Størrelse på babyklær og antall

Vi brukte 50 en god periode, arvet heldigvis en del klær fra øvrig familie. Så ikke undervurder str 50. Men en kan alltids brette litt av det som er i 56 :) så er jo det mulig å kjøpe etter behov i etterkant, litt avhengig av hvor fort en er oppe og ute av dørene. :)

Ikke for å avspore helt, men; Farter dere som skal ha/har hatt bilstolpose veldig langt avgårde med bilstolene deres? Misforstå meg rett nå, jeg har bare ikke helt skjønt greia eller kanskje hatt nytten av det tenker jeg.
Vi hadde det ikke til forrige baby og lurte på hva i alle dager det var når søskenbarnet mitt kom med det, aldri sett det før å de kunne ikke skjønne hvordan jeg overhode klarte meg uten.
Men nå brukte jeg bilstolen kun i bil og inn og ut av huset vårt eller til de vi var på besøk hos og tok da på guttungen hue og pledd det lille stykket vi skulle gå. For noen er det selvsagt nyttig og en genial sak, men synes det er en litt unødvendig kostnad oppi alt annet :smiley-ashamed004

Vi fikk i desember sist, og var usikker på bilstolposegreiene. Endte opp med en tynn en fra easygrow. Bor på Vestlandet og blir ikke så kald vinter her (bortsett fra vinteren som var nå da, Hehe). Kunne fint klart meg uten, men så kjører ikke vi så veldig mye. Og man må jo stoppe når bilen er varm og åpne opp.
Så denne gangen ser jeg an behovet. Mulig det blir større behov med mini som skal i barnehagen og enkelt å legge baby i pysj i en varm pose (da en tykk en). Bilen rekker ikke bli varm på den korte turen. Men håper å kunne trille til barnehagen i stede. Tar 5-10 min bare.

Denne gangen ser jeg litt an behovet på klær. Vi fant våre favoritter og mye klær ble ikke brukt.

Det er dette som gjør meg så usikker. Har diabetes, så statistisk sett skal jeg få et stort barn selv, men synes det varierer så veldig hvor lenge de over 4 kg passer til 50. Godt å høre at din passet såpass lenge i den størrelsen, da er det i hvert fall ikke bortkastet å kjøpe det inn [emoji3]
Lillegutt var 4665g og 54 cm ,så 50 var bortkastet her i huset ,ville nøyd med med 2 i 50 å heller fått gubben til å kjøpt mer om baby er mindre :)

Er jakker og bukser et must til så små babyer? Jeg ser egentlig for meg å bruke tynn ulldress mer enn bukse+jakke når vi farter, samt at vi også blir å gå for en skikkelig vinter-vognpose.
Jakke å bukse er totalt bortkastet sånn egentlig:) strømpebukse, bodyer , nattpysj å heldress er yppelig :)

Takk for alle svar så langt, tar gjerne i mot flere [emoji3] ser at behovet for heldress fremfor bukse og jakke blir trukket frem av flere, og det har heldigvis blitt formidlet videre til strikkerne allerede, men da tror jeg at jeg dropper å kjøpe noe av det selv.

Tror også jeg skal øke antall omslagsbodyer (med glidelås!) og pysjer, samt kjøpe sokker i samme farge (det hadde jeg ikke tenkt på en gang). Er generelt veldig glad i ull, så det blir nok noen ullbodyer både i str 50 og 56-62.

Når det gjelder bilstolpose ser jeg poenget med at et ullteppe kan gjøre noe av samme nytten. For vår del vil vi måtte sette oss i kald bil hvis vi er hos våre respektive foreldre og på hytta, og da ser jeg veldig fordelen med kunne legge baby i body, strømpebukse og lue i en varm bilstolpose, som lett kan åpnes når bilen blir varm. Har også lest at det er tryggere enn å ha på babyen mye klær, da selene kommer tettere inn mot kroppen.

Nyttig tråd dette. :joyful: Er 11 år siden sist jeg fikk barn så husker ikke så mye. Føler meg som førstegangs. Blir mannens første også. :happy: Gledings. :wav

Vi brukte lite 50 sist, han var gjennomsnittlig ved fødsel men glad i pupp, vokste fort og mye. Dersom det blir jente kjøper jeg nok et par bodyer i ull i 50 + bukse/strømpebukse. Jeg har lite oversikt, vi har både arva litt tøy og lånt bort mye, og gidder ikke se noe på det før det nærmer seg. Så lenge jeg har en 3-5 plagg rekker man butikkene :)

Min erfaring er: ikke gå bananas før ungen er ute. Butikkene har åpent etterpå også.

