Steinerbarnehage - erfaringer?

ORIGINAL: Mamusia

Ja, det jeg lurer på er det at barn for lite grenser, at barn skal løse problemene selv mellom seg, ja, at dem er ganske fri i sine handlinger. Eller ihvertfall er det dette bilde jeg har fått. Sambo har to jenter fra før, en på 3 og en på 18 år og begge er utrolig frekk, respektløs og har store problemer med å bli fortalt noe, ikke nevne om at dem aldri gjør det man ber de om. Jeg har ikke sett det til de stadier før, det går over all trass og tenåringsproblematikken...
Nå kan jeg selvfølgelig ikke bare skylder på Steinerpedagogikken men jeg sitter her og tenker om det ikke har litt med det å gjøre??
Jeg tror på grenser osv...
ER det slik at barn "kan gjøre hva de vil" ??

Nei, slik er det heldigvis ikke, steinerpedagogikk er ikke fri oppdragelse[:)] Små barn trenger grenser for å kunne fungere med hverandre, og slik er det også i steinerbarnehagene. En av hovedtankene i steinerpedagogikken er at barna skal få oppleve gode forbilder i sin hverdag, det er derfor viktig for steinerpedagoger (og andre pedagoger) å være bevisst seg selv. Hva man sier, gjør osv. Vi voksne behandler hverandre med respekt, og barna gjør det (blir oppfordret til det, det er jo så som så med treåringer flest[;)]) En viktig tanke er å la barna få utforske verden, komme med egne innspill og tanker, men  ikke hvis dette går på bekostning av andre menneskers ve og vel. Det settes klare grenser og regler i steinerbarnehager og skoler, akkurat som i andre barnehager og skoler.

ORIGINAL: Hanna C

Ja, det jeg lurer på er det at barn for lite grenser, at barn skal løse problemene selv mellom seg, ja, at dem er ganske fri i sine handlinger. Eller ihvertfall er det dette bilde jeg har fått. Sambo har to jenter fra før, en på 3 og en på 18 år og begge er utrolig frekk, respektløs og har store problemer med å bli fortalt noe, ikke nevne om at dem aldri gjør det man ber de om. Jeg har ikke sett det til de stadier før, det går over all trass og tenåringsproblematikken...
Nå kan jeg selvfølgelig ikke bare skylder på Steinerpedagogikken men jeg sitter her og tenker om det ikke har litt med det å gjøre??

Nei, slik er det heldigvis ikke, steinerpedagogikk er ikke fri oppdragelse[:)] Små barn trenger grenser for å kunne fungere med hverandre, og slik er det også i steinerbarnehagene. En av hovedtankene i steinerpedagogikken er at barna skal få oppleve gode forbilder i sin hverdag, det er derfor viktig for steinerpedagoger (og andre pedagoger) å være bevisst seg selv. Hva man sier, gjør osv. Vi voksne behandler hverandre med respekt, og barna gjør det (blir oppfordret til det, det er jo så som så med treåringer flest[;)]) En viktig tanke er å la barna få utforske verden, komme med egne innspill og tanker, men  ikke hvis dette går på bekostning av andre menneskers ve og vel. Det settes klare grenser og regler i steinerbarnehager og skoler, akkurat som i andre barnehager og skoler.

Tusen takk for svaret!! Dette er nok akkurat det jeg trengte å lese. Det er mange ting jeg liker ved Steinerbarnehage/skole og mange ting jeg grubler over og akkurat mitt (falsk) inntrykk at barna er "overlat seg selv" i mange situasjoner istedenfor å få grenser og linjer er et av de største punkter for meg...

ORIGINAL: Leatroll

Hanna C: Takk for ditt engasjerte svar. Er helt enig i alt du sier, men vil igjen si at selv om jeg ser du skriver at offentlige barnehager blir mer og mer læringsorientert så vil jeg påstå at læringsprinsippet og synet på danning av mennesket er mer i retning slik Steinerpedagogene har tenkt lenge...Ikke som at det er likt men det er en dreining som for øvrig i samfunnet hvor man i større del ser både kropp med hodet og sjelen i sammenheng[:D]

Glad for ditt svar, slik at trådstarter får et mer nyansert bilde...

