"stjele" navn!

Yiggah

Elsker forumet
Jeg har ei god venninne som i alle år har sagt at når hun får en gutt skal den hete xxx! Jeg og sambo liker det navnet, men tør ikke nevne det engang. Hun er ikke gravid, og vet ikke om hun får en gutt engang hvis hun blir gravid noen ganger. Jeg elsker det navnet, og sambo liker det godt! Hva ville dere gjort om dere var oss? Og hvordan ville dere reagert hvis dere var venninna mi?
 
Jeg hadde spurt hva hun synes om det. Hvis jeg hadde vært henne, og understreket godt at jeg ville ha det navnet, hadde jeg blitt såret om en nær venninne hadde "tatt" det. Hun kommer jo selvsagt over det, og finner nye fine navn, men jeg hadde spurt :)
 
Litt vanskelig situasjon, men om det er en god veninne av deg
ville eg nok ikke "stjelt" navnet..

Men du kan jo lufte ideen for ho, og høre ka ho synest?
 
Jeg ville spurt om det var greit, også ville jeg respektert svaret hennes! Når man sier det høyt på den måten er det jo på en måte for å "reservere" det navnet!
 
Jeg syntes ikke noe om å stjele navn så lenge det er ei venninne av deg, hadde ikke blitt spesielt fornøyd om en av mine venninner hadde gjord det mot meg, ikke god venninne da.. Om dere vurderer det syntes jeg du må ta det opp med ho og om ho sier det er greit kjør på, men hvis ikke hadde jeg holdt meg unna!
 
Jeg vet allerede hva hun synes, og det er "skillsmissegrunn" for henne. Men jeg synes det er dumt ift at hun vet verken når hun får barn, eller om hun får barn, og hvertfall ikke om de får en gutt. Så hvis hun aldri får en gutt så har hun holdt fast på det navnet så ingen rundt henne kan bruke det, til ingen nytte. Og det synes ikke jeg er greit!
 
For det første syns jeg det er teit å "reservere navn", men det har jo forsåvidt ingenting med saken å gjøre... Når hun først har "reservert" det, tror jeg at jeg ville snakket med venninnen og spurt om det var greit at du bruker navnet. Kjedelig å bli uvenner pga av et navn....

Dessuten finnes det jo utrolig mange andre fine guttenavn enn akkurat Adrian... ;)

 
Jeg syns ikke det er greit å "stjele" navn.. Jeg har to venninner der den ene tok den andres navn i fjor.. Det er fryktelig sårt og vondt, om man alltid har sett for seg at barnet skal hete det (enten man er gravid eller ikke) og så tar en venninne det selv om en har sagt at man skal bruke det om man kan.. Syns ikke det har noe med saken å gjøre at hun ikke er gravid heller.. Det vil alltid være sånn at du fikk den "Adrian" hun skulle hatt..

Men det er min mening, og venninnene mine er ikke så veldig gode venner lenger, for nå unngår den ene den andre nettopp derfor.. hun ble veldig såra og lei seg..

Men du må vel tenke over hva som er viktigst for deg : å beholde venninna eller å bruke det navnet.. Ingen har jo "rett på" å reservere navn.. det har vel mer med tillit og omsorg mellom venninner å gjøre..
 
Og hvor godt kommer du til å luke navnet etter at det kosta deg en veninne!? Det kommer ikke til å bli like fint lenger! Tror jeg.
 
Tror jeg ville satse på å finne et annet navn hvis det er en god veninne. vet med meg selv at jeg ville blitt skikkelig lei meg dersom en av mine veninner hadde tatt navnet jeg alltid har ønsket meg. evt kan du jo prøve å lufte det litt forsiktig for henne, og se hva slags reaksjon du får. er det en venninne du har lyst til  å beholde, synes jeg du bør respektere hennes reaksjon, men dette er nå bare min mening da:)
 
Jeg ville ikke brukt et navn ei god venninne har "reservert". Det finnes så mange fine navn, så ville ikke ofret et godt vennskap for det. Det spiller jo ingen rolle om hun er gravid eller ikke, men føler det er en prinsippsak.
 
Jeg ville nok holdt meg unna akkurat det navnet som venninna mi var bestemt på å bruke. Tror nok ikke jeg hadde spurt heller, i frykt for å presse henne til å si ja.. Tror vi alle har navn vi drømmer om å bruke, og disse navnene blir da ofte forbundet med det andre vi drømmer om i forhold til å få barn også, så tror dette kan bli veldig sårt.. 

Det finnes mange andre fine navn der ute! :)
 
Jeg ville også funnet et annet navn. Hvis hun hadde hatt en gutt som het det allerede, ville du sikkert ikke vurdert det engang og måttet velge et annet navn, så selv om hun ikke har det og ikke er gravid engang så ville jeg ikke mistet en god venninne over et navn når det er så mange andre å velge mellom. Min fetter "stjal" mitt navn til sin sønn og siden mitt barn og hans kommer til å ha samme etternavn kan jeg jo ikke bruke det nå. Og synes det er utrolig kjipt. Uansett om jeg ikke vet hva jeg får.. så jeg ville funnet et annet navn.
 
Enig med de som sier at hvis hun ikke tillater det, så syns jeg du ikke burde stjele navnet. Samme om hun får barn eller ei. Dette virker for meg at er ei som vil ha barn og tenk om hun ikke kan få, så har du tatt navnet hennes og hun blir alltid påminnet at hvis hun kunne fått barn skulle det ha het Adrian. Hvordan ville di følt og tenkt om det bar ditt navn som ble tatt?
 
Jeg ville vel snakket med henne, men syns det er teit og reservere navn. Spesielt når hun ikke er gravid engang! Det skjer også at man har et favorittnavn, men så fort man blir gravid/ungen er ute, forandrer man mening..
 


TulleHøna skrev:
Jeg ville spurt om det var greit, også ville jeg respektert svaret hennes! Når man sier det høyt på den måten er det jo på en måte for å "reservere" det navnet!


Enig. Om dere ender opp med å bruke navnet selv om hun ikke er enig så man være klar over at det kan ende opp med at dere ikke er venninner mer :P Navn kan bety mye for folk.
 
jeg har i over 20 år visst hva slags mellomnavn jeg skulle ha om jeg fikk gutt... søstern min har nå en sønn med det navnet.




!
 
Og så er det noe med at man alltid ønsker seg noe andre har eller vil ha. (For å sette det på spissen) Til og med små barn vil leke med den samme leken.....
 
Jeg hadde blitt skuffa hadde noen tatt navnet vi har valgt ut til gutten vår.. Hadde nok blitt kjempe sint! Iallefall når folk vet hva han skal hete! Å jeg kan ærlig si at jeg IKKE hadde samlet på den personen! Så kresen er jeg på navnevalgene jeg tar..
 
Jeg håper at du vil ikke at venninna de skal hate deg sammen med sønnen din? Tenk på det nøye! Jeg ville holde meg under alt dette her.
 
Back
Topp