Strømprisen

Kristin :)

Forumet er livet
Aprillykke 2017
Sommerfuglene
Mange merker strømprisen som har gått til himmels, og mange jeg kjenner rundt meg sliter med å betale. Selv med to inntekter… Selv valgte jeg å skaffe meg fastpris tidlig i høst (for to år), og priser meg lykkelig for det nå. Men hvordan er det for dere der ute? Har dere spotpris eller fast pris? Pg hvordan påvirker det din hverdagsøkonomi?

Spotpris

Heldig, bosatt nord for sognefjorden og derved i sonen som ikke har de helt absurde prisene somregel. Hadde på nivå med Oslo i månedsskiftet. Men her er det bedre igjen

Det merkes på økonomien på sikt. Sånn pr nå går det utover bufferen men det fortsetter jo og det merkes, men vi klarer oss.

Mye fordi vi altså bor i en billigere sone.

Vi har spotpris og i går var prisen på over 7 kroner. Dagen i går brukte vi minst strøm for hele perioden men dagen i går kostet oss 200 kroner. Strømprisen preger oss ja, for vi må nå kjøre mindre bil, kan ikke vaske klær når jeg har energi til det, og matlaging blir kort og enkel. Vi har slått av all varmen i huset og fyrer ekstremt mye. Det er vi ikke alene merker jeg for jeg sliter ute i luften nå med astmaen min ;)
Vi får ikke spart noe mer enn dette likevel er strømregningen på snart 5000.. så klart dette påvirker økonomien vår, men vi klarer oss. Tenker på alle som hadde det vanskelig fra før av.

Spotpris, bor i sør :p
Vi har vurdert fastpris, men kommer ikke til å binde oss over lengre tid (vi taper på det på vår/sommer), så får se evnt hva slags avtale vi kan finne :)

Det påvirker hverdagen, det gjør det. Raskere middag, setter på vaskemaskin og oppvaskmaskin på kveldstid, fyrer hele dagen, lader bil på natt. Vi sparer der vi kan, og klarer oss fint. Men får vondt av dem som agnete også nevner, dem som allerede slet med budsjettet sitt før disse prisene:(

Vi har vurdert fastpris, men kommer ikke til å binde oss over lengre tid (vi taper på det på vår/sommer), så får se evnt hva slags avtale vi kan finne :)

Det påvirker hverdagen, det gjør det. Raskere middag, setter på vaskemaskin og oppvaskmaskin på kveldstid, fyrer hele dagen, lader bil på natt. Vi sparer der vi kan, og klarer oss fint. Men får vondt av dem som agnete også nevner, dem som allerede slet med budsjettet sitt før disse prisene:(
Må ikke binde deg for lang tid da, vi har bare til mars

Vi bandt oss tidligere I høst, og priser oss lykkelig for det. Men det er ikke første gangen. Det passer vi alltid på å sjekke hver høst.

Nå bandt vi oss for 1 år, og selv om der kanskje ikke er gunstig på sommer, så er jo også det de månedene som man ikke bruker like mye strøm uansett. Så sånn sett så tenker jeg at det nå lønte seg likevel.

Nå i nov hadde vi strømregning på nesten 1500 kr bare. Det er mye lavere enn mange andre.

Men jeg skjønner ikke, at når man i høst fikk se hvor det kunne ta veien med strømmen, så skjønner jeg ikke at flere prøver å binde seg... heller det enn å sitte og fryse og ikke kunne lage mat eller vakre klær... jeg tenker at såå dyr er aldri fasprisen at man taper på det på sommeren. Iallefall ikke når vinterprisene er som de er. Da betaler jeg heller litt mer på sommeren og slipper å fryse om vinteren.

Nå vil du sikkert uansett ikke finne noen som har billig fastpris...
Det billigste som var i høst da vi tegnet abo, var 80.66 øre pr kwt. Vi har aldri hatt så høy fastpris før.