Enig i det du skriver: for eks. snakkepakken, inneholder mye av det som steinerbarnehagene har holdt på med i mange år allerede[:)] Jeg ser også at de offentlige barnehagene blir inspirert av steinerpedsagogikken. Samme med skolene. Flere skoler i oslo har begynt med prinsipper fra periodeundervisningen i steinerskolen. såkalt "storyline"[:)]

ORIGINAL: bondekone

Når det gjelder livet i en steinerbarnehage, er den ganske lik den offentlige, men det finnes allike vel forskjeller. Barna får varm lunsj hver dag, dette er økologisk mat som barna er med på å lage selv. Vi har ringlek hver dag, med bevegelser og sangleker. En av de største forskjellene fra offentlig barnehage er kanskje at vi hbar fortellerstund hver dag, hvor pedagogen forteller folkeeventyr (utenat). De fleste barnehagene har turdag en dag i uka. En annen ting som er spesielt for steinerbarnehagene er årstidsfester. Vik har høsttakkefest, advantspiral (første søndag i advent), karneval, maifest, lanternefest (på høsten hvor vi går i tog med lykter og synger, dette for å bringe lys inn i høstmørket :) Det legges stor vekt på rytmen i en steinerbarnehage. Dette tas hensyn til i løpet av dagen. Aktivitetene i barnehagen fåregår til samme tid hver dag, ringlek, eventyr, utetid osv. Rytmen i året markeres med årstidsfestene. Menyen i barnehagen gjentas uke for uke osv.

sån er det så og si i abrnehagen der ungene mine går også og det er privat barnehage,men ikke steiner barnehage

Høres ut som en fin barnehage[;)]

Tusen takk for svaret!! Dette er nok akkurat det jeg trengte å lese. Det er mange ting jeg liker ved Steinerbarnehage/skole og mange ting jeg grubler over og akkurat mitt (falsk) inntrykk at barna er "overlat seg selv" i mange situasjoner istedenfor å få grenser og linjer er et av de største punkter for meg...

bare hyggelig å kunne hjelpe litt[:)]

hanna C: der fikk jeg svar på mye jeg hvertfall. alltid lurt på hva steinerbhg/skole handler om, men aldri kommet så langt som å finne det ut. kjenner flere som har gått det, og alle er veldig koselige, kreative smarte folk

Eg hadde lyst at sønnen min sgo gå i steinerbarnehagen, men de hadde mangen mer dager i året fri enn andre barnehager, så det jekk ikkje.
Men hvis alt går itte planen, så sga han gå på steinerskolen!

Grunnen e rett og slett fordi eg kjenne mangen som har gått der OG på vanlige skole, og de har møje bedre erfaring me steinerskolen.

vi kaller barnehagen til sønnen min ministeiner'n.. Hehe, og det er som du beskriver lengre opp, hanna c, hvordan pedagogikken og bhg generelt fungerer.. Der smelter de vann fra snøen, bruker det ti lå vanne blomster med, for å se den vokse. Alt er en sirkel.. (its a ciiiiiircle of life!!!)

Jeg tror at min sønn skal gå i steinerskole når den tid kommer. Pappaen , onkelen og tanten hans har det. Og de har blitt så fine og selvstendige mennesker.
barn på offentlige ksoler, råtner jo bort i dårlig lærermetoder[:'(]

utrolig bra svar lenger her oppe![:)]

Tusen takk for mange mange svar!
Og Kakemonsteret; jeg er desverre ikke kyndig nok ennå til å kunne beskrive Steinerbarnehage i korte trekk...

har desverre ikke eget barn der, men hadde vi bodd i nærheten og søkt da han ble født ville jeg ha hatt våres barn der. [:)]

hvordan har det blitt med søknadene dit nå? ettersom kølistene er fjernet..?

ORIGINAL: TheusOgNuska*HoHoHo*

har desverre ikke eget barn der, men hadde vi bodd i nærheten og søkt da han ble født ville jeg ha hatt våres barn der. [:)]

Er spørsmålet til meg? [8|]
Vi har ikke søkt ennå, er jo i prosess med å bestemme oss i hvilken barnehage guttene skal gå... eller, egentlig hadde vi bestemt oss for en barnehage i nærheten og søkt en 60%plass fra januar for storebror, men ikke hørt noe fra kommunen, så snakket jeg med barnehagen igjen og de har bare en 100%plass fra januar og det er litt for tidlig med hel plass...
er kølistene fjernet? de visste ikke jeg en gang[&:]
hvordan skjer ting nå da??

Hanna C: Takk for ditt engasjerte svar. Er helt enig i alt du sier, men vil igjen si at selv om jeg ser du skriver at offentlige barnehager blir mer og mer læringsorientert så vil jeg påstå at læringsprinsippet og synet på danning av mennesket er mer i retning slik Steinerpedagogene har tenkt lenge...Ikke som at det er likt men det er en dreining som for øvrig i samfunnet hvor man i større del ser både kropp med hodet og sjelen i sammenheng[:D]

Glad for ditt svar, slik at trådstarter får et mer nyansert bilde...

