Stjernekikker

Yucca1

Forelsket i forumet
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Hei! Er det noen her som har erfaring med fødsel av stjernekikker?
Baby har lagt med ryggen bak og hode ned i mange uker. Hverken lege eller jordmor har klart å kjenne leie til baby annet enn at hode er ned. Dette pluss at jeg kjenner spark over alt på fremsiden tyder på at baby ligger som en stjernekikker. Jordmor sier at det er mulig at baby roterer når fødselen starter, men jeg har lite tro på dette. Må innrømme at jeg synes dette er skummelt, da det er vanskeligere for baby å komme ut den veien og at hode trenger mer plass i den stillingen. Er livredd for rivne og å bli klippet, men enda mer redd for vakum eller tang, da jeg har hørt mye negativt om dette.
 
Sniker

Jeg hadde ikke stjernekikker men en positiv erfaring med klipp og vakuumforløsning av babyen :)
Min hadde brukt for lang tid ut, og fikk pulsfall pga navlesnor flere ganger rundt halsen så det var derfor der ble klipp og vakuum. Opplevde det hele som ganske udramatisk, kjente ingenting av at de klippet og klippet grodde fint etterpå. Ble sydd 4 sting. Litt ømt de første ukene i etterkant, så jeg tok det mye med ro, men etter 4 uker var såret grodd fint og jeg kan hverken se eller kjenne noe arr etter klippet nå i ettertid.
 
Sniker litt jeg også.

Jeg hadde en stjernekikker og hadde en helt vanlig fødsel uten revning eller klipping. Minimalt med blodtap også :)
Du kommer nok til å kjenne mye rier i ryggen og da kan det hjelpe at partner masserer deg i korsryggen og bekkenet, det hjelper veldig på. Du kan også røre på deg, stå, gå etc, så kan det hende babyen vrir seg i rett stilling før fødsel :)

Stol på kroppen din, hør på den og ikke minst, hør på jordmor. Jeg tror samarbeidet mellom jordmor og at jeg brukte kroppen rett gjorde opplevelsen min fantastisk og at forløpet gikk så smertefritt som det bare kunne gå :)
 
Sniker

Jeg hadde ikke stjernekikker men en positiv erfaring med klipp og vakuumforløsning av babyen :)
Min hadde brukt for lang tid ut, og fikk pulsfall pga navlesnor flere ganger rundt halsen så det var derfor der ble klipp og vakuum. Opplevde det hele som ganske udramatisk, kjente ingenting av at de klippet og klippet grodde fint etterpå. Ble sydd 4 sting. Litt ømt de første ukene i etterkant, så jeg tok det mye med ro, men etter 4 uker var såret grodd fint og jeg kan hverken se eller kjenne noe arr etter klippet nå i ettertid.
Takk for svar!:) så kjekt å høre positiv erfaring, takk for det! Hvordan var det med baby etter vakuum? Har hørt at babyer som blir tatt med vakuum kan skrike myye i mange måneder pga. Vondt i hode? Stemmer dette?:facepalm:
 
Takk for svar!:) så kjekt å høre positiv erfaring, takk for det! Hvordan var det med baby etter vakuum? Har hørt at babyer som blir tatt med vakuum kan skrike myye i mange måneder pga. Vondt i hode? Stemmer dette?:facepalm:

Babyen hadde det fint, jeg tok han med til osteopat da han var 2,5 uke gammel. Viste foreløpig ingen tegn til smerter, men fikk bæsjet masse etter dette så han hadde litt spenninger i nakke/mage. Stemmer at mange kan få strekk i nakke, men det kan likegjerne skje etter en styrtfødsel eller et keisersnitt også, så anbefaler osteopat eller kiropraktor om babyen virker plaget av noe, det kan ofte hjelpe. Min har aldri skreket på grunn av magesmerter eller lignende.
 
Sniker litt jeg også.