Jeg gjorde som du og kjøpte inn etter nøye planlagte lister. Enste opp med å sende samboeren ut for å handle klær da jeg var på sykehuset.

Guttungen var lang og veide 3300 og jeg brukte str 48 lenge. Så str 50. Alt i 52 var mega stort.

Min erfaring er: ikke gå bananas før ungen er ute. Butikkene har åpent etterpå også.

Jeg gjorde som du og kjøpte inn etter nøye planlagte lister. Enste opp med å sende samboeren ut for å handle klær da jeg var på sykehuset.

Guttungen var lang og veide 3300 og jeg brukte str 48 lenge. Så str 50. Alt i 52 var mega stort.
Godt poeng, er lett å glemme at det faktisk er mulig å kjøpe klær etter at ungen er ute også [emoji38] og jeg har jo en oppegående mann som kan ta ansvar dersom vi oppdager at noe mangler. Har funnet ut at dette er en fin øvelse for meg som liker å ha kontrollen og planlegge lang tid i forveien, har skjønt at jeg går inn i en verden der sånt ikke alltid er mulig [emoji4]

Butikkene er åpne etter fødsel ja, men jeg syns det er en jungel av babyklær og veldig mye er «ubrukelig». Dvs for stivt stoff, upraktiske løsninger, bukse med fot er vanskelig å oppdrive - spesielt i ull. Også en fordel å kunne handle på tilbud.

Jeg gikk knapt utfor huset de første 2 ukene. Med bleierompe og likblek fasade så orket jeg ikke vise meg. Så hm ville jeg ikke gått på. Mannen min er for så vidt oppegående, men å sende en førstegangs pappa i butikken for å kjøpe babyklær kan gå begge veier.

De fleste passer str 50 i noen uker, så får man vurdere om det er nok for å kjøpe noen sett så smått. Evt så funker 60 grader og tørketrommel veldig bra for å krympe bomull str 56 til en 52-53.

Butikkene er åpne etter fødsel ja, men jeg syns det er en jungel av babyklær og veldig mye er «ubrukelig». Dvs for stivt stoff, upraktiske løsninger, bukse med fot er vanskelig å oppdrive - spesielt i ull. Også en fordel å kunne handle på tilbud.

Jeg gikk knapt utfor huset de første 2 ukene. Med bleierompe og likblek fasade så orket jeg ikke vise meg. Så hm ville jeg ikke gått på. Mannen min er for så vidt oppegående, men å sende en førstegangs pappa i butikken for å kjøpe babyklær kan gå begge veier.

De fleste passer str 50 i noen uker, så får man vurdere om det er nok for å kjøpe noen sett så smått. Evt så funker 60 grader og tørketrommel veldig bra for å krympe bomull str 56 til en 52-53.

Takk for tips om krymping av tøy, sånn i verste fall. Leser av dette at jeg på forhånd skal ha sett ut en del plagg som mannen kan kjøpe inn ved behov [emoji4] vi bor heldigvis i nærheten av flere shoppingområder, så god tilgang til både rene babybutikker og Nøstebarn.

Eventuelt har jeg forstått det sånn at ullplagg, kanskje spesielt hjemmestrikka, ofte har god stretch, slik at å strikke i nyfødt/50 bør kunne brukes også selv om ungen er litt større?

Takk for tips om krymping av tøy, sånn i verste fall. Leser av dette at jeg på forhånd skal ha sett ut en del plagg som mannen kan kjøpe inn ved behov [emoji4] vi bor heldigvis i nærheten av flere shoppingområder, så god tilgang til både rene babybutikker og Nøstebarn.

Eventuelt har jeg forstått det sånn at ullplagg, kanskje spesielt hjemmestrikka, ofte har god stretch, slik at å strikke i nyfødt/50 bør kunne brukes også selv om ungen er litt større?

Strikka plagg er generelt litt stor i str etter min erfaring, men da er det gjerne 0-3 mnd og det er 56.

Ull strekker seg, i hvertfall sånn myk type janusull. Hvis det er iblandet bomull/silke/bambus (feks hust and claire) er det lite strekk.

Hvor anbefaler dere å kjøpe klær? Har lett litt etter omslagsbodyer i ull, men fant ikke mange som ikke var i str. prematur.

Back
Topp