Stor baby

Mammadrøm

Gift med forumet
Assistert-jentene
Jeg blir fulgt opp på Riksen ifm diabetes og fikk i går ultralyd for å estimere vekt. Baby ser ut til å bli ca 4,5 kilo ved termin. Blodsukkeret mitt er godt regulert og jeg har bare gått opp 4 kilo i svangerskapet, så dette er nok genetisk da alle i min manns familie er født store. Jeg ble litt deppa og redd, og det handler ikke om at jeg vil ha en nusselig og minst mulig baby, men fikk rett og slett litt fødselsangst for å skulle føde en så stor baby:-( Redd for tang/sugekopp og at skuldrene setter seg fast. Noen som har født et stort barn og kan dele litt erfaringer?

Jeg har ingen erfaring å komme med der, men er ganske redd for hvor stor denne ungen er. Første var 3530g, andre var 4230g og de sier de blir større for hver gang. Jeg hadde ingen problemer med han på 4230, lett og fin fødsel, men er redd for hvordan det blir om hun her blir større...

Hvor stor var avviksprosenten?
Hvor langt er du og hvor stor var baby nå?

Jeg hadde ul mandag. Uke 33+4
Hun var va 2180g. +1,2 %. De sa ingenting om hvor stor hun da kunne bli. Men regnet frem selv at det da ville bli ca 3600

Var for en mns siden. Da var hun og ca +1,2 %. Så holdt seg stabil

Kan hende din og holder seg stabil og ikke blir så stor som de spådde?

Vet ikke prosenten,men han veide 2900 i går og da var jeg 33+2. Han har fulgt kurven sin hele veien, så mest sannsynlig blir han så stor som de sier...

Jeg har ingen erfaring å komme med der, men er ganske redd for hvor stor denne ungen er. Første var 3530g, andre var 4230g og de sier de blir større for hver gang. Jeg hadde ingen problemer med han på 4230, lett og fin fødsel, men er redd for hvordan det blir om hun her blir større...
Godt å høre at det gikk fint å føde han på 4240:-) Får du en ekstra ultralyd for å se vekst nå?

Godt å høre at det gikk fint å føde han på 4240:-) Får du en ekstra ultralyd for å se vekst nå?
Får ikke det, for barn er ikke regnet som store før 4500g.
Jeg glemte å si at jeg ikke hadde tang, sugekopp eller smertestillende. Ikke revnet jeg heller :)

Får ikke det, for barn er ikke regnet som store før 4500g.
Jeg glemte å si at jeg ikke hadde tang, sugekopp eller smertestillende. Ikke revnet jeg heller :)
Takk for svar! Ble litt beroliget nå:-)

Jeg hadde sv.diabetes forrige svangerskap og har det nå også! Fikk en stor gutt på 4190 :) han var så fin og ferdig liksom! Vi brukte aldri str 50
For å si det sånn! Han var 54 cm lang! Fødselen gikk også veldig bra kun med noen pyntesting der nede! Stort hue hadde han også! Får jente denne gangen og tenker at jenter pleier å være litt mindre- så kanskje hun blir litt mindre?

Jeg hadde sv.diabetes forrige svangerskap og har det nå også! Fikk en stor gutt på 4190 :) han var så fin og ferdig liksom! Vi brukte aldri str 50
For å si det sånn! Han var 54 cm lang! Fødselen gikk også veldig bra kun med noen pyntesting der nede! Stort hue hadde han også! Får jente denne gangen og tenker at jenter pleier å være litt mindre- så kanskje hun blir litt mindre?
Så godt å høre slike positive fødselshistorier! Skal begynne å vaske babyklærne til uka, så da blir det vel mest de i str 52 da:-)

Det går nok fint det og. Men jeg føler på det samme. Skal på vekst estimering i morgen og jeg gruer meg masse. De to jeg har fra før var 3,4 og 54 lang og 3,5 og 49 lang. Men denne gangen er blodsukkeret litt mer ustabilt. Trøster meg med at det ikke er bevist en sammenheng mellom blodsukker og vekt

Skjønner godt du er bekymret. Men-tror ikke nødvendigvis vekten er en utfordring, hodet kommer først...! Og for min del kan det stemme, revnet m begge de to vi har og de var bare 3200, mens flere venninner fikk barn langt over 4kg uten å måtte sy noe som helst(heller ikke komplikasjoner). Nå skal det sies at jeg heller ikke merket noe t revningen under fødsel, fokuset var på smertene fra riene. Dette skal nok gå bra!

