str 50 eller 56 og klær generelt

Jeg har kjøpt inn endel i både 50 og 56. Dvs ca 8-10 omslagsbodyer, 7-8 bukser/sparkebukser og 6 pysjer i hver størrelse. Hverken jeg eller barnefar var store når vi var født og jeg ønsker helst å bruke klær som passer :) I tillegg så ser det ut som hun blir veldig liten siden hun ligger på 5% persentilen på vekstmålingene, så jeg regner med str 50 ikke blir for stort :)
 
Min var 49 cm da hun ble født, så måtte ut og kjøpe tøy i 50. Brukte faktisk 50 ganske lenge... Plutselig var vi så vidt innom 56. Hun snuste så vidt på 56 og var 62. Men det er veldig forskjell. Du kan jo kjøpe et par i 50 bare for sikkerhetsskyld.
 
Jeg har kjøpt inn/fått
5 bodyer, 4 bukser, 1 genser, 2 strikkejakker, 6 par sokker, en kosedress og to pyjamaser. Har også kjøpt inn to Siklesmekker og en inneluen. Alt i str 56. Er to pyjamaser litt lite?
2 pysjer kan bli litt lite ja. Kommer gjerne et par runder med sprutbæsj langt oppover ryggen i perioder og da er det greit å slippe å hive seg over vaskemaskinen neste morgen. ;) Tror vi hadde 5stykk, men noen var litt store og ble mer backup pysjer inntil hun vokste inn i dem :)
 
Jeg har kjøpt inn/fått
5 bodyer, 4 bukser, 1 genser, 2 strikkejakker, 6 par sokker, en kosedress og to pyjamaser. Har også kjøpt inn to Siklesmekker og en inneluen. Alt i str 56. Er to pyjamaser litt lite?

Jeg syns ikke to pysjer er lite!! De må jo ikke sove i pysj på natta uansett og om du mot formodning skulle ha begge pysjer på vask så er body og bukse helt innafor å sove i de timene du kaller natt ;)
 
Jeg har kjøpt inn endel i både 50 og 56. Dvs ca 8-10 omslagsbodyer, 7-8 bukser/sparkebukser og 6 pysjer i hver størrelse. Hverken jeg eller barnefar var store når vi var født og jeg ønsker helst å bruke klær som passer :) I tillegg så ser det ut som hun blir veldig liten siden hun ligger på 5% persentilen på vekstmålingene, så jeg regner med str 50 ikke blir for stort :)
Hvordan veit du hvor stor ungen ligger ann til å bli? Har du vært på ekstra ultralyd? Og hva er persentilen? Er det et mål av noe?
 
Hehe.. begynner å forstå at mengde med klær man kjøper inn er veldig individuelt. Begynner å forstå at jeg kanskje har lagt meg på den nedre delen av skalaen. Men tror kanskje at jeg skal begynne der. Et par pysjer til kan det nok hende jeg handler inn. Når det gjelder str 50/56 er jeg mer usikker enn noen gang. Vi var 3200g barn begge to da vi ble født, og begge var 50/51 lange. Hva tassen i magen er, har jeg ingen anelse om. Men ærlig talt, vi får brette litt i starten da. Eventuelt spørre jordmor på neste kontroll om hun tror han er liten eller stor. Ser/kjenner de slikt?
 
Jeg har kjøpt inn/fått
5 bodyer, 4 bukser, 1 genser, 2 strikkejakker, 6 par sokker, en kosedress og to pyjamaser. Har også kjøpt inn to Siklesmekker og en inneluen. Alt i str 56. Er to pyjamaser litt lite?
Jeg ville hatt en eller to til. Får de lekkasje fra bleia eller gulper over halve pysjen er det greit å slippe å hive én pysj i vaskemaskinen i tilfelle man må ha en ren til kvelds igjen :)
 
Hehe.. begynner å forstå at mengde med klær man kjøper inn er veldig individuelt. Begynner å forstå at jeg kanskje har lagt meg på den nedre delen av skalaen. Men tror kanskje at jeg skal begynne der. Et par pysjer til kan det nok hende jeg handler inn. Når det gjelder str 50/56 er jeg mer usikker enn noen gang. Vi var 3200g barn begge to da vi ble født, og begge var 50/51 lange. Hva tassen i magen er, har jeg ingen anelse om. Men ærlig talt, vi får brette litt i starten da. Eventuelt spørre jordmor på neste kontroll om hun tror han er liten eller stor. Ser/kjenner de slikt?
Nei, de kan ikke se eller kjenne det. Man kan få estimert vekst på ul, men disse stemmer heller ikke alltid.
 
Hvordan veit du hvor stor ungen ligger ann til å bli? Har du vært på ekstra ultralyd? Og hva er persentilen? Er det et mål av noe?

Ja, jeg får jevnlig ultralyd for å følge med på størrelsen siden hun har et vekstavvik og jeg har et risikosvangerskap. Persentil er en måling som står i forhold til alle målingene gjort for en referansepopulasjon, rangert etter størrelse. 50% persentil er helt gjennomsnittlig, mens med 5% persentil så måler 95% av referansegruppa større :)
 
Last edited:
Vi har et par sett i 50, resten i 56..

Har arvet en haug med bodyer i bomull og litt andre småting, så har kjøpt inn ull selv.

Tenker at så lenge vi har nok klær til å være på barsel og komme oss hjem, så kan vi gå til innkjøp når vi ser hva vi mangler, eller hva vi ikke får..

Bodyer har vi mer enn nok av..
4-5 ullbukser/strømpebukser
4 bukser
En liten bunke luer (arvet)
1 tynn ulldress pluss et hjemmestrikket sett
1 fleecedress
En liten bunke sokker (her tror jeg st jeg skal kjøpe noen par i den minste størrelsen også..).
3 pysjer
 
Hehe.. begynner å forstå at mengde med klær man kjøper inn er veldig individuelt. Begynner å forstå at jeg kanskje har lagt meg på den nedre delen av skalaen. Men tror kanskje at jeg skal begynne der. Et par pysjer til kan det nok hende jeg handler inn. Når det gjelder str 50/56 er jeg mer usikker enn noen gang. Vi var 3200g barn begge to da vi ble født, og begge var 50/51 lange. Hva tassen i magen er, har jeg ingen anelse om. Men ærlig talt, vi får brette litt i starten da. Eventuelt spørre jordmor på neste kontroll om hun tror han er liten eller stor. Ser/kjenner de slikt?
Sniker fra mai2017 her.. En mulighet kan være å kjøpe noe ekstra klær i 50 (og evt 56) fra hm/Lindex/Cubus - sånne butikker det er lett å bytte i - også la lappene være på. Hvis du da ser at du trenger disse klærne vasker du dem og bruker dem, hvis ikke bytter du i en størrelse du faktisk trenger. Jeg vurderer det, for ikke å ende opp med alt for lite eller alt for mye.
 
Sniker: jeg fikk høre det samme med nummer en, hadde ingenting i str 50. Hun var 2920 og 49 cm, hun svømte i str 56! Og brukte str 50 i 4-5 uker. Men butikkene er jo heldigvis åpne etter fødsel og ;)
 
Back
Topp