Stor baby

Har du diabetes skal du settes i gang senest på termin. Blir barnet stort skal de sette i gang før.
Sliter også med at jeg får mange ulike beskjeder ifht diabetesen og fødsel, men det er sikkert at jeg blir satt i gang i hvertfall.

Skulle ønske jeg kunne få en fødselssamtale hvor det blir bestemt når jeg senest blir satt i gang og litt om hva jeg kan forvente av oppfølging under og etter fødsel.

Jeg har sv.diabetes og med nr en gikk jeg 16 dager over likevel. Spennende å se hva de gjør denne gangen. Skal finne ut hvordan det står til med vekten i dag

Har du diabetes skal du settes i gang senest på termin. Blir barnet stort skal de sette i gang før.
Sliter også med at jeg får mange ulike beskjeder ifht diabetesen og fødsel, men det er sikkert at jeg blir satt i gang i hvertfall.

Skulle ønske jeg kunne få en fødselssamtale hvor det blir bestemt når jeg senest blir satt i gang og litt om hva jeg kan forvente av oppfølging under og etter fødsel.
Jeg ble satt i gang noen dager over termin sist pga sv.diabetes og antistoffer. Kommer til å bli det denne gangen også! I forhold til oppfølging så sjekker de blodsukkeret til bebisen etter den er født, før og etter du har ammet. De stikker små stikk i foten til bebisen... Så du kommer til å få beskjed om å prøve å amme til faste tider- selv på natta (her var det hver 3 time)! Det var egentlig veldig lurt å starte rutiner på amming så tidlig! For han ville bare ha mat hver 3 time etter dette og det var ganske ålright! Kjenner flere som måtte amme hver time og det kan bli slitsomt ! Vi måtte bli noen ekstra dager på sykehuset på grunn av dette! Det ordner seg nok! Jeg vet ikke hvor rammet du er av sv.diabetes da men som regel går det veldig fint!

Sniker fra april/mai.. Har selv diabetes og blir skikkelig oppgitt når man får forskjellige beskjeder for hver gang, både når det kommer til diabetes og hva jordmødre/fødselsleger sier. Er jo forskjellige personer hver gang - med veldig forskjellige kommunikasjonsmåter.. jeg fikk beskjed om å bli satt i gang senest uke 38, spent på når de endrer på den!

Jeg ble satt i gang noen dager over termin sist pga sv.diabetes og antistoffer. Kommer til å bli det denne gangen også! I forhold til oppfølging så sjekker de blodsukkeret til bebisen etter den er født, før og etter du har ammet. De stikker små stikk i foten til bebisen... Så du kommer til å få beskjed om å prøve å amme til faste tider- selv på natta (her var det hver 3 time)! Det var egentlig veldig lurt å starte rutiner på amming så tidlig! For han ville bare ha mat hver 3 time etter dette og det var ganske ålright! Kjenner flere som måtte amme hver time og det kan bli slitsomt ! Vi måtte bli noen ekstra dager på sykehuset på grunn av dette! Det ordner seg nok! Jeg vet ikke hvor rammet du er av sv.diabetes da men som regel går det veldig fint!
Jeg har diabetes type1, ;-) så er litt annerledes oppfølging. Har fått vite litt om hva jeg kan forvente etter fødsel. Som at det er stor risiko for lungeproblemer hos barnet osv.

Har måtte lese meg til mye selv også, og synes det er for dårlig at man skal måtte lese seg til slik når de burde kunne fortelle det på sykehuset. Virker ikke som om de kan en drit selv.. Blæhr.

Sniker fra april/mai.. Har selv diabetes og blir skikkelig oppgitt når man får forskjellige beskjeder for hver gang, både når det kommer til diabetes og hva jordmødre/fødselsleger sier. Er jo forskjellige personer hver gang - med veldig forskjellige kommunikasjonsmåter.. jeg fikk beskjed om å bli satt i gang senest uke 38, spent på når de endrer på den!
Er det jeg også fikk beskjed om først. Igangsettelse uke 38 eller 39. Nå blir det ikke før rett oppunder termin.. Altså! Bestem dere liksom :-p

Jeg blir fulgt opp på Riksen ifm diabetes og fikk i går ultralyd for å estimere vekt. Baby ser ut til å bli ca 4,5 kilo ved termin. Blodsukkeret mitt er godt regulert og jeg har bare gått opp 4 kilo i svangerskapet, så dette er nok genetisk da alle i min manns familie er født store. Jeg ble litt deppa og redd, og det handler ikke om at jeg vil ha en nusselig og minst mulig baby, men fikk rett og slett litt fødselsangst for å skulle føde en så stor baby:-( Redd for tang/sugekopp og at skuldrene setter seg fast. Noen som har født et stort barn og kan dele litt erfaringer?

Hei!