Jeg hadde en stjernekikker og hadde en helt vanlig fødsel uten revning eller klipping. Minimalt med blodtap også :)
Du kommer nok til å kjenne mye rier i ryggen og da kan det hjelpe at partner masserer deg i korsryggen og bekkenet, det hjelper veldig på. Du kan også røre på deg, stå, gå etc, så kan det hende babyen vrir seg i rett stilling før fødsel :)

Stol på kroppen din, hør på den og ikke minst, hør på jordmor. Jeg tror samarbeidet mellom jordmor og at jeg brukte kroppen rett gjorde opplevelsen min fantastisk og at forløpet gikk så smertefritt som det bare kunne gå :)
Takk for oppmumtrende tilbakemelding:cheers
 
Babyen hadde det fint, jeg tok han med til osteopat da han var 2,5 uke gammel. Viste foreløpig ingen tegn til smerter, men fikk bæsjet masse etter dette så han hadde litt spenninger i nakke/mage. Stemmer at mange kan få strekk i nakke, men det kan likegjerne skje etter en styrtfødsel eller et keisersnitt også, så anbefaler osteopat eller kiropraktor om babyen virker plaget av noe, det kan ofte hjelpe. Min har aldri skreket på grunn av magesmerter eller lignende.
Takk for svar!
Er ikke fremmed for bruk av kiropraktor. Gikk 3 ganger med første baby da hun hadde låsninger som gjorde at hun ikke fikk tømt seg. Var helt magisk hvor raskt det hadde effektxsmile9 over en uke uten avføring og 30 min etter behandling var bleien fyllt til randenxsmile9
 
Sniker. Min var stjernekikker, dette ble ikke oppdaget før hodet var på vei ut. Brukte litt lenger tid enn antatt på å få han ned under pressriene, så lege ble tilkalt og det ble vurdert klipp og tang. Klarte å få han ut uten hjelpemidler og måtte ikke sy særlig.

Født en stjernekikker og en i vanlig hodeleie...var egentlig ingen forskjell da førstemann og brukte lang tid på å komme seg nedover.
 
Hei! Er det noen her som har erfaring med fødsel av stjernekikker?
Baby har lagt med ryggen bak og hode ned i mange uker. Hverken lege eller jordmor har klart å kjenne leie til baby annet enn at hode er ned. Dette pluss at jeg kjenner spark over alt på fremsiden tyder på at baby ligger som en stjernekikker. Jordmor sier at det er mulig at baby roterer når fødselen starter, men jeg har lite tro på dette. Må innrømme at jeg synes dette er skummelt, da det er vanskeligere for baby å komme ut den veien og at hode trenger mer plass i den stillingen. Er livredd for rivne og å bli klippet, men enda mer redd for vakum eller tang, da jeg har hørt mye negativt om dette.
Trodde at alle babyer roterer en del på vei ut. Har du født før? I så fall er det i alle fall ikke uvanlig at de både snur og vender mye på seg helt frem til fødselen, selv om baby har lagt med hodet ned en stund. Hvor lenge har du igjen til termin?
 
Hei! Er det noen her som har erfaring med fødsel av stjernekikker?
Baby har lagt med ryggen bak og hode ned i mange uker. Hverken lege eller jordmor har klart å kjenne leie til baby annet enn at hode er ned. Dette pluss at jeg kjenner spark over alt på fremsiden tyder på at baby ligger som en stjernekikker. Jordmor sier at det er mulig at baby roterer når fødselen starter, men jeg har lite tro på dette. Må innrømme at jeg synes dette er skummelt, da det er vanskeligere for baby å komme ut den veien og at hode trenger mer plass i den stillingen. Er livredd for rivne og å bli klippet, men enda mer redd for vakum eller tang, da jeg har hørt mye negativt om dette.
Begge mine har hatt ryggen til høyre, som gjør at de må rotere ekstra mye for å komme rette veien, nr 1 gjorde det helt fint. Nr. 2 roterte og kom nedover som om hun skulle komme ansikt først, men hent på slutten når jeg skulle presse hun ut, så roterte hun tilbake, altså motsatt vei igjen, sånn at bakhofe kom først allikevel. Hun slet med å komme ned i bekkenet, så jeg måtte begynne å presse før jeg egentlig skulle for å hjelpe hun ned som et siste forsøk på å slippe KS. Men jeg hadde Storm rier som også var for korte, sånn at når riene kom så ble hun pressa ned, men siden den var for kort, så spratt hun bare opp igjen. Hun var helt løs i magen selv om jeg var i aktiv fødsel, legen kunne lett skubbe henne opp i magen min. MEN igjen, når jeg begynte å presse, så var hun ute på 8min med hjelp av jm som hadde handa oppi og tøyde ut åpningen sånn at hun kom ned. Så sånn sett gikk det veldig fort, fra hode høyt til baby ute på 8min, det er raskt :)
 