Kan være like vondt å føde et barn på 2500gr som et på 4500 gr, så ikke bekymre deg for det :-) at far til barnet har familie med store babyer skal ikke ha noe og si har jeg fått beskjed om. Det er mors gener som avgjør vekt:-) husk også at det er sjelden vekta de estimerer til fødsel stemmer ;-)

Jeg har fått 2 store. Og er nok genetisk her også virker d som... Men begge fødslene har gått helt fint :) Fødte begge naturlig. 1.var 4120 og nr 2 var 4710... Rivnet litt med første, men ikke i d heletatt med nr 2. :) Så er spent nå hvordan denne karen vil være! Tviler på han blir under 4 kg, men fint om han er under 4,5.... :p Men da har de litt å gå på også når de er så robuste.. :) Jeg var på vekstkontroll i uke 37 med nr 2, og de mente han kom til å bli max 4 kg, så de tr desverre feil begge veier...

Takk for alle svar, dere er gode! Nå er jeg litt mer positiv til at dette kan gå bra:-)

Takk for alle svar, dere er gode! Nå er jeg litt mer positiv til at dette kan gå bra:)

Går helt sikkert bra! Men har han plutselig begynt å vokse mer? Syns du sa sist gang at han lå på normalen? Jeg vet bare at de vekstmålingene er veldig usikre og avhengig av hvem som gjør dem. Vet sist svangerskap hadde jeg mange UL og det varierte veldig fra måling til måling. Av og til fikk jeg beskjed om at den ene ikke hadde blitt større siden sist, så var det ekstra måling, og da var den over normalen. Tror ikke du skal bekymre deg så mye. Det er jo hodeomkretsen som betyr mest, og den blir sikkert ikke så stor hvis du uansett blir satt i gang før termin.

Går helt sikkert bra! Men har han plutselig begynt å vokse mer? Syns du sa sist gang at han lå på normalen? Jeg vet bare at de vekstmålingene er veldig usikre og avhengig av hvem som gjør dem. Vet sist svangerskap hadde jeg mange UL og det varierte veldig fra måling til måling. Av og til fikk jeg beskjed om at den ene ikke hadde blitt større siden sist, så var det ekstra måling, og da var den over normalen. Tror ikke du skal bekymre deg så mye. Det er jo hodeomkretsen som betyr mest, og den blir sikkert ikke så stor hvis du uansett blir satt i gang før termin.
Han har fulgt kurven hele tiden, men sist ultralyd fikk jeg beskjed om at han så ut til å bli 4 kg til termin, mens i går sa en annen gynekolog 4,5. I tillegg sa hun at de helst ikke ville sette i gang fordi det ofte ga dårlige rier og kunne ende med ks. Forrige gynekolog sa at jeg antagelig ville bli satt i gang før... Får ta det opp på neste kontroll!

Han har fulgt kurven hele tiden, men sist ultralyd fikk jeg beskjed om at han så ut til å bli 4 kg til termin, mens i går sa en annen gynekolog 4,5. I tillegg sa hun at de helst ikke ville sette i gang fordi det ofte ga dårlige rier og kunne ende med ks. Forrige gynekolog sa at jeg antagelig ville bli satt i gang før... Får ta det opp på neste kontroll!
Det er så frustrerende med så mange ulike beskjeder. Har de ikke noen retningslinjer å følge?!? Kjenner jeg blir litt irritert på dine vegne. Hvis du har fått bekjed om det hele veien må det vel stå et eller annet sted at man ialefall ikke skal gå overtid med diabetes? Får håpe du får noen tydeligere svar neste gang. Prøv å ikke la deg stresse enda iallefall :)

Det er så frustrerende med så mange ulike beskjeder. Har de ikke noen retningslinjer å følge?!? Kjenner jeg blir litt irritert på dine vegne. Hvis du har fått bekjed om det hele veien må det vel stå et eller annet sted at man ialefall ikke skal gå overtid med diabetes? Får håpe du får noen tydeligere svar neste gang. Prøv å ikke la deg stresse enda iallefall :)
Veldig frustrerende med så ulike svar ja! Blir jo litt usikker av at det skal være så personavhengig ift om jeg blir satt i gang eller ikke..

eg fikk beskjed av hun som tok OUL at jeg ikke skal gå overtid pga de 2 andre var stor. og burde følges opp... MEN eg glemte d jo helt, og når eg nevnte d til min vanlige jordmor så føler eg hun ikke "bryr" seg så veldig.. For ikke sendt noen henvisning enda.... :o liker ikke å mase heller!

Back
Topp