Starte butikk!!!!

Småbarnsmor88

Flørter med forumet
Halloen damer[:D]
Jeg er ikke ny her inne på baby-verden, bare en som titter og leser alle nyttige diskusjoner og av og til blir med. Holder meg mest inne på 2007-forumet[:D]

MEN! Jeg og min samboer har lyst å flytte til hjembygda vår med om lag 3000 innbyggere, han er yrkessjåfør og kjører lastebilder og slikt, mens jeg har fullført allmenn og har ingen utdanning. Så jeg står likssom på bar bakke med hva jeg kan gjøre. Foreløpig blir det ikke aktuelt med videre utdanning, det har ikke vi råd til[&:] (Førskolelærer er drømmen)

Så jeg har da lyst til å starte en butikk av noe slag, er noen her ute med noen fikse ideer på hva jeg kan drive med??[:)][:D]

(Har jobbet i 2 år på Vero Moda, og jobbet litt andre steder som driver med salg.)

Alle svar mottas med stor takknemlighet!

har du råd til det da?

du kan jo ikke regne med overskudd de først årene...

dessuten er det hard jobbing utover vanlig tider..

3000 innbyggere er jo ikke så veldig mange, da... I hvert fall ikke hvis du "skal leve" av at mesteparten av disse kommer til deg for å handle... Er jo litt viktig å vite hva som er der fra før? Pizzabaker? Blomsterbutikk av et eller annet slag?

Jepp, skulle få starthjelp fra bestefaren min[;)]
Skjønner at det blir hard jobbing, ikke noe å ta for lett på, men jeg er villig å prøve[:D]
ORIGINAL: turbo trash

har du råd til det da?

Hehe, er veldig dårlig med omtrent alt dr altså...Har en blomsterbutikk, og en klesbutikk. (som kan kategoriseres for damer over 50 år[&:]) og matbutikk...

Jeg vil jo starte en butikk som leverer billige varer...Tenker på noe slags konsept som f.eks nille...[8|]

ORIGINAL: Grete71

3000 innbyggere er jo ikke så veldig mange, da... I hvert fall ikke hvis du "skal leve" av at mesteparten av disse kommer til deg for å handle... Er jo litt viktig å vite hva som er der fra før? Pizzabaker? Blomsterbutikk av et eller annet slag?

ORIGINAL: Småbarnsmor88

Skjønner at det blir hard jobbing, ikke noe å ta for lett på, men jeg er villig å prøve[:D]

har du råd til det da?

er det ikke bedre å invistere i utdanning. kanskje ta noen kurs i bedrift og butikkledelse..

En liten koselig cafe, med goooood kaffe og hjemme lagde boller[:D]

Hmmm, alt fra klær til verktøy[8D] hihi...Bare det selger!!
Trenger bare noen ideer fra dere jeg!!
ORIGINAL: *LiLLa*

hva kunne DU TENKT deg å jobbe med da?

skobutikk,cafe,pizzarestaurant,klesbutikk,parfymerri...jeg vil åsså ha egen butikk[>:][8D]

Når det er så få som bor der, er det nok bedre med noe som alle "trenger"
Noe servering er nok bedre enn klær feks

Jo klart det er bedre, men nå er det sånn at hvis vi skulle flytte til hjembygda så er det ingen høyskole dr...
Så tanken og ideen var bare "hvis" vi flytta dit og jeg kunne starte med noe eget; hva kunne jeg drive på med??

har du råd til det da?

er det ikke bedre å invistere i utdanning. kanskje ta noen kurs i bedrift og butikkledelse..

Hehe, er veldig dårlig med omtrent alt dr altså...Har en blomsterbutikk, og en klesbutikk. (som kan kategoriseres for damer over 50 år[&:]) og matbutikk...

Jeg vil jo starte en butikk som leverer billige varer...Tenker på noe slags konsept som f.eks nille...[8|]

Det går jo an å ta kontakt med f.eks. Nille, da, og høre om de er interessert i samarbeid... [8|]

Hva med hobby-butikk? Søsteren min driver det, det er knallhardt med egen butikk, men hun trives med det.

Gave/interiør? Importere fra Kina og slikt?

Vanskeleg det der...å finne den perfekte sjanger på så liten plass. Kjenner du folk der?

har du råd til det da?

Jepp. Du kan ikke regne med avkastning de første 5 årene, og med bare 3000 innbyggere vil det ta deg lang tid å få såpass kundegrunnlag og inntjening at du kan ansette andre til å jobbe for deg (hvis man tenker klesbutikk). Det vil si at hvis du skal ha butikken åpen fra 10-15 eller 16 må du jobbe hele dagen selv pluss lørdager og vil aldri kunne ta fri på 5 år med mindre du finner noen som vil passe butikken mens du er borte, eller tar det inntektstapet det vil være å stenge. Er så sinnsykt mye annet jeg kan si om det, men det blir for langt å skrive. Var på nippet til å ta over en kafé her jeg bor, men siden jeg vet hva det innebærer å ha egen bedrift, takket jeg nei. [;)] Fordelene vant ikke over ulempene denne gangen. Men har du guts og kapital, så go for it..Vil anbefale deg å gå på etablererkurs e.l. Driver eget firma nå sammen med mannen og det er veldig mye å sette seg inn i.

Ja det er helt klart, men har allerede en finfin restaurant der[:)]
ORIGINAL: zarafina

Jo klart det er bedre, men nå er det sånn at hvis vi skulle flytte til hjembygda så er det ingen høyskole dr...
Så tanken og ideen var bare "hvis" vi flytta dit og jeg kunne starte med noe eget; hva kunne jeg drive på med??

har du råd til det da?

kurs via nett... kjenner du noen som driver for seg selv? du kan jo ta en markedsanalyse å se hva folk vil ha og trenger. og hva de er villige til å betale

Ja det er helt klart, men har allerede en finfin restaurant der[:)]
ORIGINAL: zarafina

Oki[:)]

men har dem noe cafe da? et sted man kan sitte på nett/lese avisen/ ta en god kopp kaffe/lunsj?

Ja har tenkt tanken, er jo ikke noe galt i å spørre.. Billig går jo unna[;)]
Men er vel neppe marked nok...men skader jo ikke å spørre dem[:)]

Det går jo an å ta kontakt med f.eks. Nille, da, og høre om de er interessert i samarbeid... [8|]

Hva med hobby-butikk? Søsteren min driver det, det er knallhardt med egen butikk, men hun trives med det.

Gave/interiør? Importere fra Kina og slikt?

Du kan helt sikkert også få masse støtte, fra kommune og Nav og slikt, hvis du skal starte noe i "utkant-Norge" på en måte. Sjekk med alt og alle! [;)]

Jeg og søsteren min driver og vurderer diverse franchisekonsept, men på en så liten plass så spørs det om det er aktuelt for franschisegiverne. Du kan jo søke litt på franchising på nettet, men helt ærlig så spørs det om det er innteressant å selge en del av konseptet sitt til noen som har så lite utdanning. Du kunne ikke tenkt deg å søke jobb på de butikkene som er der da?

Ja det var ikke dumt[:D] Må nok sette meg en del inn i det ja[:)]

har du råd til det da?

kurs via nett... kjenner du noen som driver for seg selv? du kan jo ta en markedsanalyse å se hva folk vil ha og trenger. og hva de er villige til å betale

Back
Topp