Styrtfødsel med tidligere barn?

TRULTEMOR81

Gift med forumet
Oktoberfruene 2018
Januarlykke 2020
Flere her som har vært gjennom dette?

Hvordan var den erfaringen synes dere?

Hva tenker dere angående kommende fødsel?

Jeg hadde aktiv fødsel på 2 t sist. Gikk utrolig fort til å være førstegangs! Utrolig spent på hvordan det blir denne gangen. Man sier jo at det oftere går fortere med nr 2. Ønsker ikke at det skal gå så mye fortere. Hehe

Jeg gikk fra 2,5 cm kl 5 om morgenen til ferdig født kl 07. Det verste var at de ikke trodde jeg var i fødsel så fikk ikke rom før siste halve timen. De ville helst sende meg hjem.
Med nr 2 reiste jeg til sykehuset med første tegn til en ri. Kl 09. Var da 4 cm. Så gikk det 3 timer til 5 cm. Men hoppet i badekaret så d gikk sent. Så gikk vannet og 50 min senere var jeg ferdig med fødselen.
Mitt råd er å høre på kroppen.

Aktiv fødsel på 3 timer og 54 minutter. Kan vel ikke regnes som styrt, kanskje?

Last edited:
Aktiv fødsel på litt under 3 timer, 6 timer fra første ri. Hadde ikke hatt noe imot litt kortere egentlig, men ikke mye, trenger ikke føde i heisen heller:hilarious:

Nr.1 2,5 timer fra første vondt til han var ute.
Nr. 2 Litt over 1 time fra første vondt til han var ute

Ble satt igang med begge, så det kan jo ha noe å si. Skal snakke med jordmor og evt lære opp mannen litt til hjemmefødsel.

De sier jo nr.3 er en luring, så får vel laaaang fødsel denne gangen :p

Fra den aller første rien og til han ble født gikk det litt under tre timer. Jeg vet ikke hvor lenge jeg var i aktiv fødsel, for jeg hadde allerede 10 cm åpning da jeg ankom sykehuset. Jeg føler at jeg hadde en drømmefødsel, og ønsker en liknende opplevelse med andremann, men det trenger ikke gå noe fortere! Det var egentlig EN lang rie som varte i tre timer. Jeg hadde ca. ti sekunder på å puste mellom slutten av en rie og starten på den neste. Særdeles heftig, men fint for meg som er litt kontrollfreak at kroppen tok 100 % over og at fødselen ble noe som skjedde med meg.

Med nr 1 tok det ca 2 timer. Fra 4 cm til han var ute gikk det ca 45 min. Hadde da ingen pauser mellom rier og kastet opp hele tiden. Med nr 2 tok det 1,5 time fra jeg kom på ABC til hun var ute. Det gikk veldig kjapt også, men hadde kontroll hele veien. Var veldig godt mentalt forbredt denne gangen og hadde en ekte drømmefødsel. Fødte i vann, alt var så fredelig og rolig. Satser på det samme nå hahaha :hilarious:

1t og 50 min fra 3 cm til hun var ute. Lå alene på et venterom i en og en halv time, prøvde å si at jeg hadde lovlig vondt, men ble ikke hørt. Når jeg endelig fikk maset meg til at de skulle sjekke ble vi flyttet til fødestuen i en rasende fart, hun var ute 20 min senere..
Kjenner at jeg gruer meg til denne fødselen, det var noe med følelsen av å være alene og ikke blir trodd som ikke var god. Håper det går saktere denne gangen:)

Aktiv fødsel på 4 timer her. Usikker på hva som regnes som styrtfødsel, men til å være førstegangs er det uansett kort tid. Nå er dette 11 år siden, så mye kan ha forandret seg for min del da

Jeg hadde aktiv fødsel på 2,5 timer sist.

Hvis denne graviditeten går bra, kommer jeg nok til å gruglede meg når fødsel nærmer seg. Vi har ca. en times kjørevei til sykehuset (hvis vi ikke er uheldige og treffer på rushen, da blir det vel fort to timer). Jeg kommer til å være redd for å ikke rekke fram. Babyen kom 20 min etter ankomst på sykehuset sist. Så neste gang kjører vi ved første tegn, og så får jeg heller henge på kiosken på sykehuset eller noe hvis vi er for tidlig ute!

Med andre barnet gikk vannet kvar over 5 på morgenen og han var ute rundt 10. Men aktiv fødsel på sykehuset fra rundt 8.30. Vet ikke om det klasses som styrtfødsel, men det var ganske intensivt. Vi er forberedt på en rask fødsel nå også, men man vet jo aldri med nummer 3

1t og 50 min fra 3 cm til hun var ute. Lå alene på et venterom i en og en halv time, prøvde å si at jeg hadde lovlig vondt, men ble ikke hørt. Når jeg endelig fikk maset meg til at de skulle sjekke ble vi flyttet til fødestuen i en rasende fart, hun var ute 20 min senere..
Kjenner at jeg gruer meg til denne fødselen, det var noe med følelsen av å være alene og ikke blir trodd som ikke var god. Håper det går saktere denne gangen:)
Jeg ble heller ikke trodd første gang om at ting skjedde selv om jeg ikke hadde vondt osv. Men jeg tok kontakt med sykehuset og sa at de neste gang fikk ta meg alvorlig ellers ville jeg ringe etter en ambulanse med jordmor når d nermet seg. Fikk komme rett inn denne gangen.

