Stor mage, tidlig.

Pistasje

Forelsket i forumet
Marsmellows-15
Jeg var på første kontroll hos jordmor i går. Koselig dame, som tok seg god tid og fikk godt inntrykk egentlig :) Hun har litt rykte på seg for å overdramatisere ting.. Er det jeg lurer litt på om hun gjør med meg og.

Jeg fikk høre fosterlyden, og det var helt herlig! Så godt å vite at den lille har det bra og faktisk er der inne :)

Men jordmoren hang seg så opp i at magen/livmoren min er stor og sitter langt oppe etter hvor langt jeg har kommet. Jeg var 15+1 i går og da er gjennomsnittet på 14 cm, øvre normalområde er 15 cm. Mens jeg ligger på 16 cm, som er over det grønne området hvis man ser på symfyse-fundus mål på helsekortet.

Hun ringte faktisk å bestilte time for meg hos fastlegen pga dette og at jeg har egentlig ganske mye hjertebank. Synes det virker litt overdrevet jeg kanskje.. Trodde det skulle være større grunn til bekymring hvis magen var liten??

Jeg spurte henne hva det kunne bety at magen er stor da, men svaret var da: "det er ikke godt å si". Skikkelig vagt svar spørr du meg..

Er det noen andre som har fått beskjed om at magen er stor? Og hva det evt. betyr?
Kan for ordens skyld nevne at det er prøverør, så jeg kan ikke ha kommet mye lenger enn antatt heller :)

Har du vært på UL sånn at du vet det er én inni der?

Trenger jo ikke å være noe i det hele tatt. De der målene varierer veldig etter hvem som holder målebåndet, er min erfaring. ;)

Høres ikke ut som om den er veldig stor da spør du meg. Jeg har ofre blitt målt til å ha liten mage ettersom mine babyer tydeligvis har likt å ligge laaaaangt ned. Kan rett og slett være pga at vi kvinner er forskjellig både utenpå og inni. Noen får mage fort mens hos noen vokser den litt senere. Noen får magen høyt opp mens noen har den langt nede. Hadde ikke bekymret meg så veldig mye for dette jeg iallefall :-)
Var forresten på jm kontroll selv i går. 15+3 i går og fikk høre hjertelyd, men hun målte ikke magen ;-)

Jeg var på første kontroll hos jordmor i går. Koselig dame, som tok seg god tid og fikk godt inntrykk egentlig :) Hun har litt rykte på seg for å overdramatisere ting.. Er det jeg lurer litt på om hun gjør med meg og.

Jeg fikk høre fosterlyden, og det var helt herlig! Så godt å vite at den lille har det bra og faktisk er der inne :)

Men jordmoren hang seg så opp i at magen/livmoren min er stor og sitter langt oppe etter hvor langt jeg har kommet. Jeg var 15+1 i går og da er gjennomsnittet på 14 cm, øvre normalområde er 15 cm. Mens jeg ligger på 16 cm, som er over det grønne området hvis man ser på symfyse-fundus mål på helsekortet.

Hun ringte faktisk å bestilte time for meg hos fastlegen pga dette og at jeg har egentlig ganske mye hjertebank. Synes det virker litt overdrevet jeg kanskje.. Trodde det skulle være større grunn til bekymring hvis magen var liten??

Jeg spurte henne hva det kunne bety at magen er stor da, men svaret var da: "det er ikke godt å si". Skikkelig vagt svar spørr du meg..

Er det noen andre som har fått beskjed om at magen er stor? Og hva det evt. betyr?
Kan for ordens skyld nevne at det er prøverør, så jeg kan ikke ha kommet mye lenger enn antatt heller :)

J forstår at du lurer litt.
J lå over hele sjemaet med min første og alle sa j så VELDIG stor ut. Var bare magen. Legen min mente d kunne være mye fostervann og gjorde ikkeno m d.
D som var i mitt tilfelle var at barnet var veldig stort, over 5kg.
J er nok i en sjelden kategori på området, så j tror ikke du skal bekymre deg, men d er bedre å ha en jordmor/lege som sjekker for mye enn for lite - er min mening.

Lykke til

Det er jo bra hun sjekker opp da. Stor mage kan være tegn på for mye fostervann, noe de er litt obs på. Alt er sikkert i orden, men greit for dere begge å få det sjekket så dere vet sikkert.:)

J forstår at du lurer litt.
J lå over hele sjemaet med min første og alle sa j så VELDIG stor ut. Var bare magen. Legen min mente d kunne være mye fostervann og gjorde ikkeno m d.
D som var i mitt tilfelle var at barnet var veldig stort, over 5kg.
J er nok i en sjelden kategori på området, så j tror ikke du skal bekymre deg, men d er bedre å ha en jordmor/lege som sjekker for mye enn for lite - er min mening.