Min første var godt over 5kg og 56 lang. D var en naturlig fødsel, ingen sugekopp/tang, ungen hadde 9 på apgar score umiddelbart og kun pyntesting. J har ingen svangerskapsdiabetes, "kun" arv;)
Jeg har arv på å få store barn, men jeg også arven på å KUNNE få store barn.
Fødselen tok litt lang tid, men ellers helt i orden:)
Andremann som bare ble 4400 smatt ut ila 15 min på sykehus. Pyntesting da og.

I og med at du blir fulgt opp så tror j ikke du skal være så bekymra. D kommer nok til å gå helt fint.
Og veit du, j syntes min store lille kropp var en liten baby. J syntes ikke han var stor, han var helt perfekt. De andre barna derimot trodde j faktisk var døende fordi de var så små. J blei ordentlig trist helt til samboeren min forklarte meg at d var de som var "normale"..
D er viktig å følge med og være klar over risikoer osv, men d er flere som har født store barn uten problemer også er d de som har født bitte små og hatt komplikasjoner.
Detta går helt sikkert veldig fint!

Min var forøvrig 17% over snittet i uke 31, og d tar j med knusende ro;)
Husk skulle noe skje så fødselen starter tidligere og før uke 37 så har våre knøtt mer å gå på fordi de er litt større enn snittet.

Lykke til!

Jeg har diabetes type1, ;-) så er litt annerledes oppfølging. Har fått vite litt om hva jeg kan forvente etter fødsel. Som at det er stor risiko for lungeproblemer hos barnet osv.

Har måtte lese meg til mye selv også, og synes det er for dårlig at man skal måtte lese seg til slik når de burde kunne fortelle det på sykehuset. Virker ikke som om de kan en drit selv.. Blæhr.
Enig! Fikk ikke vite noe heller før de begynte å ta blodprøve av den lille! Så jeg så vel ut som et stort spm tegn!!!

Tilfeldigvis ny jordmor i kommunen som fortalte hva jeg kunne forvente etter fødsel, ellers tror jeg ingen hadde fortalt meg det.. en venninne med dia var ikke klar over det og hadde nesten traumatiske opplevelser i den tiden de var på sykehuset etter fødsel, hun visste ingenting og ble heller ikke fortalt mye av de som jobbet der.

Jeg fødte en baby på 4070 g sist gang. Han var stjernekikker i tillegg så omkretsen til hodet ble jo ganske stort. Det gikk ganske greit. Fødselen var litt langdryg, men ikke så lang at det er unormalt, og jeg brukte 45 min på å presse ut ungen. Revnet en god grad 2 (usikker på om det er b eller c), men har ikke hatt noen komplikasjoner i etterkant. :)

Hei!

Min første var godt over 5kg og 56 lang. D var en naturlig fødsel, ingen sugekopp/tang, ungen hadde 9 på apgar score umiddelbart og kun pyntesting. J har ingen svangerskapsdiabetes, "kun" arv;)
Jeg har arv på å få store barn, men jeg også arven på å KUNNE få store barn.
Fødselen tok litt lang tid, men ellers helt i orden:)
Andremann som bare ble 4400 smatt ut ila 15 min på sykehus. Pyntesting da og.

I og med at du blir fulgt opp så tror j ikke du skal være så bekymra. D kommer nok til å gå helt fint.
Og veit du, j syntes min store lille kropp var en liten baby. J syntes ikke han var stor, han var helt perfekt. De andre barna derimot trodde j faktisk var døende fordi de var så små. J blei ordentlig trist helt til samboeren min forklarte meg at d var de som var "normale"..
D er viktig å følge med og være klar over risikoer osv, men d er flere som har født store barn uten problemer også er d de som har født bitte små og hatt komplikasjoner.
Detta går helt sikkert veldig fint!

Min var forøvrig 17% over snittet i uke 31, og d tar j med knusende ro;)
Husk skulle noe skje så fødselen starter tidligere og før uke 37 så har våre knøtt mer å gå på fordi de er litt større enn snittet.

Lykke til!
En venninne av meg fødte samme dag som meg. Vi møttes på Barsel og hennes baby var 1,5 kg mindre enn min! Jeg fikk sjokk og tenkte at babyen var syk! For min var så ferdig liksom, så god og rund! Men den var jo helt normal! Hennes baby hadde masse problemer med mage og tarm mens min nesten aldri gråt! Han var så tilfreds liksom! Vet ikke om det har noe med at han var stor men jeg tenker sånn :)

Jeg har også dia1 og aldri fått beskjed om noen spesielle "vansker" etter fødsel, som lungeproblemer(?). Eneste jeg har fått beskjed om er at babyen KANSKJE må ligge på eget rom etter fødsel for og få blodsukkeret sitt kontrollert..? Men så kommer en annen doktor og sier noe annet - vi får så mange forskjellige beskjeder at vi velger og "ta det som det kommer" :p alt til sin tid og alt for en mening! Men det ang lungeproblemer må jeg spørre om på neste time..

