ORIGINAL: Mamusia
Ja, det jeg lurer på er det at barn for lite grenser, at barn skal løse problemene selv mellom seg, ja, at dem er ganske fri i sine handlinger. Eller ihvertfall er det dette bilde jeg har fått. Sambo har to jenter fra før, en på 3 og en på 18 år og begge er utrolig frekk, respektløs og har store problemer med å bli fortalt noe, ikke nevne om at dem aldri gjør det man ber de om. Jeg har ikke sett det til de stadier før, det går over all trass og tenåringsproblematikken...
Nå kan jeg selvfølgelig ikke bare skylder på Steinerpedagogikken men jeg sitter her og tenker om det ikke har litt med det å gjøre??
Jeg tror på grenser osv...
ER det slik at barn "kan gjøre hva de vil" ??
Nei, slik er det heldigvis ikke, steinerpedagogikk er ikke fri oppdragelse[:)] Små barn trenger grenser for å kunne fungere med hverandre, og slik er det også i steinerbarnehagene. En av hovedtankene i steinerpedagogikken er at barna skal få oppleve gode forbilder i sin hverdag, det er derfor viktig for steinerpedagoger (og andre pedagoger) å være bevisst seg selv. Hva man sier, gjør osv. Vi voksne behandler hverandre med respekt, og barna gjør det (blir oppfordret til det, det er jo så som så med treåringer flest[;)]) En viktig tanke er å la barna få utforske verden, komme med egne innspill og tanker, men ikke hvis dette går på bekostning av andre menneskers ve og vel. Det settes klare grenser og regler i steinerbarnehager og skoler, akkurat som i andre barnehager og skoler.