Stakkars hund!

Evette

Gift med forumet
Jeg å valpen vår var ute en tur i i 10.30 tiden i dag. La merke til at ene nabobikkja sto på verandaen, noe den av og til gjør så tenkte ikke noe over det da. I halv 1 tiden klarte valpen vår å snike se ut døra å la på sprang. Fant ho bort me naboen der bikkja sto på verandaen igjen. Stussa litt, men har møtt folke før å syns de virker som skikkelige folk så jeg lot det vær. Når jeg dro for å hente barna i bhg klokka 3 sto fremdeles bikkja på verandaen å no hadde den begynt å klynke. Kommer hjem 40 minutt senere å den sto der ennå å da la jeg merke til at alle lysa i hele huset var av! Da begynte jeg å tenke; har dem dratt å latt bikkja stå ute??? Hjalp jentene me klærne å bestemte meg for å gå bort å sjekke ut hva som foregikk der borte. Men nå var lyset på og bikkja var kommet inn. Heldigvis! Så enten har den stått ute hele dagen eller så slipper de han ut på verandaen hver time. Det er kaldt ute, han har ikke noe form for skjul der å verandaen er liten. Neste gang skal jeg ikke nøle me å sjekke ut viss jeg synes han står mye ute! Hva hadde du gjort? .

Nå er ikke jeg noen hundekjenner, men det kommer jo litt an på hvilken hund det er. Er det en stor robust typisk ute-hund hadde jeg ikke tenkt noe over det.
Kan jo være en grunn til at hunden stod ute. Kan jo ha skjedd noe spesielt som gjorde at de bare måtte dra i all hast(dødsfall, sykdom e.l).

Nå er ikke jeg noen hundekjenner, men det kommer jo litt an på hvilken hund det er. Er det en stor robust typisk ute-hund hadde jeg ikke tenkt noe over det.
Kan jo være en grunn til at hunden stod ute. Kan jo ha skjedd noe spesielt som gjorde at de bare måtte dra i all hast(dødsfall, sykdom e.l).
Var det jeg tenkte jeg og. Så jeg hadde selvfølgelig ikke gjort noe annet enn å ringe på å utrykke bekymring!

Spiller ingen rolle hva slags hund det er, den SKAL ha tilgang på ly og vann, uansett rase!

Vannet skal ikke være frosset til og ly skal være tørt/lunt. Trenger ikke være isolert for mer robuste raser, men poenget er at den skal kunne komme seg vekk fra vær og vind.

Naboen min har hunden ute dag og natt, uansett vær. Ser ikke problemet. Men du kan jo spørre på en måte så de ikke tar det som kritikk.

Naboen min har hunden ute dag og natt, uansett vær. Ser ikke problemet. Men du kan jo spørre på en måte så de ikke tar det som kritikk.
Ja. Har jo ingenting å ta dem på heller når jeg ikke sitter me fakta. Bare jeg som ikke er vandt til se slikt og derfor reagere litt.

Jeg har en husky som i utgangspunktet er vant med å stå ute 24 timer i døgnet, men da med hundehus med halm og vann. Nå har han blitt sofagris og nyte dagene foran peisen:rolleyes:
Men poenget er at er det en polar hund skal den helt fint tåle det;) Mange som driver kennel med polare hunder(alaska husky, samojed, grønnlandshund osv) har hundene ute hele døgnet, også uten vann fremme til et hvert tidspunkt, da maten de får inneholder såpass store mengder vann. Selv om jeg synes det er litt feil uansett.

Du kan jo alltids spørre en gang du treffer på de/ringer på og si at du bare er nysgjerrig på rasen og hvordan det er å ha en utehund? Det kan jo være ganske "sårende" om noen dukker opp på døra di å uttrykker at de ikke mener du passer på hunden. Jeg ville i alle fall spurt en gang jeg traff eieren, så får du fakta;) Og høres det veldig feil ut kan man jo ringe mattilsynet:)

Var det jeg tenkte jeg og. Så jeg hadde selvfølgelig ikke gjort noe annet enn å ringe på å utrykke bekymring!
Du får følge med å se det an :) drikke skal jo hunden ha tilgang på iallefall. Men det kan jo ha vært en engangshendelse:)

Hunden skal alltid ha ly og vann iallefall. Mange raser er jo "laget for å være ute", men dem skal alltid ha mulighet til å legge seg på ett lunt sted. Får håpe det ikke gjentar seg.

Setter de den ut der mens de er på jobb kanskje? Om så så SKAL hunden ha tilgang på vann, mat og ly. Nå vet ikke jeg hvor kaldt det er der, men her er det minusgrader og jeg hadde aldri satt ut hundene mine. Selv om der er vann kan jo det fryse. Dette synes jeg er gale! Jeg hadde faktisk tatt det opp med hundeeier!

Har 2 ute hunder selv. Da med isolerte hundehus og tilgang til vann.. De kan stå ute 4-10 timer om dagen.. henter de inn om de gir uttrykk for å ville være inne.. Levner de aldri ute alene om ikke vi er hjemme..

Faren min og stemoren min har også 1 utehund.. da av den litt mer sofavante typen :p
Hun vil gjerne stå på verandaen fremfor å stå ute i bånd..
Helst går hun inn og ut som hun vil, og for mange kan det nok virke som hun står på verandaen hele dagen..

Om du er usikker ville jeg bare vist litt interesse og spurt hvilken rase det er osv..

Setter de den ut der mens de er på jobb kanskje? Om så så SKAL hunden ha tilgang på vann, mat og ly. Nå vet ikke jeg hvor kaldt det er der, men her er det minusgrader og jeg hadde aldri satt ut hundene mine. Selv om der er vann kan jo det fryse. Dette synes jeg er gale! Jeg hadde faktisk tatt det opp med hundeeier!
Det var vel rundt 3 grader den dagen. Vindstille og ikke regn. Så han frøs nok ikke. Jeg kommer nok til å spør neste gang vi møter dem på tur. Blir jo nysjerrig!

Hadde definitivt sjekka ja. Og sagt i fra. Noen hunderaser har det godt ute i kulda. Men de bør ha noe å ligge på under tak ol forde og litt plass å bevege seg på.

Burde nok sjekke ja. Er de ikke hjemme er det dumt. Mattilsynet har foresten endrer reglene sine for at de skal være mer konkrete og at det skal være letter å kontakte dem for spm og eventuelt dyremishandling. Og der mener jeg det står det mange andre sier over her at en hund skal ha ly og rent vann når den står ute.

Back
Topp