Jeg går siste året på Rudolf Steinerhøyskolen, og jeg er absolutt ikke medlem av noen sekt! Jeg har fra dag en opplevd en åpenhet ovenfor alle type mennesker. På studiet mitt er det både, kristne, buddister,hinduister og ikke-troende. Jeg har aldri i m in utdannelse opplevd å bli prakket på noe som helst. Vi blir tvert i mot oppfordret og inspirert til å ta egne valg, være åpne og kritiske (akademisk forstand), rett og slett se en sak fra flere sider. Studiet og barnehagene er godkjente instutisjoner som må følge retningslinjene fra staten. Vi har egne rammeplaner, men disse skal kunne linkes opp mot den offentlige rammeplanen. Den inneholder de samme syv læringsområdene for førskolen, som den offentlige rammeplanen.
Når det gjelder livet i en steinerbarnehage, er den ganske lik den offentlige, men det finnes allike vel forskjeller. Barna får varm lunsj hver dag, dette er økologisk mat som barna er med på å lage selv. Vi har ringlek hver dag, med bevegelser og sangleker. En av de største forskjellene fra offentlig barnehage er kanskje at vi hbar fortellerstund hver dag, hvor pedagogen forteller folkeeventyr (utenat). De fleste barnehagene har turdag en dag i uka. En annen ting som er spesielt for steinerbarnehagene er årstidsfester. Vik har høsttakkefest, advantspiral (første søndag i advent), karneval, maifest, lanternefest (på høsten hvor vi går i tog med lykter og synger, dette for å bringe lys inn i høstmørket :) Det legges stor vekt på rytmen i en steinerbarnehage. Dette tas hensyn til i løpet av dagen. Aktivitetene i barnehagen fåregår til samme tid hver dag, ringlek, eventyr, utetid osv. Rytmen i året markeres med årstidsfestene. Menyen i barnehagen gjentas uke for uke osv.
Det steinerpedagogiske ønsker å ta hensyn til barnet som en helhet. (Kropp, sjel og ånd) Dette legges til grunn i det vi gjør, vi følger barnets egen utvikling. Barnehagene i norge og resten av verden blir mer og mer læringsrelatert, steinerbarnehagene ønsker å fremme en tanke om at barnet lærer naturlig gjennom sine medmennesker og miljø rundt seg. Barn skal få følge sitt eget tempo i læringen.
Et av de pedagogiske virkemidlene i en steinerbarnehagene er bordspill og dukketeater, barna får være i det skapende ved å jobbe med materialer som ull,(en av måtene å jobbe med dette på kan for eksempel være å dra på bondegårdsbesøk, klippe en sau, ta med ull tilbake til barnehagen, karde dette, og spinne sin egen ull med håndtein), dette fordi barnet skal kunne få en forståelse av hvor tingene i samfunnet vårt kommer fra, at det ligger et arbeid bak alt det som skjer i samfunnet. Mange SB har også egen grønnsakshave hvor barna får være med på å så, se grønnsakene bli til, høste det inn og lage suppe av det.
Når det gjelder Rudolf Steiners forståelse av mennesket, og hans foredrag, må dette sees i sammenheng med tiden han levde i, 18-1900 tallet. Hvis man skal få en fullstendig forståelse av hans filosofi må det sees som en helhet, utdragene man ofte hører om i media, er ofte tatt ut av en sammenheng, og dermed blitt mistolket.Rudolf Steiner blir ikke sett på som en gud i steinermiljøet. Hans tanker rundt pedagogikk blir brukt som en inspirasjon, og er i stadig utvikling, for å være en del av dagens samfunn, akkurat som all annen pedagogikk er i utvikling.
Når det gjelder de nazistiske beskyldningene, kan jeg skrive under på at dette ikke har noe med nazisme å gjøre! Rudolf Steiner tok sterk avstand fra Hitlers ideologier. Steiner fikk spørsmål om han ville møte Hitler personlig, men han nektet. Han ville ikke være en del av det Hitler sto for.
Steinerbarnehager er 100% åpne om hva som skjer i barnehagene, det er ingenting som holdes hemmelig. Regjeringen har fullt innsyn i hva som skjer, og har godkjent steinerbarnehagene som et fullverdig pedagogisk tilbud, og hvis det hadde vært nazistiske og rasistiske holdninger i steinerbarnehagene, tror jeg neppe det ville blitt godkjent av den Norske regjeringen!
Jeg kan nevne i "fleng" kjente personligheter som har gått i steinerbarnehage/skole: Jens Stoltenberg, Lars Lillo Stenberg, Jon Almaas, Ari Bhen. Så vidt jeg vet, er alle disse flotte oppegående mennesker med evne til å tenke selv, og med evne til å engasjere seg for de "svake" i samfunnet. Hverken de eller andre barn i steinerbarnehager, blir innprentet en religiøs ideologi som gjør at de mister seg selv eller egen dømmekraft.