Storesøsken og mammapermisjon

bejbi

Elsker forumet
Desemberskattene 2014
Novemberlykke 2016
Septemberbarna 2019
Jeg går snart ut i mammaperm for ett år, og lurer på om (kommende) storesøster skal gå fra fulltidsplass i barnehagen og til enten deltidsplass eller å være bare hjemme. Nå har jeg vært sykemeldt en stund, og hun har hatt myye fri. Hun trives i bhg, men vil helst være hjemme. Vet at situasjonen blir ganske forandret med en liten til som krever mye oppmerksomhet :-p Men tenker at om frøkna er bare hjemme, må jeg legge inn noen aktiviteter i uka der hun får aktivisert seg og lekt med andre barn. Heldigvis har vi mye familie rundt oss, som er villig til å hjelpe til og passe frøkna i ny og ne. Tror det er mest vanlig å ha storesøsken i bhg har jeg inntrykk av..

Hvordan gjør dere det? Eller hvilke tanker har dere om det?

Jeg ville absolutt hatt i barnehagen. Kan fort bli utålmodig hjemme hvis du er travel opptatt med babyen. I tillegg har hun nok godt av å komme seg ut litt og bort fra babyen. Kan fort bli mye sjalusi ser jeg for meg. Men dette er mine tanker, har ikke vært i den situasjonen selv. Men de fleste velger å ha i barnehage ja.

Kommer vel mye ann på barna tenker jeg. Her hadde det ikke fungert med storebror hjemme, blir fort basete hvis han er hjemme flere dager i strekk, hadde mye problemer med amming i starten, lillebror sover lite på dagen og er oppe tidlig om morgenen, så tiden han hviler på dagen trenger jeg til husarbeid eller rett og slett bare hvile selv etter mange oppvåkninger på natten

Her skal hun i bhg. Så kan jeg ha henne hjemme om det er noe. Jeg har ikke kapasitet eller mulighet til å kunne underholde henne på samme måten som de gjør i bhg. Hun trenger også å få treffe andre unger. Hun fikk sin tid med mammaen sin da hun var baby og den nye babyen trenger også alenetid med mammaen og pappaen sin :)

Det er 12,5mndr mellom de to yngste mine, og jeg har hatt begge hjemme med meg. Skal ha de hjemme 1 år til. Det har vært travelt, kaotisk og slitsomt til tider. Men samtidig har jeg ikke hatt en travel morgen med å gjøre ungene klar for å levere en i bhg. De første 3-4mndene var de værste og tyngste. Nå er de snart 1år og 2år og ting er mye lettere nå :) De har mye glede av hverandre og den ene hvilen på dagtid hviler de på likt.
Jeg for min del koser meg masse med begge to, men merker at 2åringen hadde hatt godt av bhg for sin egen del. Vurderer derfor å søke han inn i bhg på nyåret slik at han får utfoldet seg litt ;)
Er ikke så lett å tilfredstille begge guttene 100% selv om de er såpass tette, mye er pga at yngste er prematur og "henger" litt etter.

Mine to eldste er det 14 mnd mellom, og jeg hadde begge hjemme da jeg var i perm sist gang. Det var kjempeslitsomt, men jeg angrer ikke på det! Storebror hadde veldig godt av litt mere tid hjemme. Denne gangen skal de to eldste i bhg (er da 2,5 og snart 4), men jeg kommer nok til å hente tidligere innimellom hvis alt fungerer fint med den nye babyen.

Her skal de to eldste i bhg, men kortere dager og mer fri innemellom. De har mer goder av bhg enn å være hjemme med meg og babyen. Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke klarer å aktivisere de like godt som bhg. Har en på 1,5 år og en på 4,5.

Storebror her var i bhg, hadde ikke klart å aktivisere han nok på dagtid og han kjedet seg fælt hjemme. Han hadde korte dager da :)

Takk for innspill :-) Må vurdere litt for og i mot tror jeg, før vi bestemmer oss :-)

Ville ikke gitt ifra meg en barnehageplass jeg var fornøyd med, hvis du er det da, heller hatt oftere hjemme når det passer;)

Storebror var i barnehagen stort sett hver dag når jeg var hjemme med minstemann. Eldstemann fikk mamma for seg selv i permisjonstiden, og det syntes jeg at minstemann også burde få. Samtidig var det veldig greit å ha mulighet til å legge seg nedpå selv når minstemann sov noen timer på dagen, etter urolige netter med lite søvn.

Eldstemann ble stor sett levert og hentet slik at han kun var der i kjernetiden som da var 10 - 14.

Hvor gammel er eldste?
Det var ikke i mine tanker engang å ha storesøster hjemme da jeg var i permisjon. Hadde da perm fra hun var 3 1/2 til hun var 4 1/2. Hun hadde nok ikke godtatt det heller, hun elsker å være i barnehagen og har flestparten av vennene sine der. Ville vært synd for henne å gått glipp av et helt år i barnehagen, mest med tanke på vennskapene hun har der :-)

Mi var nesten 5 år når minsta kom. Hu ville fortsette i bhg. Heldigvis. For fødselen var ganske hard og jeg kunne ikke bevege meg før 3 mnd etter fødsel.

Jeg kommer nok til å ha lillegutt i barnehagen :) Han er en aktiv gutt på 3 år ig jeg har ikke muligheten til å få aktivisert han hjemme hver dag på samme måte som de gjør i barnehagen. I og med at jeg skal ha permisjon, kommer jeg til å hente han tidlig og også ta han fri noen dager innimellom sånn at vi kan finne på noe gøy :) Men jeg tenker at han har godt av å få lekt og aktivisert seg sammen med andre barn :)

Storesøster var også i barnehagen, men hun var 5 år og førskolejente. Ville blitt feil å ta henne ut. Hadde behov for den aktivisering hun fikk der, samt det sosiale. Men hun fikk en del korte dager og fri ved no da noen anledninger da vi var hjemme å koste oss alle sammen.

Når lillebror kommer blir det 20/21mnd mellom dem. Frøkna går 2dager i barnehage og fortsetter med det. Øker gjerne med en dag til om det blir ledig. Fra høsten søker vi inn 4dager så siste del av permisjon blir litt roligere når rutiner skal inn for fult før jobbstart. Vi koser oss veldig hjemme men merker det er tyngre som gravid og jeg ønske at hun skal få lekt og kosa seg litt med andre barn mens mamma også får gitt babyn full oppmerksomhet. Er der bare 5t om ganger enda og 2Av dem sover hun

Jeg ville ALDRI tatt henne ut fra barnehagen og bort fra vennene sine. Det er nesten litt dårlig gjort, ha barnehageplassen, og ha kortere dager og fridager innimellom! :D Det gjør vi :)

Jeg ville definitivt beholdt plassen, kanskje hatt en fridag i uka, men heller latt barnet ha litt kortere dager.

Back
Topp