Strømprisen

Om så, så er det hvertfall forutsigbart for meg som har veldig trang økonomi :) jeg hadde ikke klart dagens strømpris når jeg er alene med 4 små :) bant renta på huslånet for 10 år også i sommer(og da er lånet innfridd), til en rente på 2,59% nå er jo renta også på vei opp…
Renta går opp, strømmen går opp, matprisene går opp... Og slik går nå dagene :nailbiting::p

Vi bor i et 3etasjes hus der det går en pumpe ifht vannstand, først alarm som varsler og deretter slår pumpa inn, sommer som vinter. Men dog mest vår og høst:p
Visse ting går automatisk og kan ikke kuttes her i huset, så vi får se eksakt hvor høyt forbruk det skaper da vi kun har bodd i huset fra slutten av august:) så vanskelig å si om det er lurt for oss å binde eller ikke, da vi ikke helt vet forbruk til de diverse årstidene. Regning vi hadde sist med spotpris var bare på i underkant av 1300, så vi hadde da tapt 200kr per mnd (har gratis ved her) :p

Men jeg ser den for din del, trygt å vite hva regning kommer på:)

Om så, så er det hvertfall forutsigbart for meg som har veldig trang økonomi :) jeg hadde ikke klart dagens strømpris når jeg er alene med 4 små :) bant renta på huslånet for 10 år også i sommer(og da er lånet innfridd), til en rente på 2,59% nå er jo renta også på vei opp…
Ja det er nettopp det at det er forutsigbart når man vet prisen for hver dag.

Vi kan dusje, lage mat, vaske klær, kjøre oppvaskmaskin og varme opp det vi vil når vi vil uten å tenke på det.

Altså, vi tenker jo over forbruket vårt, og led tanke på at nettleia skulle endres så måtte vi også tenkt oss om sånn at ikke alt ble gjort samtidig. Men nå avventes jo det heldigvis.

At de varslet høye strømpriser i høst stemmer, men vi har aldri hatt så høye strømpriser som nå. Og tror svært få hadde trodd at den kom opp o nesten 10kroner, dyrt for strøm har det vært før også, men aldri slik som nå. Hadde vi bunnet renta på huset for 2 år siden da de anbefalte det hadde vi tapt ekstremt på dette i dag. Historisk så lønner det seg sjeldent å binde rente eller strømpris, for det har som regel lønt seg å ha flytende. Vi har ikke et lavere forbruk på sommeren bi da, vi har en del mer enn på vinteren. Det handler om at vi har to el biler, og andre ting som trekker en del strøm. Vi har måtte skru av litt luksus i år på vinteren, men det går greit. Huset vårt er sånn sett varmt vi fyrer, men det er mange som er i en helt annen situasjon enn oss. Desember i fjor brukte vi 3500 kwh i år tror jeg ikke vi når 2000kwh engang. Jeg har aldri interessert meg for strømpris, for det er en regning som ikke har vært et problem.

Det har jo vært omtrent hovedoppslag i alle nyheter hele høsten. Fra det var lite regn, og etterhvert når det bare økte og økte i pris.

Så er det jo sånn at man ikke alltid får med seg alt, men at det er så mange i Norge som ikke har fått det med seg er rart.
Samboer sa her om dagen, at han hadde lest at det bare er 6% av Norges befolkning som binder strømmen. Og det tenker jeg er rart.. for det er jo ikke noe strømselskapene skjuler heller.
Av angst årsaker så leser jeg aldri nyheter eller ser på nyhetene. Hvorfor andre ikke får det med seg har jeg ikke peiling på

Det har jo vært omtrent hovedoppslag i alle nyheter hele høsten. Fra det var lite regn, og etterhvert når det bare økte og økte i pris.

Så er det jo sånn at man ikke alltid får med seg alt, men at det er så mange i Norge som ikke har fått det med seg er rart.
Samboer sa her om dagen, at han hadde lest at det bare er 6% av Norges befolkning som binder strømmen. Og det tenker jeg er rart.. for det er jo ikke noe strømselskapene skjuler heller.

Jeg er normalt oppegående. Jeg leser nyheter og har fått med meg at prisene skulle opp. De gikk dog ikke så rasende opp her vi bor på den tiden det gjorde det andre steder. Her steg peisen føest i slutten av november og er i dag på helt levelige nivå, appen estimerer at vi vil betale ca 50 kr (pluss nettleie regner jeg med) noe som er 1/3 av det det lå på for noen uker siden. Dagens høyeste pris er kl 16 når alle lager middag, men da altså 48 øre.

Jeg vet ikke helt hva vi kunne fått bundet den på i høst. Men historisk har det ikke lønt seg å binde rente og strømpris. Selskapene skjuler ikke muligheten, men det skjules jo heller aldri at de tilbyr ikke dette for å være snille. Det er jo en beregnet forventet pris de ikke skal tape på, statistisk sett.

