Stor baby...

Oktober2020baby

Forelsket i forumet
Hei, jeg begynner å bli litt bekymret. Tatt en del ultralyd grunnet en komplikasjon og på hver eneste en har jeg fått beskjed at vår lille baby er stor. Hun ligger 1 uke foran i vekt, men i går fikk jeg beskjed at hun er 1800 gram som tilsvarer uke 31+, men jeg er i uke 29. Jeg er veldig stresset. Både søsteren min og jeg var store babyer, men det virker som de ikke helt bryr seg på sykehuset. Noen andre med samme problemstilling? Burde man insistere på ks?
 
Hei, jeg begynner å bli litt bekymret. Tatt en del ultralyd grunnet en komplikasjon og på hver eneste en har jeg fått beskjed at vår lille baby er stor. Hun ligger 1 uke foran i vekt, men i går fikk jeg beskjed at hun er 1800 gram som tilsvarer uke 31+, men jeg er i uke 29. Jeg er veldig stresset. Både søsteren min og jeg var store babyer, men det virker som de ikke helt bryr seg på sykehuset. Noen andre med samme problemstilling? Burde man insistere på ks?

I uke 26 var min baby 200 g over «normalen», alle er ulike. Ca vekt ved termin ble sagt 4 kg.
De kan jo utvikle seg forskjellig, og så kan de jo måle feil.
 
Hei, jeg begynner å bli litt bekymret. Tatt en del ultralyd grunnet en komplikasjon og på hver eneste en har jeg fått beskjed at vår lille baby er stor. Hun ligger 1 uke foran i vekt, men i går fikk jeg beskjed at hun er 1800 gram som tilsvarer uke 31+, men jeg er i uke 29. Jeg er veldig stresset. Både søsteren min og jeg var store babyer, men det virker som de ikke helt bryr seg på sykehuset. Noen andre med samme problemstilling? Burde man insistere på ks?
Jeg hadde spurt om flere vekst kontroller for å holde et øye med det. Jeg fikk et stort barn, han ble målt til å være 4100 ved termin men var 4800 så målinger er ikke alltid til å stole på..
 
Jeg fikk også beskjed på forrige UL at den var litt større en normalen. De sa egentlig ikke noe spesielt til det.
 
Høres ikke ut som en stor baby om det kun er ca en uke foran i vekt, det tilsvarer ca 200g. Ville ikke bekymret meg.
 
Ville ikke bekymret meg for stor baby. Kroppen klarer å få ut store babyer, og gjør den ikke det så stopper prosessen gjerne opp. Min svigerinne fødte en jente på 4,3 kg uten problem (og hun hadde et stort hode), mens min søster fikk en gutt på 4,6 kg med ks fordi prosessen stoppet opp ved 3 cm (mest sannsynlig fordi kroppen merket at dette ville den ikke klare å få ut). Er utrolig hva kroppen vår klarer :happy:
 
Jeg hadde spurt om flere vekst kontroller for å holde et øye med det. Jeg fikk et stort barn, han ble målt til å være 4100 ved termin men var 4800 så målinger er ikke alltid til å stole på..
Oj, ja. Jeg har heller forstått at de underestimerer vekt enn overestimererer. Derfor en del bekymret. Vil bare ikke stå i situasjon hvor de insisterer på ks etter å ha presset livet av meg...
 
Ville ikke bekymret meg for stor baby. Kroppen klarer å få ut store babyer, og gjør den ikke det så stopper prosessen gjerne opp. Min svigerinne fødte en jente på 4,3 kg uten problem (og hun hadde et stort hode), mens min søster fikk en gutt på 4,6 kg med ks fordi prosessen stoppet opp ved 3 cm (mest sannsynlig fordi kroppen merket at dette ville den ikke klare å få ut). Er utrolig hva kroppen vår klarer :happy:
Takk :happy: Så betryggende å høre! Ja, får stole på kroppen. Det er helt utrolig som du sier. Håper bare de på sykehuset forstår at hvis det stopper så skal man ikke presse på videre.
 