Lykke til

Var dette med fostervann jeg tenkte på også, og om det kunne være farlig i så fall. Men prøver å ikke bekymre meg for det :)
Forsåvidt helt enig med deg at det er bedre med en jordmor som tar tak i ting, enn en som bare avfeier ting! Det skader jo uansett ikke med en ekstra legetime, sånn bortsett fra at det blir fravær fra jobb av alt sånt.. :confused:

Har du vært på UL sånn at du vet det er én inni der?

Trenger jo ikke å være noe i det hele tatt. De der målene varierer veldig etter hvem som holder målebåndet, er min erfaring. ;)

Har vært på UL to ganger, ble sendt på tidlig UL i uke 7 pga at det er prøverør, også ville jeg bare se at alt var bra der inne en gang til i uke 12. Så ganske sikker på at det bare er en ja :) Såå godt går det vel ikke an å gjemme seg :D

Her måler vi ikke magen før etter oul, men synes selv den er større enn tidligere. Med førstemann lå jeg laaangt over snittet stort sett hele veien, men ingenting galt fordi! Ungen var også rett under fire kg, så det var nok bare kroppen min som bar langt ut. Det trenger jo ikke å være noe i det hele tatt. Fint at hun vil sjekke deg ekstra, men hun kunne kanskje tatt ting i en litt annen tone da. :oops:

Jeg trokke du skal bekymre deg pga dette! Forrige gang var jeg helt normal, men denne gangen har jeg ekstra fett på magen som mest sannsynlig kommer til å gi samme utslag som deg!

Jeg har ikke fått målt magen, men mange ganger målt fosterene under ultralyd kontroll. Begge ligger LANGT foran snittet. (ved 14 uker var de estimert til 75 gram tunge og 9,1 cm lange) Spurte da samme spørsmål som deg til jordmor på Haukeland under tidlig ultralyd. Jobben hennes på heltid er jo å ta ultralyd.
Hun var overhodet ikke bekymret.!! Grunn for bekymring hvis barna er vesentlig mindre enn de skal være sa hun, men hvis de er større en de skal være gjør det ikke noe. Mine er IVF, samme som dine så termindato er svært nøyaktig.

Jeg har ikke fått målt magen, men mange ganger målt fosterene under ultralyd kontroll. Begge ligger LANGT foran snittet. (ved 14 uker var de estimert til 75 gram tunge og 9,1 cm lange) Spurte da samme spørsmål som deg til jordmor på Haukeland under tidlig ultralyd. Jobben hennes på heltid er jo å ta ultralyd.
Hun var overhodet ikke bekymret.!! Grunn for bekymring hvis barna er vesentlig mindre enn de skal være sa hun, men hvis de er større en de skal være gjør det ikke noe. Mine er IVF, samme som dine så termindato er svært nøyaktig.

Det samme tenkte jeg, at det må være større grunn til bekymring om mage/foster er mindre enn forventet :)

Godt å høre at jeg ikke er den eneste som ligger foran skjema :)

Hei igjen!

Ja har j vært på kontroll i og, j ligger også på 16 cm - og j er 14+1...!
Så oddsa for stort barn denne gangen og er tilstedet!!

Husk å spør på oul, og fremover da så kan de sjekke om d er stort barn eller mye vann.
D går nok heeeelt sikkert veldig fint uansett, men d er jo greit å være forberedt;)

Lykke til!!:)

Hei igjen!

Ja har j vært på kontroll i og, j ligger også på 16 cm - og j er 14+1...!
Så oddsa for stort barn denne gangen og er tilstedet!!

Husk å spør på oul, og fremover da så kan de sjekke om d er stort barn eller mye vann.
D går nok heeeelt sikkert veldig fint uansett, men d er jo greit å være forberedt;)

Lykke til!!:)

Veldig kjekt å høre at jeg ikke er den eneste med "stor" mage altså :) Takk for svar :)

Jeg såg ut som jeg skulle ha trillinger med 1. På slutten. Ble tidlig stor også. Hun var ikke stor. Mye foster vann og så var det måten hun lå på og meg selvfølgelig. :)

Jeg har ikke fått målt magen min, men fikk raskt mage. Da jeg var å fikk høre hjertelyd før helgen nå (var 16+5), da trodde legen jeg var ca 24 uker på vei:eek::D Så da tenker jeg at jeg er ganske stor jeg også :)

Jeg har stor mage allerede og bærer babyene høyt - mye fostervann. Har ligget langt over målene på begge de to andre og ble faktisk igangsatt på førstemann pga dette. Det viste seg i ettertid å være unødvendig, og han var ikke "helt ferdig" da han kom. Får stadig høre om jeg er heeelt sikker på at jeg ikke skal ha tvillinger, det sa akkurat de samme menneskene på nr 1 og 2 og.... :rolleyes:

Back
Topp