str 50 eller 56 og klær generelt

Aprilgutt

Glad i forumet
Aprillykke 2017
Har dere kjøpt inn klær i str 50, eller går dere rett for 56? Jeg har kun kjøpt inn klær i str 56. Har ingen anelse om lillegutt er stor eller liten av vekst, men de på klesbutikken mente at 50 ofte var et bortkastet innkjøp. Og hvor mye kjøper dere inn til baby av klær? Jeg har sett en liste et sted,som jeg har fulgt,men aner ikke om det er mye/lite. Veit jo at man ofte får en del tøy også, men kan man regne med det? På min liste står det:6 x body, 4 X bukse, 2 X tynn genser, 2 X lue osv. Høres det rimelig ut?
 
Jeg har veldig lite i str 50, heller gått for 56. Man kan alltids brette litt opp tenker jeg :)

Har du ull trenger du færre plagg enn bomull. Det kan fort bli ett par skift om dagen til tider, så jeg tenker også det kommer an på hvordan du vasker/tørker klær. Denne gangen har jeg tørketrommel, og alt lettere tilgjengelig på badet enn sist. Så på 3 timer har jeg vasket og tørket, og synes jeg trenger mindre med plagg.

Her er min liste over klær, og det blir nok mer når vi har fått barselgavet osv. Dette er mer enn nok av det meste, kunne sikkert klart meg med mindre;
Str 56

Fleecedress 1
Strømpebukser 3
Bomullsbody 7
Ullbody 3
Ullbukse 1
Bukser 8
Sett 2
Genser 1
Langerma pysj 4
Sokker 8p
Tynn ullue 1
 
Ville også gått for størrelse 56...Gjør ingenting om det er bittelitt stort, tenker jeg. De vokser så fort i starten :)
Syns ellers at lista di høres veldig fornuftig ut!
Har en del ullbodyer, og velger helst med sideknepping/omslag for å unngå å måtte trekke over hodet.
Ellers litt strømpebukser, pysj, tepper og store gasskluter :)
 
Kjøpte litt i 50, men mest 56 sist. Hun svømte i 50 da hun ble født så vi/bestemor måtte ut på shopping etter 44 og mer i 50. Men det er jo det som er så fint, at butikkene også et åpne etter fødselen ;) Forventer ikke verdens største baby nå så har kjøpt et par av lindex sine "vokse" bodyer i str 50.
Høres fornuftig ut listen, men vi brukte så og si aldri cardigans eller gensere før hun nærmet seg året.. Brukte mest body+strømpebukse/bukse. Alt annet var egentlig bare upraktisk så ble til "fest". :)
 
Det er også greit å være oppmerksom på at størrelsene varierer veldig mellom butikkene. Hm er små i størrelsen, mens Lindex og KappAhl er store. Cubus er vide og nameit er smale ;)
Storesøster kunne bruke 56 fra hm fra fødsel, men de måtte brettes opp på ermene en stund. Hun svømte i str 50/56 fra Lindex :p

Vi likte best sokker, bukse og body, og det er det storesøster på halvannet bruker fremdeles. Bukser med fot fungerte ikke, da føttene vokste ut av dem lenge før de passet ellers...
 
Det er også greit å være oppmerksom på at størrelsene varierer veldig mellom butikkene. Hm er små i størrelsen, mens Lindex og KappAhl er store. Cubus er vide og nameit er smale ;)
Storesøster kunne bruke 56 fra hm fra fødsel, men de måtte brettes opp på ermene en stund. Hun svømte i str 50/56 fra Lindex [emoji14]

Vi likte best sokker, bukse og body, og det er det storesøster på halvannet bruker fremdeles. Bukser med fot fungerte ikke, da føttene vokste ut av dem lenge før de passet ellers...
Hehe, ja det med forskjell på størrelser er jo helt håpløst! Det som fungerte best i starten her var str 44 i polarn o pyret og str 50 i et fransk merke som er bittelite. Name-it fungerte med en real oppbrett pga de er såpass smale :) De jeg kjøpte fra lindex nå må være mindre enn de vi hadde til storesøster da de var helt like som Name-it sine.
 
Ville kjøpt et par sett i 50, bare i tilfelle. HM har jo de settene med 2-pack body eller bukse med fot til 99.- stykket. Da får du jo 2 sett til 198.- :)
 
Sniker fra desember :) vår lillegutt veide 3300 g ved fødsel og var 53 cm lang, og brukte str 50 frem til nå nylig og nå er han 8 uker gammel! Gjett hvem som måtte ut på panikkshopping etter fødsel
 
Kjøper kun 56 her. Storebror passet vel 56 i 2-3 uker før han måtte opp i 62 [emoji23] men han er stor for alderen da :)
 
Jeg har arvet en del, så jeg har mer enn jeg kanskje ville ha kjøpt selv. Men jeg tenkte vel i utgangspunktet ca 4-5 sett i 50, 6 sett i 58 og 6-8 sett i 62. Jeg har ikke peiling på hva som er fornuftig, må bare begynne et sted, så kan godt hende det også er i overkant. [emoji14]
 
Jeg er liten selv og førstemann var 47cm og 2600g så han bruke 50 og 50/56 lenge. Jeg bruker aldri bomull så går heller for få ullplagg. Jeg har kjøpt litt brukt og fått noen gaver allerede så nå har jeg litt for mye føler jeg: Body: 3x50, 3x56, 2x62. Bukse: 1x50, 3x56. 1 ulldress i 56. Maaaange ullgensere/jakker fra oldemødre [emoji4]
 
Jeg har handlet inn litt i 50, men mest i 56.
Hverken jeg eller pappan var særlig store når vi var født og vi får jente i tillegg, så greit å ha litt i bakhånd med 50.
 
Har mest i 56, men noe i 50. Sist fikk vi en liten baby som svømte i str 50, men han la også på seg og vokste innmari fort, så det gikk fint å bare brette opp armene på bodyene og buksene:)
 
Har en pysj og tre body i str 50. Ellers endel i 56. :) er mange som har meninger om hvordan str mini skal begynne med, men for min del ønsker jeg ikke at han skal svømme i klærne..
svigermor mente at han kunne begynne med 70... ;p
 
Vi brukte 50 kjempelenge til førstemann, selv om han ikke var bitteliten (3765g og 51cm). Så hoppet vi nesten rett til 62 når han fikk en vekstspurt ;)
 
Har en pysj og tre body i str 50. Ellers endel i 56. :) er mange som har meninger om hvordan str mini skal begynne med, men for min del ønsker jeg ikke at han skal svømme i klærne..
svigermor mente at han kunne begynne med 70... ;p
Oi, 70 var drøyt da [emoji23] 6-9 mnd lissom...
 
Har en pysj og tre body i str 50. Ellers endel i 56. :) er mange som har meninger om hvordan str mini skal begynne med, men for min del ønsker jeg ikke at han skal svømme i klærne..
svigermor mente at han kunne begynne med 70... ;p

70 faktisk.. Nei, du får starte på 56 maks :p
 
Jeg har kjøpt inn/fått
5 bodyer, 4 bukser, 1 genser, 2 strikkejakker, 6 par sokker, en kosedress og to pyjamaser. Har også kjøpt inn to Siklesmekker og en inneluen. Alt i str 56. Er to pyjamaser litt lite?
 
Back
Topp