Streptokokk B - GBS

Cirkak

Flørter med forumet
Oktoberskattene 2015
Noen med erfaring med dette?
Spesielt mtp hvordan de følger nyfødte opp etter fødsel?
Har helt barselangst....da jeg hadde langvarig vannavgang med forrige i 2011 og det var infeksjonsfare. Fikk så mange kontrabeskjeder - noen sykepleiere gav uttrykk for at dette var ingen problem og ikke farlig mens andre var sikker på hun hadde en infeksjon hele tiden og gjorde meg livredd. Hun ble fulgt opp 6-8 ganger i døgnet med telling av puls og pust og lytte på hjertet og måle feber osv osv..hver gang tok de henne fra meg fordi jeg lå på tomannsrom hvor det var så mye "bråk" og da begynte hun jo å gråte og fikk mengder med sukkervann og amminga gikk til h********

Denne gangen vurderte jeg hjemmefødsel for å slippe hele barselen..... Nå har jeg fått påvist streptokokk B i urinen og får antibiotikabeh av legen nå og vil også få det når jeg skal inn å føde... Men jeg er så redd for at vi må bli på barsel med samme rævva oppfølging som sist. Måtte bli der i tre døgn og se surret vekk prøver osv..osv... Jeg er jo sjeleglad de har funnet bakterien og selvfølgelig vil jeg jo ikke ta babyen min ut fra sykehuset før jeg er sikker på at hun er frisk og ikke har fått infeksjon. Likevel får jeg helt angst av å tenke på å kanskje være stuck der i mange dager med samme behandling som sist..........

Ser jo ikke for meg at de bare sender oss hjem igjen med en baby som kan ha bli smittet av GBS og isåfal kan bli alvorlig syk, fort.....selv om legen sa at det ble ikke gjort noe ekstra oppfølging av babyen og dette med gbs gjelder så mange at jeg kunne ta det helt med ro.....

Last edited:
Jeg hadde dette under forrige fødsel i juli 2014. Fikk ab intravenøst under fødsel og de målte om baby hadde feber hver 2 time det første døgnet.
Etter det var alt som det skulle være. Fødte på Ahus.
Legen min sa at 50% av alle kvinner har denne bakterien uten at de vet det. Og hadde det vært super alvorlig så hadde de også tatt det med som obligatorisk test når man er gravid.
Så slapp av, pust med magen og ikke google ;)

Sniker

Jeg hadde dette da jeg fødte i 2011, uoppdaget, baby fikk infeksjon, lunger kollapset, ble lagt på cpap og ble behandlet med antibiotika. Frisk etter fem døgn, og vi fikk reise hjem, hadde da vært av cpap i ett døgn.
Han har ikke vært syk en dag etter dette og er snart fire år nå.

Når jeg fødte i 2013 visste vi om dette og jeg ble behandlet under fødsel, baby ble sjekket hver 2-3 timer, hjertelyd, lytte på lunger og måling av temp, dette gjorde de det første døgnet. Blodprøver etter 24 timer, nye blodprøver etter 48 timer. Hun var frisk så vi fikk dra hjem etter 24 timer, kom inn igjen etter 48 timer og tok siste prøve.

Jeg hadde dette under forrige fødsel i juli 2014. Fikk ab intravenøst under fødsel og de målte om baby hadde feber hver 2 time det første døgnet.
Etter det var alt som det skulle være. Fødte på Ahus.
Legen min sa at 50% av alle kvinner har denne bakterien uten at de vet det. Og hadde det vært super alvorlig så hadde de også tatt det med som obligatorisk test når man er gravid.
Så slapp av, pust med magen og ikke google ;)

Åh, det var godt å høre! Ja google hjelper jo lite men fort å ty til det;) Da håper jeg det blir sånn for oss også.. Godt alt gikk bra med dere! Fælt, men jeg er nesten mer redd for å være på barsel enn for at gbs'en faktisk skal være farlig...håper vi også slipper unna med et døgn...! :)

Sniker

Jeg hadde dette da jeg fødte i 2011, uoppdaget, baby fikk infeksjon, lunger kollapset, ble lagt på cpap og ble behandlet med antibiotika. Frisk etter fem døgn, og vi fikk reise hjem, hadde da vært av cpap i ett døgn.
Han har ikke vært syk en dag etter dette og er snart fire år nå.

Når jeg fødte i 2013 visste vi om dette og jeg ble behandlet under fødsel, baby ble sjekket hver 2-3 timer, hjertelyd, lytte på lunger og måling av temp, dette gjorde de det første døgnet. Blodprøver etter 24 timer, nye blodprøver etter 48 timer. Hun var frisk så vi fikk dra hjem etter 24 timer, kom inn igjen etter 48 timer og tok siste prøve.