Nå er h*n ca 2 uker + foran. Så vekten øker :hungover:
Skjønner, men du ville fått beskjed om det var noe å bekymre seg for. Altså, min første er født en uke på overtid og veide 3,4 kg i uke 41. Min yngste ble født i uke 39 og veide 3,6 kg. Så vekten varierer uten at det nødvendigvis er snakk om en så stor baby at du ikke kan føde vaginalt. Da ville du fått tilbud om CT evt tilbud om keisersnitt. Noen legger på seg mye noen uker og stagnerer litt senere. Så senk skuldrene og spør gjerne jordmor ved neste kontroll. Det er forresten mange som føder babyer over 4kg, det er uansett hodet som er størst og det går nok like fint å føde en baby på 4,4 kg som 3,4 :)

Det er jo babyer mellom 2,5-3,8 kg som må forløses via ks pga navlesnoren er rundt halsen eller andre årsaker. Så det kan være mange grunner til at det ender i KS selv om man har gjennomgått mange timer med rier. Det er kjempekjipt, men det viktigste er at babyen kommer trygt ut uansett vekt og forløselsesmetode. Også tar de veldig ofte feil av estimeringen :hilarious:
 
Ikke vær bekymret! Min er også over snittet, slik som begge de to andre barna mine var, og det gikk helt fint :)
 
Takk jenter, håper dette ordner seg. Jeg har lest litt for mye og for mye negativt. Jeg leste også at hvis det er for store barn så kan det tyde på medfødte misdannelser :sad015 Alt stresser nå.
 
Takk jenter, håper dette ordner seg. Jeg har lest litt for mye og for mye negativt. Jeg leste også at hvis det er for store barn så kan det tyde på medfødte misdannelser :sad015 Alt stresser nå.
Jeg og mine søsken veide 5kg og måtte tas med ks. Ingen av oss har medfødte misdannelser ;)
 
Det går nok helt fint skal du se, ser ofte at slike målinger ikke stemmer i det heletatt. De treffer selvsagt innimellom også da!
Jeg ville bedt om flere vekstkontroller, fulgt med på prosenten og tatt det derifra. Stiger det ukontrollert så må de jo gjøre noe, men som oftest så ser man at de følger sin egen kurve. Noen må jo trossalt være en del over og under for å danne gjennomsnittet de går ut i fra.

Håper du greier å finne roen på at alt er greit med lille, om det er flere kontroller som må til så må du stå på ditt slik at du får det du trenger.
 
Sniker :)

Begge mine ble estimert til å være større enn de var. Lillebror som kom nå i juli ble estimert til å være 4 kg til termin, men var 3785 en uke på overtid.
Storesøster ble estimert til 3800 gram den dagen jeg ble satt i gang. Ho var 3260. Så man skal ta det med en klype salt :p
 
Eg fikk beskjed om at min sønn kom til å være liten og måtte forbedre meg på det , han er født til termin og var 4115 GR og 54 cm o_O vill ikke påstå at det er så veldig liten :laughing001
 
:wtf:
Det går nok helt fint skal du se, ser ofte at slike målinger ikke stemmer i det heletatt. De treffer selvsagt innimellom også da!
Jeg ville bedt om flere vekstkontroller, fulgt med på prosenten og tatt det derifra. Stiger det ukontrollert så må de jo gjøre noe, men som oftest så ser man at de følger sin egen kurve. Noen må jo trossalt være en del over og under for å danne gjennomsnittet de går ut i fra.

Håper du greier å finne roen på at alt er greit med lille, om det er flere kontroller som må til så må du stå på ditt slik at du får det du trenger.
Takk:happy: Jeg merker bare at de er litt ambivalente og jeg får ofte sånne svar: oj, h*n var stor, men så ingenting mer. Har bevart roen, men i det siste så har det klikket litt for meg. Takk, skal spørre mer neste gang. Har ny time om 2 uker. Og da skal jeg bli litt mer spørrende. Vi nærmer oss tross alt termin. :wtf:
 
Back
Topp