Steinerskole

Vet for lite om Steinerskole til å uttale meg om det, men Steinerskoler/barnehager har ofte godt rykte på seg da. Jeg er heller ikke redd for religion i skolen... Ville nok satt meg grundig inn i det hvis det var aktuelt for mine barn... Og hadde jeg hatt barn med spesielle behov ville jeg nok absolutt sett meg om etter et alternativ til den offentlige skolen!

En venninne har sønnen sin på Steinerskole. Det er noe hun alltid har ønsket for hennes sønn og hun er fornøyd med skolen. Har ikke snakket så mye om det pga avstand mellom oss. Han er nå 12 år gammel og ikke så veldig interessert i å gå på skolen. Vanskelig å si hvorfor da han ikke forteller noe og det kan skje på vanlig skole også. Det negative er at de er 5 st i klassen og det er stor geografisk spredning på ungene så det er ingen av sine klassekamerater han møter på fritiden og har få venner av den grunn der han bor. Trenger ikke være ett problem om det bor mange barn i nabolaget, men kanskje noe å tenke på?

ORIGINAL: JuliSol

Kommer vel an på hvem som anbefalte og hva evner det er snakk om. Jeg har selv gått på Steinerskole og vurderte å la min datter begynne i bhg der. Mye bra på Steinerskolen [:D] Og at de ikke fokuserer på det akademiske er feil. Når jeg begynte på videregående (sluttet på Steinerskolen og gikk over på "vanlig" vgs) var det pensum i flere fag (matte, naturfag bl.a.) som jeg alt hadde vært igjennom. Og kunnskapen fra Steinerskolen satt også bedre fordi vi arbeidet mer skriftlig/tegnet enn på vgs, der man stort sett bare leser pensum. Samtidig er det flere håndarbeids/kunstneriske fag.

Jeg valgte bhg nærmere, fordi jeg ønsket at hun skal ha kontakt med barn i nærmiljøet. Det savnet jeg, og dermed så ble det det som avgjorde.

Kan igrunn signere denne jeg.. I tillegg til at Steinerskolen her i Bergen er for langt unna til at det hadde latt seg løse i forhold til henting/levering og buss.

I tillegg til alt som er nevnt over, er også fagene i stor grad lagt opp slik at man har fokus på ett fag i en periode av 3-4 uker, og man jobber mye med det. Man lager prosjektbøker og skriver tekster/illustrerer selv, og får et veldig utbytte av læringen fordi man bruker forskjellige metoder for å memorere det man har lært.

Og på Steinerskolen er det ikke noe som heter særemne. Det er en årsoppgave! Man har et visst antall timer til rådighet, og man velger seg et prosjekt som man skal gjennomføre, både planlegging, gjennomføring og rapportering. Det er IKKE noe man tar lett på, og får man ikke godkjent, så får man ikke vitnemål.

Tenk over hvordan man jobber i samfunnet idag, som f.eks prosjektleder (som man jo er i en årsoppgavesammenheng), så jobber man jo med planlegging, gjennomføring og rapportering, og man besitter da en kunnskap som andre videregåendeelever ikke har!

Jeg synes iallefall den vanlige skolen var alt for ensporet da jeg gikk der...
Vet ikke hvordan det er nå, håper virkelig ting har forandret seg.
Alt var likt for alle. Det blir jo feil.
Jeg satt og kjeda meg hver dag i første klasse mens lærerne gikk rundt og hjalp de som ikke kunne lese enda.

ORIGINAL: Tøsa^^

Jeg satt og kjeda meg hver dag i første klasse mens lærerne gikk rundt og hjalp de som ikke kunne lese enda.

Det opplevde aldri jeg! Vi fikk oppgaver som var tilpasset vårt nivå, og vi fikk hjelpe de som ikke var kommet like langt som oss. Var ofte jeg hjalp i norsk f.eks, mens jeg ofte trengte hjelp i matten. Det gikk opp i opp, og vi lærte masse av det!
Var ofte enklere for oss å forklare på en enkel måte hvordan ting hang sammen, enn at en lærer skulle gjenta seg selv på ti forskjellige måter, så alle ble forvirra. [;)]

Og jeg var veldig glad i avbruddene med de kreative fagene. Jeg er fortsatt veldig glad i de kreative tingene, og jeg kan veldig mye forskjellig, både håndarbeid og annet. Det er jeg overbevist om at kommer derfra.

Veldig mye kommer an på hva slags lærere man får... Uansett om man går offentlig eller steiner, så kan man møte "feil" lærere for deg som person.

ORIGINAL: Tanketrollet

Veldig mye kommer an på hva slags lærere man får... Uansett om man går offentlig eller steiner, så kan man møte "feil" lærere for deg som person.

Joda, klart det.
Men uansett hvilke lærere vi hadde så var opplegget det samme for alle.
Men jeg håper og tror skolen har utviklet seg litt siden jeg gikk der,

de fleste jeg kjenner som har gått på steinerskole er problembarn, og har blitt det i løpet av tiden de har gått der. noen var det fra før også, men ble verre..

ORIGINAL: skulleduliktåvite

de fleste jeg kjenner som har gått på steinerskole er problembarn, og har blitt det i løpet av tiden de har gått der. noen var det fra før også, men ble verre..

De ER problemer?

Back
Topp