Stjernekikker

Uglemamma

Forelsket i forumet
Januarskatter 2015
Noen som har født stjernekikker før? Viste du om det på forhånd? Hvordan gikk fødselen?

Så lenge jeg slipper setefødsel så er det det samme hvordan hun kommer ut:P
Stjernekikker, er det når ungen ligger på rygg å ser oppover?

Jeg hadde en stjernekikker første fødsel. Og det endte med vaakum.

Har null erfaring og peiling egentlig, men syns å ha lest en plass at da tar det litt lengre tid? Kan det stemme?

Så lenge jeg slipper setefødsel så er det det samme hvordan hun kommer ut:p
Stjernekikker, er det når ungen ligger på rygg å ser oppover?
Ja, det er det :p Joda forsåvidt enig i at det er bedre en setefødsel, men jordmor sa idag jeg måtte foreberede meg på at det kanskje ville bli det og at det da kunne bli en laaaang fødsel, med lite fremgang og at man ofte hadde behov for epidural...

Okei.. Jeg skal ha epidural uansett så for min del spiller det ingen rolle :P skjønner ikke hvorfor man skal ha mer vondt enn nødvendig ;-)

Heller setefødsel enn stjernekikker :P

Stjernekikker er vel babyen som kommer med panna først og ikke med bakohodet.

Fødte stjernekikker sist. Visste ikke om det før hun kom ut, vrei seg feil i bekkenet.
Fødselen gikk drit fort, 3 timer fra første rie/vannet gikk(skjedde samtidig). Men den siste timen kunne vært unngått hadde deg ikke vært for at hun presset så mye på og fikk meg til å hovne opp innvendig da jeg fikk pressfølelse fra 6 cm, fikk det til til slutt. Ingen sting eller noe, bare en fæl fødselsopplevelse med null pauser og mye press i ryggen.

Jeg fødte stjernekikker sist. Visste ikke om det på forhånd. Hun kom liksom aldri helt ned i bekkenet. De merket at hun sank i hjerterytme ved hver rie, så de ville få henne ut litt fortere. Plutselig var rommet fullt av folk. Jeg ble klippet og de brukte vakuum for å få henne ut, og da gikk det relativt fort. Revnet ganske mye (grad 2). Det viste seg at hun hadde navlestrengen stramt rundt halsen, samt rundt overkroppen, så det var derfor hjerterytmen sank under riene. Så hadde det ikke vært for det, hadde det sikkert ikke blitt så dramatisk. Rakk aldri å få noe smertelindring. Hadde drømmefødsel med førstemann, så ble en helt annen opplevelse med nr. 2. Spent på hvordan det blir nå med nr. 3.

Fødte stjernekikker sist, og det tok laaaang tid. Fikk epidural og det gjorde jo ikke at ting gikk fortere. Slapp unna vakuum og de tingene, men revnet veldig mye :/ visste ikke om det på forhånd :)

Førstemann var stjernekikker. Tok ikke unormal lang tid til å være første fødsel (12 timer), men på slutten fikk jeg ei jordmor og ei barnepleier som nærmest la seg over magen min for å hjelpe han ut. Begynte å haste litt da hjertelyden sank.. Visste ikke om det på forhånd.
Skal sies at der var vondere å presse ut nestemann som kom riktig vei, uten å kunne svare på hvorfor ;)

Heller setefødsel enn stjernekikker :P

Stjernekikker er vel babyen som kommer med panna først og ikke med bakohodet.

" Stjernekikkere: Drøyt fem prosent av babyene ligger i avvikende hodeleie ved fødselen – vanligst er at babyen er stjernekikker. Disse babyene kommer også til verden med bakhodet først, men er ikke rotert med ryggen sin fram mot mors mage – de roterer motsatt, og har ryggen mot mors rygg. Dermed ligger disse babyene med nesen i været – som om den kikker mot stjernene, når de blir født. Derav navnet stjernekikkere.

– En sjelden gang roterer de vi tror skal bli stjernekikkere mens de er langt nede i bekkenet. Men da må mor ha et romslig bekken for at de skal være mulig, sier hun. "

Første frøken var en stjernekikker. Viste ikke om det før hodet var i åpninga. Fødselen var lang men effekten av riene stoppet opp ved 8 cm. Fikk da epidural og ble satt på drypp. Ble fortere gang på sakene da. Et lass med forskjellige fødestillinger og nesten en time etter var frøkna ute før tang/vakum ble brukt :) jeg pressa så hardt at jeg fikk ei rift i lunga da :p

" Stjernekikkere: Drøyt fem prosent av babyene ligger i avvikende hodeleie ved fødselen – vanligst er at babyen er stjernekikker. Disse babyene kommer også til verden med bakhodet først, men er ikke rotert med ryggen sin fram mot mors mage – de roterer motsatt, og har ryggen mot mors rygg. Dermed ligger disse babyene med nesen i været – som om den kikker mot stjernene, når de blir født. Derav navnet stjernekikkere.

– En sjelden gang roterer de vi tror skal bli stjernekikkere mens de er langt nede i bekkenet. Men da må mor ha et romslig bekken for at de skal være mulig, sier hun. "

Trodde det var mer panne at de kommer fjeset ned, men sant som du sier :)

Førstemann her kom med nesen i sky(ansiktsfødsel) det ble akutt ks når de oppdaget leiet :-)

Var nesten slik jeg tenkte var stjernekikker :P altså bare mer panne og mindre fjes.

Hørtes veldig vondt ut også..

Trøtt i trynet når jeg svarte i andre innlegget :P

Min første lå an til det. Hørte da av andre at det var mye mer problematisk og vondere. Heldigvis snudde han seg riktig på vei ned og kom med bakhodet først.

Min første var stjernekikker, han kilte seg fast høyt oppe i bekkenet så endte med hastekeisersnitt etter 1 times pressing uten nytte.. Skal etter planen føde vanlig nå, men tuppa ligger foreløpig med rumpa ned, så skal på kontroll på sykehuset rett over nyttår :)

Sniker fra februar :-)
Min første var stjernekikker. Fødselen tok sin tid, men det gjør den jo når man er førstegangs.
Når jeg først fikk lov og presse gikk det ganske fort og plutselig var han ute. Ingen smertestillende eller hjelp til å få han ut. For min del gikk det helt utmerket, men vet jo ikke om noe annet da :-) Vi får se hvordan det blir nå, Hehe.
Sydde 3 pyntesting forskjellige steder for jeg hadde noen små rifter men det var alt.
En super fødsel vil jeg si :-)

Fødte en stjernekikker på over 4,5 kg og en hodeomkrets på 39.8cm, han kom i tilegg som Supermann med knyttneven først og satt fast.

Men klarte fint og presse han ut uten hjelp eller effektive pressrier etter at JO fikk dyttet inn hånden.
Var en veldig fin fødsel :-)

Revnet dog mye i alle retninger.

Back
Topp