Størrelse på posjon

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Hvor mye er en full posjon grøt? Hvor mange dl med ferdig grøt? Eventuelt mengde vann/melk og pulver?

Jeg følger det som står på pakken. Det er som regel 100 ml vann, men mengden grøtpulver varierer litt fra type til type. Frokostgrøten hennes har 4ss med pulver

Her bruker eg 1 dl på frokostgrøt og 1,5 dl på kveldsgrøten. Bruker Nestlé sine grøter..

Last edited:
Ok. Vi bruker holle. Nå lager jeg på 60ml mm og 40ml grøtpulver (4ss). Det blir 100ml ferdig grøt.
Hun pleier ikke spise alt - kan jeg regne det som at hun spiser en halv posjon?

Men på pakken står det 200ml vann og 5 ss pulver - det blir jo suppe!

Ok. Vi bruker holle. Nå lager jeg på 60ml mm og 40ml grøtpulver (4ss). Det blir 100ml ferdig grøt.
Hun pleier ikke spise alt - kan jeg regne det som at hun spiser en halv posjon?

Men på pakken står det 200ml vann og 5 ss pulver - det blir jo suppe!
Ja jeg lurte på akkurat det samme når vi brukte Holle! Fikk ikke 2 dl vann og 5 ss grøt til å stemme! Jeg tok bare 5 ss grøt og tok så mye vann jeg trang til å få en grei konsistens så tenkte jeg at det var 1 porsjon, men vet ikke om det er riktig.

Jeg lager grøt på ca 125 ml vann. Tar oppi pulver til den er passe i konsistensen. Vet ikke helt hvor mye det er. ;) om hun får velling gir jeg hele boksen, 200 ml. Kjøper ferdiglaget fra Semper i Sverige. :)

På nestle grøten som jeg bruker til frokost står det vel at man skal bruke 1,2 dl vann og 3/4 dl pulver. Jeg måler aldri opp pulveret, bare heller oppi til det er en fin konsistens jeg. Syns ofte det som står på pakken blir for lite pulver, myw vanskeligere å mate når grøten er tynn syns jeg :)

På nestle grøten som jeg bruker til frokost står det vel at man skal bruke 1,2 dl vann og 3/4 dl pulver. Jeg måler aldri opp pulveret, bare heller oppi til det er en fin konsistens jeg. Syns ofte det som står på pakken blir for lite pulver, myw vanskeligere å mate når grøten er tynn syns jeg :)
Enig i dette.

På Holle sin står det at man bla skal lage av 170mm mme. Det blir jo sinnsykt mye grøt!

Som regel er en porsjon laget med 1dl væske. Jeg måler aldri pulver. Blir alt for tynn grøt hvis jeg lager på det som står på pakken.

Jeg bruker Holle, lager 150 - 180 ml vann og 5 ss grøt til en porsjon. :)

Risgrøten har jeg ikke prøvd, men hirsen blir fin med 180ml vann og fem ss pulver. Må la den stå og svelle en stund :)

Jeg Bruker litt over 1 dl vann, også heller oppi så mye grøtpulver slik at jeg føler det blir passe konsistens:) regner det som 1 posjon:)

Jeg har aldri målt opp hverken pulver eller vann :p lurte også veldig på hva som er full porsjon, men gar funnet ut at det kan være det samme så lenge mini er mett og fornøyd :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Har ikkje peiling på kor mykje eg lagar :P Her slumpar me og tar det me trur han ete, og som regel et han det opp eller lar det vera igjen ei skei.

jeg har alltid tenkt at de porsjonene er litt rare for alle unger er jo forskjellige og kan ikke forventes å spise det samme. Kanskje jeg bare tenker det for ikke å stresse med hvor lite mini spiser her :p En grøt her i uk oppgir bare forhold mellom grøt og væske, ikke mengden pr porsjon. Det likte jeg, da hun er milevis fra å spise så mye som porsjon oppgitt på holle-pakka :)

• Liker
Reactions: BMC
jeg har alltid tenkt at de porsjonene er litt rare for alle unger er jo forskjellige og kan ikke forventes å spise det samme. Kanskje jeg bare tenker det for ikke å stresse med hvor lite mini spiser her :p En grøt her i uk oppgir bare forhold mellom grøt og væske, ikke mengden pr porsjon. Det likte jeg, da hun er milevis fra å spise så mye som porsjon oppgitt på holle-pakka :)
Helt enig:) ungene spiser jo så forskjellig. Noen spiser mer middag, noen mer grøt og noen spiser mer mm/mme:) så lenge de vokser som de skal så er det det viktigste:)

Back
Topp