt an på hvor god råd jeg har..
Og noen gang lager jeg selv - og da har det ikke fysisk verdi på mer enn 20-100 kroner.

Huff, det høres slitsomt ut:confused: Blir ikke det veldig til kjøpepress da..? Jeg blir jo overlykkelig om jeg får et nytt laken til jul, liksom! :p Synes det er fint å få nyttige ting :)
Akkurat det det blir :( blir liksom sport i å kjøpe dyre og mange gaver - og jeg blir sær hvis jeg prøver senke standarden litt :meh: nyttige gaver er det beste!

Back
Topp