Så steg prisene, særlig i deler av landet, absurd mye mer i høst og derved er fastprisen lønnsom og selskapene taper på det. Men det var ikke forutsett. Da hadde ikke fastpris-tilbudene vært det de var.

Jeg er ikke sikker på om vi hadde tjent på å binde den, gitt prisene sånn de er her nå. Og hvordan de blir fremover er der ikke godt å si. Høyere enn vi er vant med ja, men særlig for oss som altså bor nord for sognefjorden så er det ikke hauggale heller.

Har fastpris for ett år. Det er uten tvil gunstig for oss som bor i området som har hatt, og fremdeles har, de aller høyeste strømprisene. Jeg er alene med ungdommen min og har svært lav inntekt, så det er forferdelig med de høye strømprisene på toppen av alt annet som hele tiden øker i pris. Omtrent 3/5 av det totale strømforbruket vårt (nesten 3/4 om jeg skal være ærlig) er i de kaldeste månedene. Fyrer også med rentbrennende vedovn. Sparer inn så mye som overhodet mulig på strømbruken. Strømprisen har vært uvanlig høy i hele år, bortsett fra i vinteren i fjor, i vårt område. Er forberedt på at dette vil fortsetter gitt den situasjonen vi har satt oss i, der vi eksporterer enorme mengder kraft til EU og importerer tilsvarende kostbar kraft fra EU. Det grønne skiftet koster….

Siden jeg har egen bedrift har jeg en bedrifts-avtale på strøm gjennom norgesenergi.
Mener at det er noe spotpris med en forsikring mot de høyeste stigningene?
Hvor god den er vet jeg ikke helt, men selgere fra andre selskap har avsluttet samtalen om å få meg til å bytte selskap når jeg har sagt hvilken jeg har, så jeg antar at den må være ok?
Strømregningen som kom i oktober lå på 3500,- og den i november på 4500,-
Huset er 2 etg på 120 km2, vi har varmekabler på bad og vaskerom. Vedovnen i stua varmer greit opp 1etg, hvis jeg bare er flink å passe på legge inn ved jevnlig

Hadde strømregning på 2500 desember i november i fjor, november i år var på nesten 7000 kr. Nesten billigere å sende flyttemelding til staten og reise på granca om det fortsetter slik.

Vi fikk gratis nettleie for desember, og bare ca 1400 kr i forbruk for desember med fastprisen vår. Enda vi har vært mer hjemme, kjørt oppvaskmaskin og vaskemaskin mer, brukt mer panelovner pga kulde osv i tillegg til vedfyring.
Varmekabler på på bad og vaskerom.

Kan på ingen måte se at det ikke har vært lønnsomt for oss å binde strømprisen. Om det så blir litt dyrere strømregning på sommeren. Da bruker man uansett ikke så mye likevel.

Fikk 2000 i strøm (forbruk +nettleie), ser ikke at vi har fått noe som helst dekket :p

Vi fikk gratis nettleie for desember, og bare ca 1400 kr i forbruk for desember med fastprisen vår. Enda vi har vært mer hjemme, kjørt oppvaskmaskin og vaskemaskin mer, brukt mer panelovner pga kulde osv i tillegg til vedfyring.

Kan på ingen måte se at det ikke har vært lønnsomt for oss å binde strømprisen. Om det så blir litt dyrere strømregning på sommeren. Da bruker man uansett ikke så mye likevel.
Vi fikk igjen 50 kr på nettleien , så vi er fornøyd

Det gjør dere, det trekkes av nettleien. Eller kum om gjennomsnittsprisen overstiger 70 øre
Jeg ser rett og slett ikke at det står på faktura for nettleien, mener på at det var der det skulle stå? :)

Vi får nok ikke noe i refusjon.
Rett og slett fordi spotprisen vår nok var i snitt under 70 øre.

Jeg kan ikke se at det skulle være noe bedre en en fastpris med mindre vi inngikk den før noen innså hva som skulle skje med prisene.

Vi bor "nord for sognefjorden og Dovre"

Får vi strømstøtte selv om vi har bundet strømprisen altså? Og da mener jeg bundet den til under 70 øre… Noe som er langt under snittet i mitt område…

Ja. Fakrisk. Så lenge snittprisen der du bor er over 70 øre.
Det er vilt! Nå som støtten økes til 80% kan jeg faktisk få betalt for å bruke strøm omtrent da… Støtten for desember var på totalt 58,9øre, og jeg har lavere fastpris enn det! Nettleia utgjør jo endel, men med 80% støtte så tror jeg faktisk det går i null eller minus om det blir like høy pris som i desember :o

Back
Topp