str 50 eller 56???

Marian87

2012❤️2016❤️2020❤️2023❤️
Aprillykke 2016
September 2012
Junilykke 2020 ♡
Er det vanlig at alle nyfødte bruker str 50 den første måneden eller hopper de fleste over til 56 med en gang? Hvis man tar utgangspunkt i en "vanlig" 3,5kg baby, er det 50 som gjelder da??? Har handla litt i begge str, men ser at det varierer veeeeldig fra butikk til butikk hvor stor klærne er i de ulike str og enkelte plagg virker diger i str 56. 
I samme farta, hvor mange sparkebukser og bodyer trenger man i omløp i starten? 
 
svarer kjapt ang str Vi kjøpte heldigvis lite eller ingenting i 50. for 1. man var akkurat over 4 kg. Så gikk rett i 56. Og 2.mann var nesten 5! kg. Så fikk brukt 56 en liiiiten stund på han
 
oi...men vi er begge ganske små av oss, så tror ikke vi får så veldig stor baby ;-)
 
Storesøter var 3,6 kg og 52 cm da hun ble født.
Og alt i 56 druknet hun i :S
Hun brukte 50 den første mnd...

Så har noe klart i str 50 denne gang og :)
Så kan man heller suplere etter fødsel om det skulle være nødvendig.

Og er veldig forskjell på str i butikkene ja :S
Cubus er store i str hvertfall.
HM er vel ganske "passe" i str føler jeg,samme med Name It.
 
Har virkelig ikke noe med hvor stor eller liten du som forelder å si om du får store eller små barn!!  men men...
 
Jeg fikk ei på 3755 g og 51 cm.. Hun brukte kun ett par bodyer fra cubus i str 50. h&m sine klær i str. 50 var alt for små. Så her gikk det mest i 56 :-) Glad jeg ikke hadde kjøpt så mye i 50 :-)
 
Til først så hadde vi noe i str 50 (som vi fikk i gave), men hun gled inn i str 56 etter 3 dager. Hun var gjennomsnittig når hun ble født. 3580g og 51cm lang. Men hun vokste 7 cm på 6 uker...
 


Miramarmora skrev:
Har virkelig ikke noe med hvor stor eller liten du som forelder å si om du får store eller små barn!!  men men...


selvfølgelig har det noe å si hvilke gener barnet har for størrelse når det blir født. Forskning viser blant annet at overvektige mødre får større barn enn normalvektige, mens en sunt kosthold og moderat vektøkning i svangerskapet gir lavere/mer normal fødselsvekt hos barnet! 
http://www.dn.no/dnaktiv/article2205534.ece
nå sier jeg ikke at jeg "sulter" oss for å få en tynn baby, langt derifra, men der er visseligende sammenheng mellom størrelse på mor og baby! min mor som var overvektig før/under graviditeten fikk barn på 4-5kg mens mine søstre som er normalvektige har fått barn på 3kg...
 


Marian87 skrev:


Miramarmora skrev:
Har virkelig ikke noe med hvor stor eller liten du som forelder å si om du får store eller små barn!!  men men...


selvfølgelig har det noe å si hvilke gener barnet har for størrelse når det blir født. Forskning viser blant annet at overvektige mødre får større barn enn normalvektige, mens en sunt kosthold og moderat vektøkning i svangerskapet gir lavere/mer normal fødselsvekt hos barnet! 
http://www.dn.no/dnaktiv/article2205534.ece
nå sier jeg ikke at jeg "sulter" oss for å få en tynn baby, langt derifra, men der er visseligende sammenheng mellom størrelse på mor og baby! min mor som var overvektig før/under graviditeten fikk barn på 4-5kg mens mine søstre som er normalvektige har fått barn på 3kg...


Den er no grei, men jeg var normal vektig gjennom hele svangerskapene, og likevel ble barna store, så d slår den veien også. Er ikke noe man kan velge.. Om man vil ha små eller store barn. Men stemmer nok at d er større sjangs for overvektige å få store barn... Ser den.... Men hverken jeg eller bf er under den katogorien, så da skjer d visst bare noen unntak da kanskje
 
Har ikke kjøpt noe i 50 denne gangen. Frøkna er estimert til nesten 4 kg, og storebror var 3720 og 49 cm lang. Han gikk rett inn i 56 mener jeg å huske. Når det gjelder størrelse på barn og vekt under svangerskapet, så er jeg kort (160), og var liten som nyfødt (ca2700 g og 47 cm lang). Men jeg bærer frem store barn. Ikke er jeg overvektig heller, veide 54 kg før svangerskapet, og har vel til nå gått opp ca 12 kg. Var ikke overvektig før første svangerskap heller, og da gikk jeg opp 10 kg.
 
Jenta vår var 49 cm og 3,1 kg da hun kom til verden, så vi fikk brukt str 50 en stund. Mange av de klærne var til og med ganske store/ posete da hun var ganske tynn. Man vet aldri hvor stor eller hvor liten babyen er, så det kan være lurt å ha litt i str 50, men mest i str 56 ;)
 
eg var langt fra overvektig i mitt første svangerskap, heller tvert i mot, og fikk en stor fin klump på 4 kg :)
Men var godt overvektig da eg ble gravid med nr 2.. Og han ble 800 gram tyngre enn første mann. Nesten 5 kg :)
Så vet ikke helt hva eg skal tro eg, men er jo egentlig "logisk" at om en er overvektig er risikoen for et stort barn større...
 
Vekt på mor og barn... Det er ingen fasit der altså!
Kjempeovervektig med nr. 1, la på meg over 25 kg, og fikk et barn på knappe 3 kg. Normalvektig med nr. 2, og fikk et barn på 3600.

Største årsak til å få veldig store barn, er om en utvikler svangerskapsdiabetes... Jeg selv var 4kg ved fødsel, og får altså ikke så store barn selv. Fars gener spiller også en rolle.

Angående størrelse: ingen av mine har gått i strl. 50, det har vært for trangt. Har hoppet rett på 56, og ganske så fort over på 62 :)
 
Storebror var 4 kg da han ble født, og vokste raskt. Ha brukte str 50 i 10 dager. Lillesøster var 3,5 kg, og vokste saktere. Hun brukte str 50 i 6 uker. Begge var vel rundt 5 kg da de gikk over til str 56.

Jeg synes str 50 er penest på de aller, aller fleste nyfødte. Ser at kanskje de fleste foreldre går rett på str 56, men jeg synes det ser for stort ut på en normalt stor nyfødt. Vet at mange andre synes det er søtt at babyer drukner litt i klær som må brettes opp i starten, så det er nok bare smak og behag.
 
Jeg har ikke kjøpt noe i str.50 denne gangen. Fikk en gutt sist som var nesten 3,5 kg og 53 cm lang der var 50 for lite.Venter nå en jente , men har kjøpt inn noe i 56 og noe i 62.Er ikke helt ferdig med innkjøp enda , men sier til de rundt meg at vi ønsker oss større enn str 50.Hvis ungen blir veldig liten (eventuelt prematur) får jeg kjøpe litt små klær etter fødsel.
 
Jeg har litt i str 50 som jeg arva, men min tulle var 3870g og 52 cm da hun ble født og gått rett inn i strørrelse 56. Ser at det er nok ikke lenge det kommer til å passe. Hun er 8 dager nå.
 
Begge mine var over 4 kilo, nummer to var nesten 5 kg. Men de brukte 50 en liten stund..Hvertfall i strømpebukser og benklær :)
 
Back
Topp