Sugeforvirring - begrepet

Hardusett

Forelsket i forumet
Høsthjerter 2017
På barselhotellet og hos ammehjelpen den første tiden, så kom dette begrepet opp ganske ofte.
Ser også at det brukes hyppig på ammehjelpens sine sider.

Noen som har gode forskningsartikler og studier om akkurat dette med "sugeforvirring"?
Og hva vil du si sugeforvirring er? Hvis du har sagt, skrevet eller brukt dette begrepet må du jo ha en formening om hva dette dreier seg om (ser jo flere skriver om det her inne også)

Jeg spurte også, flere ganger, hos flere jordmødre, hva sugeforvirring var for noe, men fikk aldri konkret svar.
"For babyer som har lite sugelyst kan det være vanskelig å venne seg til en liten brystknopp" var gjerne det jeg hørte.
"Men hva om babyen har god sugevilje, vil det være problemer å bruke smokk, flaske og sånn, for så å tilby puppen?" spurte jeg da. Fikk egentlig aldri svar.

Kan jo se for meg at en baby som ikke har sugevilje, kan det være problematisk å få sugevilje på en liten brystknopp (sammenlignet med en smokk/tåteflaske som stimulerer mer) - men hva med en baby født med sterk sugevilje?

Er det bevist at sugeforvirring faktisk eksisterer i den form hva begrepet vil ha oss til å tro? (At babyer blir forvirret av forskjellen på smokk, flaske, bryst osv.)
Eller er det bare for vi som blir forvirret av begrepet?

https://sykepleien.no/forskning/2011/03/hvilke-mateteknikker-letter-amming-av-premature

• Sugeforvirring
    Sugeforvirring er et begrep som kommer fram i litteraturen i forbindelse med ammeproblemer. I en oversiktsartikkel av Dowling & Thanattheakul (32) ble sammenhengen mellom narresmokk, ulike matemetoder og sugeforvirring undersøkt. Det ble ikke beskrevet entydige resultater som kan bekrefte eller avkrefte en antagelse om at bruk av flaskesmokk, narresmokk, brystskjold og uhensiktsmessig spisemønster er indikatorer på sugeforvirring.

Ikke alltid godt å si hvem som blir mest forvirret..

Eldstemann fikk godt tak veldig fort og etter tips fra min svigerinne så introduserte vi smokk så fort jeg merket at babyen sugde bra fra begge brystene.

Veninner av meg har derimot hatt store utfordringer og slitt kraftig med sugetak fra baby- det har vist seg i ettertid at babyen hadde kort tungebånd og dermed ikke klarte å die.

Vet ikke helt om det var slikt svar du er ute etter men det er min erfaring

Ikke alltid godt å si hvem som blir mest forvirret..

Eldstemann fikk godt tak veldig fort og etter tips fra min svigerinne så introduserte vi smokk så fort jeg merket at babyen sugde bra fra begge brystene.

Veninner av meg har derimot hatt store utfordringer og slitt kraftig med sugetak fra baby- det har vist seg i ettertid at babyen hadde kort tungebånd og dermed ikke klarte å die.

Vet ikke helt om det var slikt svar du er ute etter men det er min erfaring

Egentlig er jeg ute etter hvor begrepet sugeforvirring kommer fra - hva det innebærer - og forskning bak dette :p

Vet at alle babyer er forskjellige, noen leter etter noe å suge på hele tiden, noen ikke, noen har godt sugetak, andre ikke.

Var innom ammehjelp to ganger (og på barsel) så nevnte de at de så etter sugetak og sugeteknikk - men hva sugeforvirring egentlig er, det har jeg enda igjen å bli forklart. Selv om dette ble nevnt hver gang.

Spurte hvorfor koppmating? "For å forhindre sugeforvirring." var svaret. Hva er sugeforvirring? ... intet svar.

Da jeg slet med ammingen første tiden (såre brystvorter), hadde jeg en baby som konstant lette etter noe å suge på (som ikke blir tilfredsstilt ved koppmating). Da var tipsene hele tiden; la baby sutte på lillefingeren din. Joda, det funka greit det. Men så spurte jeg igjen - hvorfor blir de ikke sugeforvirret av dette da, vs. f.eks en tåteflaske?... igjen, intet svar. :wacky:

Mitt første barn ble sugeforvirret, og greide ikke overgangen mellom pupp, og smokk. De kreves en helt annen teknikk for å melke brystet, enn det trengs for å sutte på en smokk. Lillefingeren kommer mer opp i ganen enn en smokk, og dermed blir det en naturlig kjevebevegelse der som etterligner melkingen av brystet.

Svaret på hva det er, er ganske enkelt. Når barnet får problemer med å ta brystet fordi det også har brukt smokk eller flaske for eksempel. Teknikken barnet må bruke med flaske er annerledes enn med brystet. Da synes for eksempel barnet at det er vanskelig å få tak på brystet fordi flaske er introdusert. Der har du forklaringen på hvorfor de mater med kopp i begynnelsen hvis barnet trenger mme. Da må ikke barnet lære en ny sugeteknikk som kan gjøre det sugeforvirret. Min sønn ble en periode sugeforvirret en stund etter vi hadde introdusert smokk. Da la vi bort smokken noen dager for å få han på rett spor igjen.

Forskning på dette har jeg ikke oversikt over.

Og spesifikt på flaske gjelder det jo og det at med flaske renner melka ut fritt, mens brystet slipper melk når barnet dier effektivt, så en del av sugeforvirringa handler og om at de blir godt vant med flaske. Derfor råd om kopp, hjelpebryst, langsom flaskemating for å forebygge.

Min fikk et mye bedre og større tak når vi kuttet ut flaska ihvertfall. Han var ikke direkte sugeforvirra, men ammingen ble bedre uten flaske.

Back
Topp