str 50 eller 56???

Marian87

2012❤️2016❤️2020❤️2023❤️
Aprillykke 2016
September 2012
Junilykke 2020 ♡
Er det vanlig at alle nyfødte bruker str 50 den første måneden eller hopper de fleste over til 56 med en gang? Hvis man tar utgangspunkt i en "vanlig" 3,5kg baby, er det 50 som gjelder da??? Har handla litt i begge str, men ser at det varierer veeeeldig fra butikk til butikk hvor stor klærne er i de ulike str og enkelte plagg virker diger i str 56. 
I samme farta, hvor mange sparkebukser og bodyer trenger man i omløp i starten? 

Hei

Jeg lurer på akkurat det samme som deg:-) Foreløpig har jeg kjøpt det meste i str 56.
Lurer også på hva man trenger til babyen siden vi har nedkomst i høst.

Hehe! Min gutt var 54 lang da han kom til (og nesten 5 kg), så 50 var for smått gitt! Jeg ville handlet et par plagg i 50, men ellers unngått den størrelsen. Om man får et veldig lite barn så er butikkene åpne slik at far eller noen andre kan krisehandle litt :-)

Her fikk vi brukt str 50 kun i et par uker.. Hun var 50 cm da ho ble født, og de vokser fort :)

tror jeg har like mye i begge størrelser nå, ganske mange sparkebukser i 50 men de ser så store ut og regner med at lilletulla ikke er en sånn stor klump når ho kommer så satser på at vi får brukt alt! 

sukkersnusk skrev:
Hei

Jeg lurer på akkurat det samme som deg:-) Foreløpig har jeg kjøpt det meste i str 56.
Lurer også på hva man trenger til babyen siden vi har nedkomst i høst.

sorry men jeg må  bare spørre deg ossn du har fått inn denna flotet tickeren på sia di? den med bebisen på.. :p

Marian87 skrev:
tror jeg har like mye i begge størrelser nå, ganske mange sparkebukser i 50 men de ser så store ut og regner med at lilletulla ikke er en sånn stor klump når ho kommer så satser på at vi får brukt alt! 

En stor klump var han ikke ;) men de fleste babyer vokser så fort ut av 50 at det hadde jeg ikke orket å bruke så mye penger på uansett. Det er ikke usannsynlig med babyer over 50 cm egentlig, mange er lenger enn som så. Men så er det voldsomt stor forskjell på størrelsene også :) jeg vet hvertfall fra sist, at jeg synes det var synd med alle klærne i de minste str som vi måtte legge bort så veldig fort, man får seg jo ofte noen favoritter. Derfor passet keg også på å si fra at vi ønsket oss klær i 62/ 68, da mange kjøper altfor små klær i gave! Så det er mitt tips ;) størrelsen på gutten var mer et eksempel.

Kommer ikke til å kjøpe masse i str 50. Det ble ikke mye brukt med storebror, og synes det er leit å legge bort tøyet ubrukt. Blir nok noen få bodyer ++, så få vi evt kjøpe noe mer etter fødsel hvis behovet er der.

Mi var 49 cm når hun ble født.
Hadde hørt at det ikke var noe poeng i med 50 i hele tatt,så hadde med hentesett i 56 og en dress til å ha utenpå i 62 tror jeg. Men stakkars ungen drukna no i klærne.Så stoppa på H&M på vei heim for å handle klær i 50, de brukte hun i ca 3 mnd.. joggebuksene var det sånn brettekant på nederst, så da vaks den i takt med babyen..

Så hadde nok villa hatt noe liggende for å si det slik. Hvis ikke instruere pappa eller besteforeldre i hva de skal kjøpe mens du ligger på sykehuset.

Men sparkebukser med fot på brukte vi nesten ikke i hele tatt, de ble små fort, og babyen fikk ikke til å strekke seg helt ut, så for oss var det bomkjøp..

tror jeg hadde 3-4 bodyer, og 2-3 sett med bukse og hettejakke(som forøvrig er ubrukt), noen strømpebukser.. Ellers ingenting i 50.. Utedress kan godt være i 56/62.. Da de stort sett "bare" ligger i vogna/bilstolen når en er ute..

Ble fortalt sist gang at str 50 blir knapt brukt, så da kjøpte jeg nesten bare str 56. Når mini kom ca 1 uke før termin var han 47cm lang. Så kommer kanskje til å kjøpe noe par klær i str 50.

kjøpe ikkje mindre enn 56.. mellomstemor var 52 cm når ho kom, og trur han her blir størreenn ho ;)

Min tuppe var 51 når hun ble født, men brukte 50 en stund for det. Syns 56 ble alt for stort de to første ukene. Så greit å ha litt av hvert!

Marian87 skrev:
Er det vanlig at alle nyfødte bruker str 50 den første måneden eller hopper de fleste over til 56 med en gang? Hvis man tar utgangspunkt i en "vanlig" 3,5kg baby, er det 50 som gjelder da??? Har handla litt i begge str, men ser at det varierer veeeeldig fra butikk til butikk hvor stor klærne er i de ulike str og enkelte plagg virker diger i str 56. 
I samme farta, hvor mange sparkebukser og bodyer trenger man i omløp i starten? 

Da vi fikk førstemann som var 3,5 kg brukte vi str 50 en stund.Han var 50 cm
Nr 2 var 4220 og gikk rett inn i str 56.Hun var 51 cm

Nr 1 var 50 cm når hu blei født og veide 3240 gram, så hu brukte str 50 ei god stund. Nr 2 hu var 53 cm lang og veide 3940 gram, så hu brukte str 56 fra første dag! Kommer til og kjøpe noen få plagg i str 50 og ellers i str 56.

Her har jeg 3 sett i str 50, ellers resten i str 56.. handlet endel tynt ulltøy som jeg tenker å bruke fra starten av.. lunt og behagelig for babyen.

har nå 6 bodyer og 6 bukser/sparkebukser + 3 pysjamaser i str 50. Det får holde, og så håper jeg hun er lita nok til å passe inn i str 50 da to av buksene er så himla nydelige emoticon 
begge søstrene mine har fått forholdsvis normalt små 3kgs babyer, så vil tro at vår lille tulle er på samme str når hun kommer, spesielt med tanke på at pappaen til tulla er mye "mindre" enn fedrene til søstrene mine sine barn ;-) 

Det går sikkert bra =) 
Det er forresten ofte at fars størrelse spiller minst inn, og det stemmer godt her. 
Det er alle damene på min side av familien som får barn på god størrelse, og vi ble ikke overrasket over størrelsen på gutten vår egentlig, slik er vi bare skrudd sammen her :-p

Olivia var 52 cm og veide 3910 gr når hun ble født, men 50 var alikevel for stort de første ukene. Husker at spesielt pysjer med føtter var utrolig teit, da beina sklei ut, og hun ikke fikk dem på plass igjen.
Tenker at jeg skal gå over å se hva det er jeg har i strl. 50 etter henne, som kan brukes til lillebror. Alt jeg har kjøpt nytt i ordentlig guttetøy hittil har vært 56 og større :)
Regner med at det holder med de bodyene, buksene og strømpebuksene jeg har, holder hvis han trenger den størrelsen.
Hadde jeg ikke hatt klær etter henne, hadde jeg nok sørget for å ha 4-5 bodyer og bukser hvertfall, just in case :) Og heller sendt pappaen ut etter mer hvis det var nødvendig :)

Det spørs jo hvor stor babyen er når den kommer.. Men hadde ikke så mye klær i str 50 forrige gang..

Back
Topp