Hos meg var det egentlig riene som var største problemet, hadde de vert lengre og bedre hadde eg nokk klart det helt fint uten den ekstra hånden :p
 
Sniker.
Min første var stjernekikker. Riene kom tett over lengre tid og det tok lang tid for babyen kom seg nedover i bekkenet. Når det endelig var tid for å presse, gikk det ikke lang tid før babyen var ute og det ble ikke brukt noen hjelpemiddel. Jordmor fikk meg i ulike posisjoner underveis i pressfasen slik at jeg kunne hjelpe babyen med å rotere, noe jeg tror hjalp endel. Jeg revna, men så hadde ungen ikke lite hodet heller så det hjalp jo ikke akkurat for mitt underliv med komboen stjernekikker og stort hode :p
 
Hei! Er det noen her som har erfaring med fødsel av stjernekikker?
Baby har lagt med ryggen bak og hode ned i mange uker. Hverken lege eller jordmor har klart å kjenne leie til baby annet enn at hode er ned. Dette pluss at jeg kjenner spark over alt på fremsiden tyder på at baby ligger som en stjernekikker. Jordmor sier at det er mulig at baby roterer når fødselen starter, men jeg har lite tro på dette. Må innrømme at jeg synes dette er skummelt, da det er vanskeligere for baby å komme ut den veien og at hode trenger mer plass i den stillingen. Er livredd for rivne og å bli klippet, men enda mer redd for vakum eller tang, da jeg har hørt mye negativt om dette.

Min første var stjernekikker. Ser du har fått mange beroligende svar, dessverre er ikke mitt av den sorten. Det ble ikke oppdaget at hen var stjernekikker før forløsning (det skal jo ikke gå ann etter flere døgn i fødsel), og da ble det plutselig bråhast og de stod klare på operasjonsstuen for hastesnitt. De ga meg fem minutter på å klare å få babyen ut uten keisersnitt, og det endte med både klipp og tang. Det var en veldig lite ålreit opplevelse, og jeg håper jeg aldri, aldri må oppleve det igjen det igjen. Denne gangen kommer jeg til å be om ultralyd om de viser antydning til å være usikre på leie.
 
Min første var stjernekikker. Ser du har fått mange beroligende svar, dessverre er ikke mitt av den sorten. Det ble ikke oppdaget at hen var stjernekikker før forløsning (det skal jo ikke gå ann etter flere døgn i fødsel), og da ble det plutselig bråhast og de stod klare på operasjonsstuen for hastesnitt. De ga meg fem minutter på å klare å få babyen ut uten keisersnitt, og det endte med både klipp og tang. Det var en veldig lite ålreit opplevelse, og jeg håper jeg aldri, aldri må oppleve det igjen det igjen. Denne gangen kommer jeg til å be om ultralyd om de viser antydning til å være usikre på leie.

Det høres da mere ut som en seteleie fødsel? Altså med rompa først.
Trodde ikke man nødvendigvis kunne se stjernekikker på ultralyd, det har jo med hvilken vei baby vender ansiktet på vei ut, og det kan jo endre seg underveis i fødselsforløpet.
Altså om ansiktet vender opp mot taket eller ned mot madrassen (hvis mor ligger på ryggen).
Trist at du har hatt en så dårlig opplevelse, skjønner godt at du vil unngå det igjen ❤️
 
Det høres da mere ut som en seteleie fødsel? Altså med rompa først.
Trodde ikke man nødvendigvis kunne se stjernekikker på ultralyd, det har jo med hvilken vei baby vender ansiktet på vei ut, og det kan jo endre seg underveis i fødselsforløpet.
Altså om ansiktet vender opp mot taket eller ned mot madrassen (hvis mor ligger på ryggen).
Trist at du har hatt en så dårlig opplevelse, skjønner godt at du vil unngå det igjen ❤️