Og når det er sagt er det vel store forskjeller mtp oppfølging på dia1 og dia2 og sv.dia - noe som egentlig bare skulle mangle da det er tre ganske forskjellige sykdommer!! :-)

Nå tenker jeg positivt rundt det å føde igjen takket være dere<3

Jeg har også dia1 og aldri fått beskjed om noen spesielle "vansker" etter fødsel, som lungeproblemer(?). Eneste jeg har fått beskjed om er at babyen KANSKJE må ligge på eget rom etter fødsel for og få blodsukkeret sitt kontrollert..? Men så kommer en annen doktor og sier noe annet - vi får så mange forskjellige beskjeder at vi velger og "ta det som det kommer" :p alt til sin tid og alt for en mening! Men det ang lungeproblemer må jeg spørre om på neste time..

Og når det er sagt er det vel store forskjeller mtp oppfølging på dia1 og dia2 og sv.dia - noe som egentlig bare skulle mangle da det er tre ganske forskjellige sykdommer!! :-)
Det om lungeproblemer står det også om i svangerskapskeksikonet mitt. Heldigvis er det sjelden :-)

Her blir også barnet tatt bort for observasjon og blir skrevet inn på nyfødt, mens jeg blir værende på barsel. Barnet kan bli værende på nyfødt alt fra timer til dager. Ei jeg kjenner ble værende på sykehuset i 2 uker, fordi de ikke fikk stabilisert blodsukker på barnet.

Jeg fødte ei jente på 4,3, 54cm og 39 i hodetomkrets.
Var redd for og føde et stort barn ettersom moren min ikke klarte det. Vi er spinkle damer.
Men jeg fødte henne helt naturlig :) Det ble brukt sugekopp så ble klippet, men kun fordi jeg var så sliten etter langt forløp at jeg ikke klarte og presse så godt.
Jeg har en veldig positiv opplevelse av fødselen, og hun var så stor og fin og sterk, spiste godt og sov godt.
Jeg hadde sv.dia Men det var ikke noe som hadde påvirket henne. Fin apgar, legen tok en kjapp titt og jeg fikk henne hos meg med en gang, alt som normalt.

Føder gjerne et robust, sterkt barn en gang til :)

Det om lungeproblemer står det også om i svangerskapskeksikonet mitt. Heldigvis er det sjelden :-)

Her blir også barnet tatt bort for observasjon og blir skrevet inn på nyfødt, mens jeg blir værende på barsel. Barnet kan bli værende på nyfødt alt fra timer til dager. Ei jeg kjenner ble værende på sykehuset i 2 uker, fordi de ikke fikk stabilisert blodsukker på barnet.

2 (!) uker!! :o :o
det blir litt og snakke om neste time forstår jeg :p

Når fikk dere vite vekt på babyen, JM har ikke nevnt noe om det til meg.. Fikk beskjed på 3D at hun lå innen normalen, men lavt..

Tror ikke jeg får nok oppfølging hos JM jeg, både legen min og sykehuset reagerte da jeg sa jeg kun hadde vært hos henne 2 ganger før uke 30 (hadde time uke 30, og romjulen har vært imellom der). Har ikke tatt den svangerskapsdepresjons-testen, og i tillegg er jeg rh-, og skal visst ta noen ekstra blodprøver som jeg da heller ikke hadde fått beskjed om.

Når fikk dere vite vekt på babyen, JM har ikke nevnt noe om det til meg.. Fikk beskjed på 3D at hun lå innen normalen, men lavt..

Tror ikke jeg får nok oppfølging hos JM jeg, både legen min og sykehuset reagerte da jeg sa jeg kun hadde vært hos henne 2 ganger før uke 30 (hadde time uke 30, og romjulen har vært imellom der). Har ikke tatt den svangerskapsdepresjons-testen, og i tillegg er jeg rh-, og skal visst ta noen ekstra blodprøver som jeg da heller ikke hadde fått beskjed om.

Jeg har heller ikke vært mye til jordmor. Har vært der to ganger og skal to ganger til før fødsel - jeg går kun til jordmor og ikke fastlege. Vekten til baby måler de på sykehuset, men det må vel som regel være en god grunn til at man skal ha vekstestimering av baby.. Jeg har diabetes type 1 og må derfor ha det i fare for stort barn, min baby er selvfølgelig for liten og får videre oppfølging på det. Men om du er redd du får for lite oppfølging eller har hoppet av systemet er iallefall min jordmor veldig tilgjengelig på telefon :-)

Jeg fikk vite det fordi jeg har svangerskapsdiabetes og grein meg til en ul hvor de sjekket babyen sin størrelse. Tror ikke det er vanlig å få vite det hvis ikke det er noe spes.

Back
Topp