Nå vil du sikkert uansett ikke finne noen som har billig fastpris...
Det billigste som var i høst da vi tegnet abo, var 80.66 øre pr kwt. Vi har aldri hatt så høy fastpris før.
Derfor tror jeg vi venter ut "stormen" :) siste regning var nettleie på nesten 600 og forbruk på 700ish, så har til og med satt opp gradene på varmekabler på badet til 20grader :p

Tenker mere over at oppvaskmaskinen ikke må gå hver dag, at det i større grad vaskes fulle maskiner med klær, vi har litt mindre varme på badet og i gangen det vi har varmekabler enn før ja. Vi er flinkere til å dusje litt kortere.
Og prøver å ta det på tidspunkter strømmen ikke er så dyr.
Vi fyrer med ved (heldig å få gratis) og har ikke varme på på soverommene.
Regningen var ca 400 mer for november enn oktober. Og ser forbruket faktisk er litt lavere fra tilsvarende tid i november, så såå ille blir det ikke.
Vet at strømmen er litt dyrere om vinterne, så pleier å sett av litt i sommermånedene til det.
Har spotpris.

Vi har 79 øre, men kun til mars, hadde vi bundet oss i 3 år hadde det vært 55 øre
Når skaffet dere det? :)
På sommeren pleide vi i gamlehuset å få regning på 300kr eller noe, og det med to unger som jevnlig bader, med følgende klesvask osv. Så er ikke så giret til å binde meg for lang tid hvertfall :)

Når skaffet dere det? :)
På sommeren pleide vi i gamlehuset å få regning på 300kr eller noe, og det med to unger som jevnlig bader, med følgende klesvask osv. Så er ikke så giret til å binde meg for lang tid hvertfall :)
Rett flr strømprisene økte sånn

Vi bandt oss tidligere I høst, og priser oss lykkelig for det. Men det er ikke første gangen. Det passer vi alltid på å sjekke hver høst.

Nå bandt vi oss for 1 år, og selv om der kanskje ikke er gunstig på sommer, så er jo også det de månedene som man ikke bruker like mye strøm uansett. Så sånn sett så tenker jeg at det nå lønte seg likevel.

Nå i nov hadde vi strømregning på nesten 1500 kr bare. Det er mye lavere enn mange andre.

Men jeg skjønner ikke, at når man i høst fikk se hvor det kunne ta veien med strømmen, så skjønner jeg ikke at flere prøver å binde seg... heller det enn å sitte og fryse og ikke kunne lage mat eller vakre klær... jeg tenker at såå dyr er aldri fasprisen at man taper på det på sommeren. Iallefall ikke når vinterprisene er som de er. Da betaler jeg heller litt mer på sommeren og slipper å fryse om vinteren.
Jeg har ikke fått med meg at det har vært snakk om høye priser på strøm, før det var for sent

Her har strømregningen 4-5-doblet seg. Bor ikke i det området med dyrest strøm heller. Kjipe penger, men vi klarer oss :happy:

Veldig enig med deg og tenker likt med deg her altså! Jeg bandt meg for 2 år til en pris på 56øre. Jeg ser heller ikke hvordan jeg kan tape på det. Om sommeren bruker vi knapt strøm, og nå på vinteren bruker jeg to varmeovner, varmepumpe og jeg fyrer. I november lå regninga på 1500kr.

Veldig enig med deg og tenker likt med deg her altså! Jeg bandt meg for 2 år til en pris på 56øre. Jeg ser heller ikke hvordan jeg kan tape på det. Om sommeren bruker vi knapt strøm, og nå på vinteren bruker jeg to varmeovner, varmepumpe og jeg fyrer. I november lå regninga på 1500kr.
Tror aldri vi har tenkt at vi taper på å binde oss på strøm. Som du sier, så merker man det ikke om sommeren når man i utgangspunktet nesten ikke bruker strøm

Jeg har ikke fått med meg at det har vært snakk om høye priser på strøm, før det var for sent
Det har jo vært omtrent hovedoppslag i alle nyheter hele høsten. Fra det var lite regn, og etterhvert når det bare økte og økte i pris.

Så er det jo sånn at man ikke alltid får med seg alt, men at det er så mange i Norge som ikke har fått det med seg er rart.
Samboer sa her om dagen, at han hadde lest at det bare er 6% av Norges befolkning som binder strømmen. Og det tenker jeg er rart.. for det er jo ikke noe strømselskapene skjuler heller.

Tror aldri vi har tenkt at vi taper på å binde oss på strøm. Som du sier, så merker man det ikke om sommeren når man i utgangspunktet nesten ikke bruker strøm
Om så, så er det hvertfall forutsigbart for meg som har veldig trang økonomi :) jeg hadde ikke klart dagens strømpris når jeg er alene med 4 små :) bant renta på huslånet for 10 år også i sommer(og da er lånet innfridd), til en rente på 2,59% nå er jo renta også på vei opp…

Back
Topp