Stjernekikker her altså, ikke setefødsel. Hen hadde ikke kommet seg langt nok ned i bekkenet i mangel på rotasjon, og ble dermed liggende høyt oppe som stjernekikker. Det er ikke vanlig å sjekke det på ultralyd og kan være vanskelig å se, men fikk beskjed av jordmor at de kan prøve det likevel mtp denne opplevelsen. Nå vil de jo være mer oppmerksomme hos meg pga den veldig tøffe fødselen, som også hadde flere andre ting som var klare avvik fra sykehusets side.

Jeg var nok maks uheldig fra start til slutt, men det endte jo godt. Måtte dog gå til kiropraktorbehandling i noen måneder med baby pga låsninger etter tangen.
 
Stjernekikker her altså, ikke setefødsel. Hen hadde ikke kommet seg langt nok ned i bekkenet i mangel på rotasjon, og ble dermed liggende høyt oppe som stjernekikker. Det er ikke vanlig å sjekke det på ultralyd og kan være vanskelig å se, men fikk beskjed av jordmor at de kan prøve det likevel mtp denne opplevelsen. Nå vil de jo være mer oppmerksomme hos meg pga den veldig tøffe fødselen, som også hadde flere andre ting som var klare avvik fra sykehusets side.

Jeg var nok maks uheldig fra start til slutt, men det endte jo godt. Måtte dog gå til kiropraktorbehandling i noen måneder med baby pga låsninger etter tangen.

Huff, såpass ja, var ikke klar over at man kunne se det jeg. Så bra at de gjør det de kan for å unngå at noe lignende skjer igjen!❤️
Krysser fingre for en mye bedre opplevelse denne gangen :happy:
 
Huff, såpass ja, var ikke klar over at man kunne se det jeg. Så bra at de gjør det de kan for å unngå at noe lignende skjer igjen!❤️
Krysser fingre for en mye bedre opplevelse denne gangen :happy:

Takk :Heartpink Jeg visste det heller ikke, men hun sa nå at det er verdt et forsøk. Men jeg er innstilt på at de ikke vil se det, og bare krysser fingrene for at det samme ikke skjer igjen. Men jeg har lest litt om "spinning baby" dette svangerskapet, så noen triks kan man prøve ut selv for å få baby til å rotere :)
 
Min første var stjernekikker. Ser du har fått mange beroligende svar, dessverre er ikke mitt av den sorten. Det ble ikke oppdaget at hen var stjernekikker før forløsning (det skal jo ikke gå ann etter flere døgn i fødsel), og da ble det plutselig bråhast og de stod klare på operasjonsstuen for hastesnitt. De ga meg fem minutter på å klare å få babyen ut uten keisersnitt, og det endte med både klipp og tang. Det var en veldig lite ålreit opplevelse, og jeg håper jeg aldri, aldri må oppleve det igjen det igjen. Denne gangen kommer jeg til å be om ultralyd om de viser antydning til å være usikre på leie.
Det samme her dessverre. Men jeg har hørt at det ikke er like ille om nummer 2 er stjernekikker. Jeg vil likevel unngå det og be om ultralyd når det nærmer seg termin. Ja, de kan se det. Var på ultralyd av andre grunner og de sa at de håpte barnet ville vri seg før eller under fødsel, dette skjedde ikke. Jeg hadde en veldig dårlig fødselsopplevelse og har ikke fått vite før etter samtaler med denne at både rier, lengde og smerter ved pressrier kunne bli forverret av dette. Men til trådstarter, det er da faktisk mulig at babyen kan vri seg til rett leie både før og under fødsel❤️
 
Min første var stjernekikker, endte i keisersnitt dessverre, men han lå skakt i tillegg da:)
Jordmor har bedt meg stå på alle 4 i ca.5 min hver dag, frem til fødsel for å prøve å hjelpe babyen rundt med tyngdekraften :)
 
Back
Topp