Enig i det du skriver: for eks. snakkepakken, inneholder mye av det som steinerbarnehagene har holdt på med i mange år allerede[:)] Jeg ser også at de offentlige barnehagene blir inspirert av steinerpedsagogikken. Samme med skolene. Flere skoler i oslo har begynt med prinsipper fra periodeundervisningen i steinerskolen. såkalt "storyline"[:)]

Storyline er vel en pedagogikk Kunnskapsløftet fører oss lagt vekk fra. Det er typisk L-97 tenkning. Den offentlige skolen har nok fjernet seg vesentlig fra Steinerpedagogikken med den nyeste læreplanen.

Jeg tror Steinerskolen fungerer veldig bra for noen, mens for andre vil det fungere ytterst dårlig. Å sende meg på Steinerskolen ville vært fælt! Jeg hater dans og sang og kunst. Jeg hater å lage med hendene. Jeg er veldig kunnskapsfokusert og veldig mainstream. Barnet mitt er veldig likt meg. Å sende sånne som oss på Steinerskolen tror jeg ville vært ganske mislykket. Men, for mange av dem som faller utenfor i den offentlige skolen, de som er kreative, taktile elever, tror jeg kan få en mye bedre skolegang på Steinerskolen.

Men nå snakker vi egentlig om barnehage og der tror jeg alle små ville ha trivdes[;)]

Men nå snakker vi egentlig om barnehage og der tror jeg alle små ville ha trivdes[;)]

Ja, i barnehage kommer det vel i grunnen alltid an på personalet og aktivitetene[:)] Ikke mulig å generalisere egentlig.

Vår 13 mnd gamle gutt går i steinerbarnehage,han stortrives!! For oss var det ikke noe alternativ,ville rett å slett ikke ha han inn i kommunal barnehage...

ORIGINAL: TheusOgNuska*HoHoHo*

Er spørsmålet til meg? [8|]
Vi har ikke søkt ennå, er jo i prosess med å bestemme oss i hvilken barnehage guttene skal gå... eller, egentlig hadde vi bestemt oss for en barnehage i nærheten og søkt en 60%plass fra januar for storebror, men ikke hørt noe fra kommunen, så snakket jeg med barnehagen igjen og de har bare en 100%plass fra januar og det er litt for tidlig med hel plass...
er kølistene fjernet? de visste ikke jeg en gang[&:]
hvordan skjer ting nå da??

Du må søke i det samordna opptaket, som man gjør med vanlige offentlige barnehagene. Hvis du ønsker steinerbarnehage setter du det på førsteplass. Kommunen har inntaksmøte samlet alle barnehagene hvor det fordeles plasser. Det kan også være lurt å skrive et brev direkte til barnehagen og forklare hvorfor man ønsker plass i steinerbarnehage, men dette er ingen forutsetning for å få plass. Blir man tilbudt plass, blir man invitert til en inntakssamtale, hvor man får besøke barnehagen, og snakke med pedagogen på avdelingen hvor barnet skal gå[:)]

vi har dattera vår på steiner skolen.er uendelig fornøyd!! forløpig er det en liten skole her vi bor med max 50elever.så i hennes klasse er de 6stk[;)] (går i 3.klasse)
og lillesøster skal begynne nå til høsten igjen.jeg er utrolig flink med måten de tar hensyn til hver enkelt elev og hvordan de får fram ting selv av de mest sjenerte og tilbakeholdene elevene.min datter er veldig smart for alderen,har vært det siden ho var lita,men ho har til gjengjeld vært veldig sjenert og skeptisk til alt og alle,og å prate høyt ien klasse eller forran folk idet heletatt har vært rene torturen.nå går ho i 3.klasse og er blitt veldig mye mer utadvent og mindre redd for ting.
og ja jeg gir rosen til skolen for jeg VET de har jobbet veldig med det på en udirekte måte!!!

jeg har jobbet i streiner barnehage, og syntes det for barna er flott[:D]
jeg er ikke selv noen tilhenger av steiner, men begynte å jobbe der helt tilfeldig..uten å sette meg veldig inn i deres filosofi..

Det er jo veldig åndelig vil jeg si, nesten litt sån halleluja stemmning uten halleluja[8D]
(sikkelig bra forklart)

barna får jo være med på alt, vi lagde mat inne på avdelingene hver dag, der barna var med på å lage sin egen mat.Noe de syntes var kjempe gøy..Var noe med den deltagelsen som barna bare elsket. mye friluftsliv,var i skogen 1-2 ganger i uka,der hadde vi et gapahuk vi hadde laget selv, koselig var det. Ellers så finnes det jo ingen plast leker der, alt er naturlig, mye ull og hjemmestrikket,tøydukker uten ansikter osv..
treklosser og trebiler! sansene er det antroposofien legger mest vekt på, så vi hadde et sanse rom, der det var veldig everntyrlig.

har ikke noe negativt å si om hvordan barna hadde det! hvordan vi voksne hadde det på jobb kan jo diskuteres[&:]

Back
Topp