Steinerskole

Gollemor

Forumet er livet
VIP
Hva er deres tanker om Steinerskolen?

Og hva ville dere tenkt/gjort dersom dere fikk anbefalt at barnet begynte på Steinerskole når den tiden kom, for at barnet får fullt utbytte av evnene sine/utviklet evnene sine?

Jeg vet ikke så mye om de skolene, men som jeg har forstått det så legges det vekt på å fokusere på elevenes ressurser istedet for begrensninger, og det er jo en bra ting.
Det spørs jo hvem som anbefalte meg det da, men jeg hadde nok vurdert det.
Men jeg ville jo helt klart satt meg litt mer inn i hva det er de driver med da...

Om noen hadde anbefalt meg om at mitt barn skal gå på steinerskolen hadde jeg bedt den personen om å ta seg en bolle, og hadde mest sannsynlig aldri snakket med den personen igjen, da den personen tydeligvis da ikke vet noenting om mine prinsipper og holdninger.

ORIGINAL: Tanketrollet

Om noen hadde anbefalt meg om at mitt barn skal gå på steinerskolen hadde jeg bedt den personen om å ta seg en bolle, og hadde mest sannsynlig aldri snakket med den personen igjen, da den personen tydeligvis da ikke vet noenting om mine prinsipper og holdninger.

Hvilke prinsipper og holdninger?

Jeg syns Steinerskolen legger for lite vekt på allmennkunnskap og for mye vekt på feks tysk og euretmi..... Ikke noe for meg eller mine barn, jeg har eksempler i familien på hvordan man kan bli av å gå på Steinerskolen....

ORIGINAL: Tøsa^^

Sånn cirka alt motsatt av hva steinerskolen står for.

Ja kan du utdype?

Ja kan du utdype?

Jeg kan, men tror ikke jeg gjør det.
Altså, jeg ser også at Steinerskolen har mange bra tanker og alt sånt, men jeg har virkelig ingenting til overs for hvordan de driver skole.

Jeg ble nysgjerrig på Steinerskolen da jeg leste innlegget ditt og søkte litt rundt. Så jeg har lest litt og sett at det er fler steinerskoler i Oslo. Jeg leste at de legger mye vekt på det positive i forhold til barn med særskilte behov noe jeg synes er veldig positivt. Siden datteren min har særskilte behov.

Men jeg kommer nok til å velge skolen som ligger i nærmiljøet for det. Hørt mye positivt om den[:)]

Hvordan driver de skole da? [8D]

Når man kan pusse opp en båt som særemne på vgs, så syns jeg noe er riv ruskende galt.

(edit; er på vgs, ikke 10.klasse)

Kommer vel an på hvem som anbefalte og hva evner det er snakk om. Jeg har selv gått på Steinerskole og vurderte å la min datter begynne i bhg der. Mye bra på Steinerskolen [:D] Og at de ikke fokuserer på det akademiske er feil. Når jeg begynte på videregående (sluttet på Steinerskolen og gikk over på "vanlig" vgs) var det pensum i flere fag (matte, naturfag bl.a.) som jeg alt hadde vært igjennom. Og kunnskapen fra Steinerskolen satt også bedre fordi vi arbeidet mer skriftlig/tegnet enn på vgs, der man stort sett bare leser pensum. Samtidig er det flere håndarbeids/kunstneriske fag.

Jeg valgte bhg nærmere, fordi jeg ønsket at hun skal ha kontakt med barn i nærmiljøet. Det savnet jeg, og dermed så ble det det som avgjorde.

Når man kan pusse opp en båt som særemne på vgs, så syns jeg noe er riv ruskende galt.

Det er vel slik, at for noen er den norske skolen for teoretisk. Noen, vil ha mye mer nytte av å lære å pusse opp en båt, skru sammen en motor, snekre på et hus, enn de noensinne kommer til å ha av å skrive et særemne om F.Eks. Knut Hamsun

Inni meg er jeg en vilter, kreativ sommerfugl, som egentlig har lyst til å danse barføtt rundt og male bilder dagen lang. Men "godt" oppdratt og satt inn i samfunnets a4, så sitter jeg pent og pyntelig på min a4 jobb. Jeg skulle ønske flere la mer vekt på kreativiteten og mulighetene til folk, i stedet for å drepe den ved å presse alle gjennom nøyaktig den samme kverna.

ORIGINAL: Selisabeth

Det er vel slik, at for noen er den norske skolen for teoretisk. Noen, vil ha mye mer nytte av å lære å pusse opp en båt, skru sammen en motor, snekre på et hus, enn de noensinne kommer til å ha av å skrive et særemne om F.Eks. Knut Hamsun

Må si meg enig der.
Man har mer bruk for å lære å pusse opp en båt enn kunnskap om norske forfattere...
Men nå har jeg liten kjennskap til steinerskolen, så det kan godt hende det er andre ting de gjør som er helt hinsides....

Inni meg er jeg en vilter, kreativ sommerfugl, som egentlig har lyst til å danse barføtt rundt og male bilder dagen lang. Men "godt" oppdratt og satt inn i samfunnets a4, så sitter jeg pent og pyntelig på min a4 jobb. Jeg skulle ønske flere la mer vekt på kreativiteten og mulighetene til folk, i stedet for å drepe den ved å presse alle gjennom nøyaktig den samme kverna.

Jeg liker steinerskolen. Mange lærer mer der enn på offentlig skole. Rett og slett fordi du blir sett bedre, får bedre hjelp og min erfaring er at metodene de bruker er svært effektive.
Har vurdert tanken på å søke jobb der når den tid kommer

Amen! Bortsett fra at jeg har et kreativt yrke og ikke "normalt" ( hva nå enn det er egentlig....) liv sånn yrkesmessig sett så skulle jeg gjerne vært steinerelev.100%sikker på at jeg ville hatt det mye bedre der! [:)]

Jeg ønsker veldig sterkt å ha jenta mi på steinerskolen. Jeg skal i hvertfall søke om det :D

Back
Topp