Styggeste dialekten dere vet om?

Skjønner at flere skriver totendialekt. Jeg synes ikke den er stygg, men den er jo veldig spesiell. Men alle totninger høres jo ut som de snilleste menneskene i verden :-)
Umulig å høres sinna ut på den dialekta, synes jeg.

Jeg syns trøndersk er desidert verst. Får helt mark.
Spesielt damer som snakker det. Utrolig lite feminin dialekt.

mamiii skrev:

dekning skrev:
Sånn.. Totendialekt, Fredrikstad, og alt fra trøndelag.. 

enig.. totendialekt er utrolig stygt. Jeg greier ikke å ta en som snakker kav "totning" seriøst... 

Henger meg på denne! Kan ikke bli mer enig ;)

Den fineste dialekten har de fra kristiansand, og selvsagt vi bergensere ;)

Er trønder selv, og synes ikke det er spesielt pent...Men slettes ikke den verste. Totendialekt og nordlandsdialekt(spes fra mosjøen området) er grusomt!

Kilonia skrev:
bergensdialekta er ikke den peneste... men en del trønderdialekter som er litt sånn ut på landet er vell heller ikke av de peneste.

synes forøvrig stavangerdialekten kanskje er av de fineste

jeg liker jo bergenstialekten fordi jeg snakker den selv. men må si meg enig med trønderdialekter! klarer ikke sitte å høre på noen som snakker sånn engang.

FrkPedersen skrev:
Jeg synes vel ikke at noen dialekter er direkte stygge, alle har sin sjarm! Når det er sagt er jeg ikke overbegeistret for å høre min egen dialekt på tv, for eksempel - det høres jo ikke fint ut! Forøvrig sliter jeg mest med å forstå bred trønderdialekt. 

ja er helt enig her, og du har vel prøvd å høre dem snakke engelsk også? utttalen høres jo helt rar ut.

mamiii skrev:

Drømmeren skrev:
Å jeg ELSKER trønder og Sørlands dialekta.... sexy
Likte bergensk før , men nå kan jeg ikke fordra bergensk...

jeg er helt omvendt. hata bergensk før, men nå liker jeg det litt. (etter å ha sett idol med han bergenseren fra spetakkel. KJEKK) Bergensere (mannfolk, that is...) utstråler en selvtillit uten like. og det er sexy! 

hihi! kommer vel litt an på om det er fin.bergensk eller rølpebergensk også da. Sånn hard, rølpe bergensk liker ikke jeg heller.

Sjakkruta skrev:
Trønder, Nordlandsk, Toten-området, Arendal, Nordmøring e.l. (Var en på nyhetene i fjor eller forfjor som fortalte om en båt som hadde tatt fyr. Jeg tror jeg skjønte ca. 2 ord av alt han sa..)

Fineste må være Bergensk og div. fra Sørlandet. 

trøndere selv skjønte ikke hva han babla om;-)

Livbelte skrev:
Den styggeste dialekten jeg vet om må være de som ikke har noen dialekt. Dvs de som snakker tilnærmet bokmål. Liker det bare ikke. Men så er jeg av typen som hører forskjell på trønderdialektene også da, og det til tross for at jeg selv ikke er trønder! :P Men har ei bred dialekt selv, så kan vel være derfor jeg ikke liker bokmålsdialektene?? 

er ikke det alle som bor i oslo da? føler at de snakker bokmål. men i bergen har de jo fin-bergensk der de stort sett snakker bokmål, men skarrer på r-en

maysy skrev:
Som trønder må jeg vel bare si jeg liker dialekta mi hehe, Men kan godt forstå at
folk kan ha trøbbel med brei-trøndersk. 
Mor mi er sånn at jo mindre folk forstår jo breiere skal hu snakke. OG det må jeg bare si
at jeg ikke liker uansett dialekt.... 

haha. hadde en grandtante inne i sogn som var sånn og. forstod IKKE hva hun sa, når hun la på skikkelig dialekt og uttrykk som jeg ikke forstod.

Chuma skrev:
Jeg har drevet med dialektforskning og skal ikke komme med noen kvalitativ vurdering av de forskjellige, jeg synes alle dialekter har særtrekk som er spesielle og fine.
Her er en database der man kan høre lydklipp fra mange ulike norske dialekter - hvis dere lurer på hvordan noen av dem høres ut.

http://www.ling.hf.ntnu.no/nos/nos_kart.html

haha! husker enda stadfesting av dialekter fra skolen. Alle hatet det! hvem som har sånn og sånn L og hvem som sier ditt og datt. Alle slet skikkelig der altså.

Alt fra trøndelag og opp, egentlig.

mamma09og10 skrev:
Er trønder selv, og synes ikke det er spesielt pent...Men slettes ikke den verste. Totendialekt og nordlandsdialekt(spes fra mosjøen området) er grusomt!

må helt ærlig inrømme at jeg ikke hører forskjell på disse dialektene. for meg er det helt det samme. men sikkert mange som ikke hører forskjell på forskjellige bergensdialekter heller.

For meg kommer dialekten helt ann på hvem som prater den:-) de fleste man møter gjør jo dialekten sin sjarmerende:-) men synes d er greit at folk uttaler R riktig:-) dette er jo ikke en norsk dialekt men et språk og jeg personlig liker ikke dansk;-)

liker kaptein sabeltann dialekten ;)

Jeg får mark og kryphud av trøndere, rogalendinger (helst stavanger da - med gralla og sjempe osv.) og halden/fredrikstad-området. Jeg hadde aldri kunnet være sammen med en mann som snakket sånn, eller bodd er og latt ungene mine få sånne dialekter...
Er selv bergenser, og selvsagt godt fornøyd med det!

Trønderdialekten er desidert den jeg synes er verst!

Er ikke kjempebegeistret for fredrikstad og arendal dialekt. Trøndersk kan være litt "mektig" også.

Liker bergensk som ikke er for brei og ikke er for pen, også er jeg veldig glad i striledialekten, nord for brune(nordhordland:) ) Jeg snakker veldig bergensk, men sier ikkje og eg, ikke ikke og jeg. Men håper barna mine blir striler=) De fleste her snakker stril, så det hadde vært greit =)=)

Det er mange grusomme uforståelig dialekter her til lands eller skal jeg si språk. For jeg hørte en dialekt engang som jeg ikke skjønte et kvekk av.

Selv har jeg dialekt og skjønner ofte flere dialekter enn det bokmålsfolket gjør.

Satt på flyet med ei dame som hadde en litt merkelig dialekt, den var vel mer rar en direkte stygg, men hun var fra vestlands kanten et sted tror jeg. tror hun sa saoooola til sol hehe.

For meg er den desidert værste "språket" sunnmørsk/nordmørsk- eller hva det nå heter.. Dialekta fra Sogndal f.eks og deromkring- får helt fnatt..
Er nok gode Navarsete som har bidratt til at jeg har fått dialekta langt oppforbi halsen.. desverre..

Fineste dialekta er trøndersk og rogalandsk..uten tvil :)

Back
Topp