Ja det var jeg veldig klar over, jeg mente at smerten ikke var samme type smerte som mensensmerter, at de hadde en helt annen karakter. Jeg har alltid hørt at rie smerter er av samme type smerte som mensensmerter bare kraftigere, men at det er en «naturlig» smerte som er annerledes fordi den ikke er «noe er galt» smerte. Den smerten jeg hadde var bare intense «noe er galt» smerter. Jeg prøvde å bruke pusteteknikk, men det ble for fort vondt og jeg fikk panikk og var redd. De hadde forberedt meg på at dette kom til å ta flere dager, det var ingen som hadde sagt at det kunne gå fort.
Jeg var anspent i hele kroppen, og spennet alt jeg hadde fordi jeg vrei meg i smerte og klarte ikke ligge stille og fikk ikke puste. Da jeg prøvde å slappe av og puste så gikk det ikke og kroppen bare spennet set igjen.
Jeg håper virkelig ikke det samme skjer igjen. Nå hadde ikke jeg hatt noe kurs i pusteteknikk, så kanskje hvis jeg får det nå at det blir enklere.
Ikke bebreid det selv for at du ikke fikk det til!
Pusteteknikk hjelper, frem til smertene er på et visst nivå, da finnes det ingen pusteteknikk i verden og alt håp om å håndtere smertene er borte for lengst, da gjelder det bare å håpe på litt pause mellom riene og at det ikke er lenge igjen.
Har hatt stormrier to ganger, det kommer til er punkt der man vrir seg og brøler panisk, og fatning forsvinner fordi det er så uutholdelig vondt så lenge uten opphold.
Når jeg ikke har hatt stormrier har pusteteknikk og mentalt fokus hjulpet enormt, men noen smerter er bare for heftige til at det har effekt.
Godt mulig du fikk stormrier pga igangsetting, det bør og skal de ta hensyn til ved senere fødsler.
Mine rier er forøvrig kanskje litt like menssmerter helt i starten, men så blir det mer som magekramper pga akutt matforgiftning - bare mye verre. Skarpe og krampete. Har brølt i panikk av smertene under hver fødsel, men følelsen når det er vel overstått er til gjengjeld FANTASTISK.