Jeg har egentlig hatt 3 raske fødsler, men det som går igjen at de blir raskere og raskere for hvert barn. Nr 1 kom ut på 4 pressrier. Nr 2 kom på 3 pressrier. Når vi skulle få nr 3 så tenkte vi at det skulle gå fort. Men det gikk egentlig litt for fort. Fra 3 cm åpning til babyen var ute tok det 30 min... Jeg kjenner at jeg gruer meg litt til denne fødselen. Har virkelig ikke lyst til å føde hjemme eller i ambulansen.

Jeg har egentlig hatt 3 raske fødsler, men det som går igjen at de blir raskere og raskere for hvert barn. Nr 1 kom ut på 4 pressrier. Nr 2 kom på 3 pressrier. Når vi skulle få nr 3 så tenkte vi at det skulle gå fort. Men det gikk egentlig litt for fort. Fra 3 cm åpning til babyen var ute tok det 30 min... Jeg kjenner at jeg gruer meg litt til denne fødselen. Har virkelig ikke lyst til å føde hjemme eller i ambulansen.
Det er derfor jeg tenker på å føde hjemme. Prøver å forberede meg mentalt at det kan være det som skjer.
Mannen er på jobb offshore en uke før og en etter termindato. Så evt må jeg kjøre meg selv til sykehuset med rier. Og skaffe barnevakt til ungene.

Tulla vår kom, til alles overraskelse, spontant etter slimpropp/vannavgang 37+0. Ingen forventet dette da jeg var førstegangs.

Vi ble sendt hjem etter at vi dro inn pga vannavgang 36+6 da Rikshospitalet mente vannavgang ikke var tilfellet.
Fortsatte å lekke gjennom natten og ringte tilbake på morgenen. Fikk da beskjed om å komme i retur og ble heldigvis lagt inn. Var jo infeksjonsfare også.

Fryktelig å ikke bli trodd/tatt på alvor over noe så innlysende som fostervann. Slimproppen gikk forøvrig 30 min før vannet meldte sin ankomst.

Det ble en såkalt styrtfødsel hvor det hele tok litt over tre timer fra første ri til hun var ute. Første ri kom ca. 24 timer etter vannavgang. En fryktelig intens og litt skremmende opplevelse. Jeg fikk ikke pause mellom riene og de var fryktelig smertefulle fra starten. Her ble jeg heller ikke trodd. Virket som de mente jeg var "pysete" etc.
Selv vet jeg at jeg tåler smerte godt (tåler derimot IKKE kvalme!!) så jeg skjønte ikke hvordan dette kunne være små startrier som de fleste pratet om.

De undersøkte meg etter noen få rier og jeg hadde da ingen åpning. Etter 40 min insisterte jeg på ny undersøkelse og da var det full åpning. Plutselig ble det en ny tone hos jordmor og fart i sakene. Ble endelig tatt på alvor, gitt.

Denne erfaringen gjør at jeg frykter neste fødsel. Fryktet ikke forrige da jeg ikke er redd smerte. Nå frykter jeg alt rundt. Vil vi rekke å få barnevakt til lillemor? Vil vi rekke sykehuset? Vil jeg måtte føde alene? Vil vi bli tatt på alvor? Hvor fort vil denne fødselen gå? Osv osv..

Skal føde på AHUS denne gangen da vi har flyttet siden tuppa ble født for åtte mnd siden.

Jeg hadde aktiv fødsel på 2 t sist. Gikk utrolig fort til å være førstegangs! Utrolig spent på hvordan det blir denne gangen. Man sier jo at det oftere går fortere med nr 2. Ønsker ikke at det skal gå så mye fortere. Hehe
Dette bekymrer meg også..

Fra den aller første rien og til han ble født gikk det litt under tre timer. Jeg vet ikke hvor lenge jeg var i aktiv fødsel, for jeg hadde allerede 10 cm åpning da jeg ankom sykehuset. Jeg føler at jeg hadde en drømmefødsel, og ønsker en liknende opplevelse med andremann, men det trenger ikke gå noe fortere! Det var egentlig EN lang rie som varte i tre timer. Jeg hadde ca. ti sekunder på å puste mellom slutten av en rie og starten på den neste. Særdeles heftig, men fint for meg som er litt kontrollfreak at kroppen tok 100 % over og at fødselen ble noe som skjedde med meg.
Kjenner meg igjen i mye av det du skriver her.. ❤

Back
Topp