Så fælt å høre om førstemann! Godt alt gikk bra til slutt! 5 dager føltes sikkert som 5 vonde år - men egentlig gikk det jo over utrolig fort da! Ser du også ble fulgt opp et døgn etterpå. Ett døgn skal jeg holde ut, så da håper jeg det blir sånn for oss også. Det er jo veldig bra at mam blir fulgt opp men med så barselangst så har jeg mest lyst til å ta ungen å løpe uansett lissom... ;P

Så fælt å høre om førstemann! Godt alt gikk bra til slutt! 5 dager føltes sikkert som 5 vonde år - men egentlig gikk det jo over utrolig fort da! Ser du også ble fulgt opp et døgn etterpå. Ett døgn skal jeg holde ut, så da håper jeg det blir sånn for oss også. Det er jo veldig bra at mam blir fulgt opp men med så barselangst så har jeg mest lyst til å ta ungen å løpe uansett lissom... ;P
Sliter med det samme, var derfor jeg fikk sammenbrudd når de ville at jeg skulle bli ett døgn til (48t), gråt og gråt, legen var myye mer forståelsesfull enn sykepleier, han satte foten ned og sa at vi ikke trengte bli der ett helt døgn til for å ta en blodprøve etter de 48 timene, vi kunne komme inn igjen dagen etter.

Det var nummer tre som ble syk, nummer en og to fikk ikke noe, vet ikke om jeg hadde det da. Treeren ble syk, nummer fire ikke. De fem døgnene var fæle, men gikk bedre enn fryktet. Knekken kom når han var friskmeldt og av cpap, og vi skulle bli en natt til for de siste dosene med antibiotika. Når jeg endelig slappe av så klarte jeg ikke mer, når mannen skulle dra hjem til de to andre på kvelden så bare gråt jeg. Min søster kunne heldigvis være hos oss med guttene så mannen kunne bli over natten. Takk Gud!

Jeg skal jo føde igjen nå og har ikke fått noe ekstra oppfølging selv om
Jeg hadde denne bakterien i fjor.
De har ikke tatt urinprøve eller noe og jeg har samme lege og jordmor som sist.

Jeg fikk påvist denne bakterien da jeg var ca 3 mnd på vei. Fikk antibiotika den gangen og ble bra, men fikk beskjed om at man stort sett fikk det igjen og at man da får antibiotika under fødsel og det skal baby også få. Har inntrykk av at så lenge man får påvvist denne bakterien, så følger de opp og ting går bra:)

Dette her var nyttig informasjon. Jeg fikk påvist GBS for noen mnd siden. Betyr det at etter fødsel vil det gjøres tester annenhver time osv selv om siste urinprøve var negativ???

Greit å vite angående problemer med amming som nevnes også...

Dette her var nyttig informasjon. Jeg fikk påvist GBS for noen mnd siden. Betyr det at etter fødsel vil det gjøres tester annenhver time osv selv om siste urinprøve var negativ???

Greit å vite angående problemer med amming som nevnes også...

Jeg pratet med jordmor på føden i dag og hun sa at hvis man har fått antibiotika i svangerskapet og under fødsel så blir som regel aldri baby smittet. Det var mye større infeksjonsfare sist feks da jeg hadde langvarig vannavgang.
Jeg spurte nøye og om alt og hun sa at etter fødsel så har de ikke særlig prosedyre. Baby blir jo sjekket av de og barnelege etterhvert og er alt ok kan man dra hjem. Juhuuu!!! :) Men tror du bør ha antibiotika under fødsel selv om du har fin urinprøve nå for det kan blusse opp igjen. De behandler aldri de som har f.eks bakterien i skjeden eller endetarm men den som blir påvist
i urinen er ofte mer aggressiv. Men etter fødselen skal alt være greit :) Men skulle det være at du trengte mer oppfølging/telling, så ville jeg vært obs på det med ammingen..

Er desverre forskjellige prosedyrer fra sykehus til sykehus. Så spørs hvor du skal føde.

Jeg pratet med jordmor på føden i dag og hun sa at hvis man har fått antibiotika i svangerskapet og under fødsel så blir som regel aldri baby smittet. Det var mye større infeksjonsfare sist feks da jeg hadde langvarig vannavgang.
Jeg spurte nøye og om alt og hun sa at etter fødsel så har de ikke særlig prosedyre. Baby blir jo sjekket av de og barnelege etterhvert og er alt ok kan man dra hjem. Juhuuu!!! :) Men tror du bør ha antibiotika under fødsel selv om du har fin urinprøve nå for det kan blusse opp igjen. De behandler aldri de som har f.eks bakterien i skjeden eller endetarm men den som blir påvist
i urinen er ofte mer aggressiv. Men etter fødselen skal alt være greit :) Men skulle det være at du trengte mer oppfølging/telling, så ville jeg vært obs på det med ammingen..

Ok, takk for tips. Jeg tok ikke antibiotika, den bare forsvant/ikke merkbar på urinprøve lenger. Da får vi bare vente og se hva Drammen sykehuset gjør! De har sagt det blir antibiotika under fødsel hvertfall :)

Back
Topp