Suger på totten

erta

Elsker forumet
Marsmellows-15
Sommerfuglene 2017
Har en sønn på litt over året som suger på totten. Hvordan avvenne han? Noen med erfaring? :)

Hehe, det er vanskelig.. Alle tott-unger jeg vet av har holdt på til skolealder, ei jeg kjenner gjør det fremdeles når hun sover eller slapper av.. Hun er 11 :P

Onkelen min måtte de sette på plaster på tommelen.. mye plaster, slik at det ikke gikk an å suge på den :P Da var han var godt opp i skolealderen!

Han har aldri tatt smokk gutten din? Så du får ikke gitt han det?

Aldri tatt smokk og synes ikke det er bedre. Er ikke pent med store barn med smokk, tipper det er det samme med tommelen, så da er det på tide å slutte nå :) får prøve med plaster om ingen har noen bedre forslag :)

Go negl?
Det smaker fryktelig.

Jeg ville ikke smurt inn fingeren med noe som helst, det synes jeg i grunn er litt slemt.

De suger da bare av den der negle greia som skal smake forferdelig :P De suger den av, forså å gå tilbake til sånn det var.

Vår jente slutta når hu var 5 år. Da ble hu mer obs på det selv rett og slett. Selv om allerede da var det helst bare når hu sov eller koste seg.
Hu minste var da MYE lettere. Hu tok smokk. Den kunne jeg strengt talt bare ta og kaste ;) Man kan ikke kaste en tommel ;)

Kan hende det går over av seg selv.. min er 2 år og 3 mnd og totter mye mindre, stortsett bare når han sover eller er veldig trøtt nå..

Kanskje litt tidlig å venne av? Dessuten kan deg være en fordel for deg at han sutter på totten fortsatt, da roer han seg lettere.
Synes ikke man skal smøre noe på totten, hvertfall ikke når de er så små.
Det er lettere å venne av når dere kan prate om det

Last edited:
Aldri tatt smokk og synes ikke det er bedre. Er ikke pent med store barn med smokk, tipper det er det samme med tommelen, så da er det på tide å slutte nå :) får prøve med plaster om ingen har noen bedre forslag :)

Nei det er ikke bedre sånn sett, men lettere å venne av ;)

Dersom det kun er ved soving er det ikke nødvendig med avvenning og uansett synes jeg det er for tidlig å nekte en ettåring tott ved soving. Men hvis totter ofte er i munnen ved lek og dette hemmer han ved å kun bruke en hånd i lek så kan det være greit å bare ta hånden vekk konsekvent og gi han leker i den hånden slik at vanen med å ha hånden til munnen blir borte. Dersom han gjør dette ofte når han er sliten, feks på ettermiddagene så ta han med til sofaen og slapp av og kos med totten der, så skal totten ut når han et klar til å leke igjen.

Sent from my iPhone using BV Forum

Go negl hehe. Vanskelig med tommelen. Sutta på den til jeg var 12

Når begynte de å suge på Totten? Min er ett år, men redd for å fjerne smokk, for tott er mye vanskeligere å slutte med hvis de begynner.

En unge på 1 år ser ikke dum ut med smokk. Heller ikke 2 år. Men det er værre med tommelen altså...
Her tok det lang tid før hun tok smokk, men ville ikke ha en tommel-unge. Men litt sent hos dere nå...
Det eneste er vel bare å ta ut tommelen da? Men er ikke bare bare det heller... Det er jo kosen hans..

Ville ikke tatt på plaster på en ettåring...tenk om han sutter det i seg :eek:

Når begynte de å suge på Totten? Min er ett år, men redd for å fjerne smokk, for tott er mye vanskeligere å slutte med hvis de begynner.
Like etter hun var født. Med da slutta hun på neven eller andre fingre også.

Jeg synes det er fortidlig med tiltak for å slutte enda.

Mi kasta smokken når hu var 4 mnd og begynte rett på totten da.

Smokk er mye lettere å venne av. Tommelen er alltid tilgjengelig, det er ikke smokken.

Begynte når han var nyfødt :) jeg tror det er lettere å slutte nå enn senere, derfpr jeg vil at han skal slutte nå.

Back
Topp